View : 21 Download: 0

수학실험에 대한 교사의 인식과 실태 조사

Title
수학실험에 대한 교사의 인식과 실태 조사
Other Titles
A Research on Teachers' Recognition and Actual State of Math Experiments
Authors
김영혜
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 수학실험에 대하여 현재 중ㆍ고등학교의 수학교사들은 어떻게 인식하고 있으며, 학교현장에서 이루어지고 있는 수학실험 수업의 실태를 파악하고 이를 통해 수학 교수-학습 방법으로서 수학실험에 대한 시사점을 하고자 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 수학의 성격, 개념형성 방법, 교육 목표에 대한 교사들의 인식은 어떠한가? 2. 수학에 대한 인식과 관련하여 실험학습과 수학실험 학습에 대하여 교사들의 인식은 어떠한가? 3. 수학교과와 수학실험 학습에 대한 인식과 관련하여 교사들의 실제 수업에서 수학실험 교수-학습의 실태는 어떠한가? 4. 수학실험 학습의 특징과 효과, 한계점은 무엇인가? 이러한 연구문제의 해결을 위해 설문지를 통한 조사연구를 실시하였다. 서울, 경기 지역의 중ㆍ고등학교 수학교사 122명을 대상으로 조사하였으며, 설문지는 인적사항, 수학 교과에 대한 질문, 수학실험에 대한 질문, 실제 수학실험에 대한 질문 등 4가지 영역으로 구성되어 있고, 이 설문지를 배부하여 수학교사들의 수학실험에 대한 인식 및 실제 지도 방법을 조사하였다. 수학교사들은 수학실험 학습을 수학의 실용성에 입각한 학습방법이며, 귀납적인 학습탐구방법으로 인식하고 있었다. 교사들은 논리ㆍ연역적인 학문인 수학교과의 학습방법으로 적합하지 않지만, 수학적 개념이 형성되는 단계에 사용하여 학습자의 정의적인 측면의 향상이나 새로운 자료와 현상을 인식하고 교과에 대한 흥미를 갖게 하기 위해 필요하다고 인식하고 있었다.;This study was aimed at investigating the current middle and high school math teachers' recognition of math experiments and the actual state of math experiment classes in schools to make suggestions on math experiments as a teaching-learning method of mathematics. For this, research questions were set up like the following. 1. How do teachers recognize the characteristics, concept building method and educational goal of mathematics? 2. How do teachers recognize experiment learning and math experiment learning regarding their recognition of mathematics? 3. What is the actual teaching-learning state of math experiments in school classes regarding teachers' recognition of mathematics and math experiment learning? 4. What is the characteristics, effects and limits of math experiment learning? For the solution of these research questions, a survey was conducted using questionnaires. The survey was conducted on 122 middle and high school math teachers in Seoul and Gyeonggi Province. The questionnaire consisted of 4 categories such as personal information, questions about math subject, questions about math experiments and questions about actual math experiments. By distributing these questionnaires, math teachers' recognition of math experiments and their actual teaching method were investigated. Math teachers recognized math experiment learning as a learning method based on the practical use of math and an inductive study method. Teachers recognized math experiment learning is necessary to improve learners' definitional aspect, to make them understand new data and phenomena, and to make them interested in math in the stage of mathematical concept formation though it is not suitable for a learning method of mathematics which is logical and deductive.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE