View : 23 Download: 0

관객개발을 위한 문예회관 이용자의 예술교육프로그램 수요분석에 관한 연구

Title
관객개발을 위한 문예회관 이용자의 예술교육프로그램 수요분석에 관한 연구
Other Titles
A Study on Analysis of Demand for Art Education Program of Regional Culture & Art Center Users to Develop Audience
Authors
오승현
Issue Date
2007
Department/Major
정책과학대학원 공공정책학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 지역주민들의 복합문화 예술기관인 문예회관의 관객개발을 위해 그들의 참여빈도를 높여가는 수단중의 하나인 예술교육의 의미와 가치를 살펴보고 효과적인 활용방안을 모색하는 데 연구의 목적을 두고 있다. 문예회관은 그 지역 주민들의 문화향유를 위한 공간이며, 지역문화 예술에 앞장서야 할 책임을 안고 있다. 특히 우리나라는 중앙 집중적인 특성으로 인해 발생하는 지역문화 소외현상이 심각하기 때문에 이를 해소하고 극복해야 한다는 우선적인 과제를 가지고 있다. 문예회관의 기능은 이러한 시점에서 매우 중요한 중심역할, 즉 수요와 공급을 원활하게 연결해 주는 매개체라 할 수 있다. 현재 우리나라의 문예회관들은 그 규모와 수는 늘어나고 있지만 운영상의 문제나 공간활용에 문제에 있어서는 그 역할이 제대로 되지 않고 있는 실정이다. 현재 문예회관이 겪고 있는 위기를 타개하기 위해서는 관객개발이 필수적이며, 문예회관의 핵심관객은 그 지역의 주민들인 만큼 관객개발을 위해서는 그 핵심 관객인 지역주민들의 참여빈도를 높여 충성도 강한 잠재 관객으로 만들어 나감으로써 지역주민들에게 예술을 향유 할 수 있도록 하는 것이다. 연구자는 이러한 현실여건을 극복하기 위한 하나의 대안으로 예술교육 프로그램을 문예회관 활성화를 위한 관객개발과 마케팅적 관점에서 접근하여 연구하고자 했다. 본 연구에서는 각 지역의 문예회관 관객개발을 위한 예술교육프로그램 활용방안을 모색하기 위하여 먼저 이론적 고찰을 통해 문예회관과 예술교육에 관한 이론을 정리하였고, 관계자 인터뷰와 참고자료를 통한 국·내외 사례분석을 해 보았으며 다음으로 예술교육프로그램 효과 검증을 위하여 문예회관 이용자들을 대상으로 예술교육프로그램 수요에 관하여 설문조사를 실시한 후 그 내용을 분석해 보았다. 그리고 본 연구의 마지막은 이 모든 자료를 바탕으로 예술교육프로그램의 바람직한 모델을 제시하고, 문예회관 예술교육프로그램의 나아가야 할 방향에 대해 모색해 보았다. 연구를 통해 나온 문예회관 예술교육프로그램의 문제점은 첫째, 프로그램이 일회성이거나 간헐적이라는 것과 둘째 프로그램 내용이 다양하지 못하다는 것, 셋째 예술교육에 대한 홍보가 부족하다는 것이며 마지막으로 프로그램 참여자에 대한 고객관리나 프로그램에 대한 정기적인 조사가 부족하다는 점이다. 이러한 문제점의 대안으로는 문예회관이 다양하고 장기적으로 참여할 수 있는 체계적인 프로그램을 만들고, 더 많은 관객을 이끌어낼 수 있는 홍보와 함께 예술교육프로그램 참여자들의 지속적인 관리가 필요하다. 하지만 위의 내용은 기본적인 지향방향이고, 문예회관은 문예회관이라는 차별성과 특수성을 지니고 있다. 문예회관은 기본적인 지향방향을 갖출 뿐만 아니라 차별성과 특수성을 감안한 예술교육프로그램을 기획·운영해 나가야 할 것이다. 그 결과로 연구자가 생각하는 문예회관 예술교육프로그램이 나아가야 할 방향은 다음과 같다. 첫째, 문예회관은 그 지역사회의 특성을 고려하여 지역특색에 맞는 문예회관의 방향을 설정해야 한다. 문예회관은 그 지역문화예술을 발전시키고 지역문화예술을 대표하는 곳이라 할 수 있다. 그렇기 때문에 문예회관은 문예회관의 특색을 살릴 수 있는 지역적 특성을 고려한 문예회관의 방향을 설정하여 복합적 기능을 담당하면서도 전체적으로는 그 문예회관만이 가진 하나의 색깔로 만들어 낼 수 있는 과정이 필요하다. 둘째, 문예회관은 지역주민들에 맞는 구체화된 예술교육프로그램을 개발하여야 한다. 성공한 예술교육프로그램을 그대로 받아들여 활용하는 것이 반드시 좋은 것만은 아니다. 각 지역주민들의 특성에 맞고, 그들이 지향하는 것과 예술교육이 맞물렸을 때 그것이 가장 좋은 예술교육프로그램이 될 수 있고, 장기적인 예술교육프로그램으로 연결될 수 있을 것이다. 그리고 마지막 셋째, 문예회관은 예술교육을 위한 여건조성 및 관리를 해 나가야 할 것이다. 문예회관은 전문인력과 예산의 확보 그리고 다양한 공동체 주체들과 파트너쉽을 구축하는 한편 CRM을 이용한 고객관리와 예술교육프로그램 사후평가를 통해 예술교육참여자들을 잠재관객으로 이끌어 낼 수 있는 여건조성과 고객관리가 필요하다. 문화예술교육 프로그램은 그 자체로 공연이나 전시 등 전문화된 예술 프로그램 이상의 관객 흡인력을 갖기 때문에 문예회관 관객개발에 있어서 가장 유용한 도구가 될 수 있다. 문예회관에서 예술교육프로그램을 활용함에 있어서 기존의 장점을 살리고 본 연구에서 제시한 제언들을 고려하여 운영한다면 문예회관을 활성화 할 수 있는 방법 중의 하나로써 보다 나은 결과물을 도출하는데 실질적인 요소로 작용할 수 있을 것이다.;This study aims to examine the meaning and value of art education, one of the methods to promote local residents' participation in regional culture & art center activity, for audience development of complex culture art agencies, and to investigate the effective utilization plans. A regional culture & art center is the field of sharing cultures among the local residents, which has the responsibility to lead the local culture and art activity. In particular, since Korea has serious problems regarding alienation of local community cultures, which results from the cultural centralization, solving these is the top priority among issues we face. Therefore, the function of a regional culture & art center