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기업이미지 재고를 위한 서비스 제품 개발연구

Title
기업이미지 재고를 위한 서비스 제품 개발연구
Other Titles
(A) Study on Service Product Design for the Uplift of Corporate Image : A Deveioping of the Cabin Meal Tray of Aircraft
Authors
임미란
Issue Date
1995
Department/Major
디자인대학원 제품디자인전공
Keywords
기업이미지재고서비스제품개발항공사기내식식기개발
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 디자인은 실로 광범위한 분야에서 그 위력을 발휘하고 있다. 인간이 행하는 모든 행위로서의 디자인의 본질은 근대와 현대를 지나면서 물리적인, 즉 하드웨어의 개발과 창조로서의 디자인에서 이제는 어떤 이미지나 정신, 즉 소프트웨어의 개발과 창조로서의 기능을 발휘하게 되었다. 이제는 디자인을 실천함으로써 상품자체의 가치를 높여 다른 상품과의 비교에서 우위를 차지할 수 있을 뿐 아니라 상품을 구매하려는 인간의 욕구와 정서를 유발시키기도 하며 나아가서는 지속적인 디자인의 관리로 특정상품 메이커에 대한 지속적인 신뢰와 우호적인 구매분위기를 형성, 지속시킬 수 있게 되었다. 최근들어 기업은 고객을 포함한 여러 제반 환경집단들이 특정한 기업이나 상표, 제품에 대해 어떤 이미지를 형성하느냐에 따라 그이미지가 상품의 기능이나 기술력 또는 어떠한 마케팅 수단 못지않게 직접적인 혹은 간접적인 고객의 확보와 관리에 중요한 작용을 한다는 사실을 인식하게 되고 특히 이미지 관리를 위한 기업아이덴티티의 확립의 중요성을 느끼고 있는 기업이 늘어나고 있다. 기업의 인지도, 지명도, 호감도를 극대화시키기 위한 여러가지 일련의 활동들, 즉 기업아이덴티티를 인식시키고 확고히 하기위한 방법론적인 활동들이 바로 기업커뮤니케이션이라고 정의할 수 있는데 이러한 기업커뮤니케이션의 수단은 물론 여러가지가 있겠지만 여태까지 기업의 심벌마크나 색상 또한 그것들을 적용시킨 여러가지 홍보매개물, 서식 그리고 포장 등 주로 시각물에 치중한 디자인의 적용이 주로 발달되어 온것 또한 사실이다. 그러나 그 기업이미지를 형성하고 지속하는것은 오히려 그 기업의 상품이 간직한 일관된 분위기 혹은 멋, 매장의 독특한 분위기, 대고객서비스의 부속물품, 즉 유니폼이나 제공되는 소프트웨어에 수반되는 여러가지 기물 등에 기업의 통일된 아이덴티티가 나타날때 비로서 진정한 기업커뮤니케이션의 디자인이 이루어 졌다고 보겠다. 따라서 본 논문은 국내 항공사를 모델로하여 기업아이덴티티를 파악하고 그 커뮤니케이션의 한 방법으로서 기내서비스물품을 디자인하여 그 기업의 대고객 이미지 재고전략의 일환으로 기내식서비스식기를 개발하게 되었다. 대고객 서비스의 질과 이미지를 향상시키며 결국 나아가서 기업커뮤니케이션의 한 방법으로 시각적 홍보 매체물이외의 디자인의 영역확장을 중요하게 부각시키고자 하는데 중점을 두었고 본 연구의 진행 방향은 다음과 같이 전개하기로 하였다. 첫째, 기업아이덴티티와 기업커뮤니케이션에 대한 개념과 실천으로서의 디자인의 영역, 그 구조를 고찰하며 제품개발을 위해 사례로 선정된 K항공사의 기업 아이덴티티를 파악하고 분석한다. 둘째, 항공운송의 발달과 그 특성, 우리나라 항공운송의 발달배경을 조사하여 모델 항공사의 위상파악에 반영하며 항공기에 대한 일반적인 고찰을 역시 모델항공사의 보유항공기를 중심으로 전개한다. 세째, K항공사의 상황을 기준으로 하여 기내 서비스와 기내식 서비스에 대한 전반적인 이해와 사용자의 행동형태에 대해 알아본다. 네째, 본연구의 개발제품인 기내식기의 구성과 용도, 문제점등을 조사, 분석한다. 끝으로 조사된 모든 배경을 바탕으로 K항공사의 이미지제고를 위한 새로운 기내식기를 디자인한다.;Nowadays, design really has shown its power extensively through out many field. As an activity of human behavior as the essence of design passed through the modern age, it changed from physical aspect of developing and creating the software to show off its functions. Now design value to the product that it could stay ahead of competitions and cause purchasing desire and emotions to the people. As management of design continues, it allowed specialty -producer to become a reliable and provide friendly atmosphere as well. Recently, companies realized images toward certain companies, logos, or product establishing from marketing groups including customers is important as a product's functions, technologies, or market method. Image could influence directly or indirectly on securing and managing customer. Especially, increasing number of companies try to establish own identity that' could manage of the company. Corporate-communication is a activity of company that is to increase acknowledgment, distinction, and favorable toward company, therefore it could understand and resolute the corporate-identity. Of course, there are lots of ways of corporate-communication but it is true that they have developed only the visible product sides like advertising media, paper forms, and wrappers. But not until there is a united identity shows off on a product's consistent atmosphere, style, store's own atmosphere, and customer service parts that is uniforms or the parts provided by software to establish and continue corporate-images then it could be mentioned as a true corporate-communication design has been established. Therefore in this thesis will use Air-line company to identify its corporate-identity and as a method of communication, designed and developed cabin meal tray as a part of strategy to raise customer images through cabin service product. Increase the qualities and images of customer services and further the corporate-communications, focused on a expansion of field of design as a part of corporate-communication besides the visible advertising media. The process of this research has; developed as follows: First, find the design's field, structure through the concept and practice of corporate-identity and communication and for the product development use "K" air-line company as a sample to identify and analyze its identity. Second, research the air- transportation's development and the characteristic in general and the Korean then apply them to model air-line company. The study of air-craft will apply as well toward the number of plane that are possessed by model air-line company. Third. based on "K"air-line company's circumstance, researched the understanding of cabin service and cabin meal service and the reaction of users. Fourth, researched and analyzed the cabin meal tray's structure, usage, and problems of this research's developed product. Finally, based on the research developed new cabin meal trays to uplift "K"air-line company's image.
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