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dc.contributor.author김남미-
dc.creator김남미-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:46Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021059-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/173089-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021059-
dc.description.abstractToday's medical instrument industry in our country is on the phase of development urged by advances in technology and changes in medical environment resulting to increase for the demands medical service, adding to internationalising and opening. Nevertheless, As for its organization, it shows very weak condition. In fact, most manufacturing companies are in the condition of poverty, on the contrary the degree of reliability on import is magnified by the needs eagering superb medical devices. Therefore, in order to make current medical instrument industry more vivid, technological development and aggressive supporting and policy of government are the impending needs. Furthermore, the design for medical instrument is the most urgent need. Especially the stethoscope has a small market compared with other medical instruments, but it shows a possibility to develop by our own technology. Yet, depending on imports .wholly, it does not fit our doctors' physical conditions in respect of human engineering, so that it gives fatigue and uneasiness to them. Moreover, it is produced at a high price by unsettled distribution structure. This thesis has thought over the respect of human engineering for doctors, centered on the stethoscope, so that the intimate behavior in medical service could be possible. And this thesis has set the goal of improving designs to the degree of satisfying the doctors' desires for decoration. In order to discriminate the products with different levels, the target market is divided into two groups-one is an average market for apprentice doctors(intern & resident doctors) and medical students, the other is a high market for madical specialists. An average market is planned to make the products endow functional, intimate feelings to patients, as well as develop the characteristics of human engineering. In addition, the wireless stethoscope based on modem technology is researched as one of the developing parts. The conclusive decision is to design forms of the manufacturing goods both of an average market and of a high market in accordance with the analysis of each evaluating standard. The reasons are the following. First, it is purposed to economise its producing expense. Second, it is intended to give an identity for its brand. This thesis suggests a wireless stethoscope as a developing point. For wireless stethoscope solved the problem of carrying through reducing the bulk. Also, it helped removing the confusing sounds of Tube and sharing the same receiver part which make the listening training of stethoscope possible. Thus it can contribute the extension of the market and the improvement of the national competing power. But this research wanted enough members in surveys and interviews, therefore it can't escape the lacks of objectivity. Also this research omitted the study for packing the goods: or advertisement of it. But its purpose is to be used as the basic material for the following studies.;의료와 건강은 현대인의 주된 관심사 중의 하나이다. 1980년대 이후로 급증되는 의료수요와 질병의 패턴변화, 국제화·개방화로 인하여 의료용구 산업은 전체 산업에서 중요한 부분이 되고 있다. 현재 의료용구 산업의 현황을 볼때 첨단 의료 장비의 수입의 증가와 국내 제조업체의 영세성의 문제가 내재되어 있는 실정이나 의료 용구 산업의 특성이 자원과 에너지에 비해 설비 투자가 적으면서 고도의 지식과 기술에 바탕을 두고 있으므로 소규모로도 기업화가 가능하다. 그러므로 국제화·개방화에 대응하여 정부의 적극적인 지원 정책과 올바른 디자인의 개발이 이루어질 때 국내 의료용구 산업은 자체 개발이 가능하여지고 더욱 발전할 수 있게 될 것이다. 의사들에게 있어서 의료의 가장 기본이 되는 의료기기는 청진기이다. 국내 청진기는 완전 수입에 의존하고 있어 사용에 있어서 여러 가지 문제를 야기하고 있다. 인간 공학적인 측면에서 의사들의 신체에 적합하지 않고 정착되지 않은 유통구조로 인하여 고가의 구입이 불가피하다. 본 연구에서는 청진기를 중심으로 인간공학적인 문제를 고려하지 않고 의사들과 환자들의 심리적인 욕구를 충족시켜 줄 수 있는 새로운 디자인의 개발방향을 제시하고자 한다. 본 연구의 전개과정은 다음과 같다. 첫째, 의료용구산업의 현황과 청진기의 구조, 기능, 특징, 변천과정에 대하여 고찰하였다. 둘째, 청진기를 기능적인 측면, 시장의 측면, 사용자의 측면으로 분석하여 그 문제점을 파악하고 새로운 디자인 개발 방향에 대한 기준들을 제시하였다. 세째, 제품의 차별화를 위하여 중위시장과 하위시장으로 나누어 전략을 세우고 컴퓨터 시뮬레이션을 통하여 시각적으로 평가하고 평가기준을 설정하여 각각의 해결안들의 가중치를 근거로 하여 최종안을 결정하였다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 제1장 서론 = 1 1. 연구배경 = 1 2. 연구목적 = 2 3. 연구방법 = 2 4. 연구범위 및 한계 = 3 제2장 이론적 배경 = 5 1. 국내 의료용구산업 현황 = 5 1-1. 의료용구산업의 정의 및 특성 = 5 1-2. 국내의료용구산업의 생산동향 및 수출입 동향 = 9 1-3. 의료용구산업의 유통구조 = 10 2. 청진기의 일반적 고착 = 11 2-1. 청진의 개념 및 검진 부위 = 11 2-2. 청진기(stethoscope)의 개념 및 변천과정 = 13 2-3. 청진기의 구조 및 기능 = 17 2-4. 청진기 시장(market) 환경 (한국 3M) = 23 2-4-1. 시장점유율 및 제품 구색(Product Mix) = 23 2-4-2. 판매 전략 및 판매 계획 = 25 2-4-3. 유통구조 = 26 제3장 청진기의 현황 분석 = 27 1. 기능 분석 = 27 1-1. 구조적 측면 = 27 1-2. 재료적 측면 = 28 1-3. 인간공학적 측면 = 31 2. 시장분석 = 33 3. 사용자 분석 = 33 3-1. 의사 = 33 3-1-1. 사회적인 접근방법에 의한 분석 = 33 3-2. 청진기의 사용실태 = 35 3-2. 환자 = 38 제4장 청진기 디자인 개발 시안 = 40 1. 문제해결을 위한 방향 설정 = 40 1-1. 제품 차별화 전략 = 40 1-1-1. 중위시장 (Middle-Market) = 41 1-1-2. 상위시장 (Up-market) = 41 2. 평가기준 = 42 2-1. 기능 = 42 2-2. 시장 = 42 2-3. 사용자 = 42 3. 구체화 과정 = 43 3-1. 아이디어 전개 = 43 3-1-1. 중위시장 (Middle-Market) = 43 3-1-2. 상위시장 (Up-Market) = 44 3-2. 컴퓨터 시뮬레이션 = 45 3-3. 분석 및 평가 = 49 4. 최종안 = 50 제4장 결론 = 56 참고문헌 = 58 부록 = 59 ABSTRACT = 62-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4901812 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.subject청진기디자인개발-
dc.subject제품차별화전략-
dc.subject디자인-
dc.subject미술-
dc.title청진기 디자인 개발에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle제품 차별화 전략을 중심으로-
dc.title.translated(The) Study of designs for stethoscope-
dc.format.pagevii, 63 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 제품디자인전공-
dc.date.awarded1995. 8-
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디자인대학원 > 제품디자인전공 > Theses_Master
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