to adjust supply and demand is the major, urgent role to be implemented at this moment. Currently, regional culture & art centers in Korea face difficulties in the management and space utilization, although the scale and number have been improved. To get out of this crisis regional culture & act centers are facing now, audience attraction is essential. Considering the fact that the major audience of a regional culture & art center are the local residents, vital are promoting participation of the locals and thus making them potential audience with high loyalty so that the local community can enjoy art. As an alternative to overcome such actual conditions, this study examines art education programs in terms of audience development and marketing for regional culture & art center invigoration. To explore the art education program utilization plan for audience development of regional culture & art centers in each region, this study at first summarized the theories on both regional culture & art centers and art education through theoretical investigation, analyzed cases home and abroad based on the interviews with the persons interested and reference, and then conducted a survey among culture & art center users on the demand for art education programs. Lastly, based on all the data, the desirable model for art education programs, and then the direction of culture & art center art education programs will be presented. The problems of regional C&A(culture & art) center art education programs, revealed from this study, are as follows: First, the programs are one-shot or intermittent. Second, the contents are not diversified. Third, Promotion of art education is unsatisfactory. Lastly, management of the program participants and regular investigation are insufficient. To solve these problems, regional C&A center should provide various, systematic programs with long-term participation in mind. In addition, promotion for more audience and consistent management of art education program participants should follow. However, the suggestions above are the basic directions, and each C&A center should plan and manage its differentiated, special features. As a result, the direction of regional C&A center art education programs is as follows: First of all, each regional C&A center should consider the regional characteristics and set up its own direction suitable for such features. After establishing the direction according to the regional features, specific art education programs should be developed for the local community. Lastly, regional C&A centers should improve and manage the environment for art education to which potential audience can be drawn. Since culture and art education programs themselves have compelling power to visitors more than specialized art programs such as performances and exhibitions, such programs will be the most effective methods in C&A center audience development. When the suggestions presented in this study are utilized and existing merits in utilizing art education programs, such programs, as a way of activating regional C&A centers, will be the a substantial factor to bring about a better result.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정책과학대학원 > 공공정책학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE