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이야기책 듣기가 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향

Title
이야기책 듣기가 유아의 어휘력 향상에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of the Listening Story Books on the Promotion of Children's Vocabulary Growth
Authors
金珉廷
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
이야기책 듣기유아어휘력유아교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 이야기책 듣기가 유아의 어휘력 향상에 미치는 효과를 알아보고, 이야기책 듣기로 인한 어휘 습득이 유아의 어휘력 수준과 단어의 출현 빈도에 따라 차이가 있는지를 살펴봄으로써 이에 관한 기초 자료를 제공하고자 한다. 위와 같은 목적을 가지고 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아의 단어 이해도는 이야기책에서 들은 단어와 듣지 않은 단어간에 어떤 차이가 있는가? 2. 이야기책 듣기로 인한 어휘 습득은 유아의 어휘력 수준에 따라 어떤 차이가 있는가? 3. 이야기책 듣기로 인한 어휘 습득이 단어의 출현 빈도에 따라 어떤 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 서울의 J 국민학교 병설유치원에 재원중인 43명으로 평균 연령은 만 5.7세이다. 유아의 어휘력을 검사하기 위해 이연섭의 유아용 학습 준비도 검사의 하부 영역인 어휘부분을 사용하였고 어휘력 점수에 따라 세집단으로 나누었다. 각각의 세집단의 유아들은 두 이야기 중 하나의 이야기만 들었다. 각 이야기의 친숙한 단어는 10개의 낯선 단어로 대치하여 모두 20개의 목표 단어를 설정했다. 같은 이야기를 2 - 3 일 간격으로 두번 들려주었고 두번째 들은 즉시 다지선다형 어휘력 검사를 실시하였는데 이 검사방법은 Robbin과 Ehri(1994)이 사용한 검사도구를 참고로 연구자가 작성·사용하였다. 연구절차는 예비검사와 본검사로 나누어 실시하였다. 자료의 처리는 유아의 단어 이해도는 이야기책에서 들은 단어와 듣지 않은 단어간에 차이가 있는 지를 분석하기 위하여 검증을 실시하였고, 이야기책 듣기로 인한 어휘습득이 유아의 어휘력 수준에 따라 차이가 있는지 알아보기 위해 ONE-WAY ANOVA를 실시하였고, 이야기책 듣기로 인한 어휘습득이 단어의 출현 빈도에 따라 차이가 있는지를 분석하기 위하여 t-검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 단어 이해도는 이야기책에서 들은 단어와 듣지 않은 단어 간에 유의한 차이가 있었다. 유아들은 듣지 않았던 단어보다 이야기에서 들었던 단어의 어휘습득이 더 잘 이루어지는 것으로 나타났다. 둘째, 이야기책 듣기로 인한 어휘 습득은 유아의 어휘력 수준에 따라 유의한 차이가 있었다. 어휘력 수준이 높은 집단의 유아들이 어휘력 수준이 낮은 집단의 유아보다 이야기를 들음으로써 새로운 어휘를 더 잘 배우는 것으로 나타났다. 세째, 이야기책 듣기로 인한 어휘 습득이 단어의 출현 빈도에 따라 유의한 차이가 있었다. 이야기에서 출현하는 단어의 빈도수가 많을수록 어휘 습득이 더 잘 이루어지는 것으로 나타났다.;The purpose of this research is wheather there is any differences according to the level of their vocabulary size and the presenting frequency of the word in children's mastering words by listening story books. For this purpose, three questions were set up in this study.: 1) Is there any differences between the degree of understanding about the heard word and that about the not heard word. 2) Is there any differences of vocabulary growth from listening story books according to the level of children's vocabulary size. 3) Is there any differences of vocabulary growth from listening stroy books according to the presenting frequency of the word. The subjects of study are fourty-three children in the annexed kindergarden to J elementay school. children are 5.7-years-old on average. The "word part'', the lower domain of Lee-YeonSub's learning-readiness for children, was used for investigating the children's word power. And the subjects were divided into three group according to the score of their word power. Every group listened only one story book of the two different that. Familiar words of story book were replaced by ten unfamiliar words, so target words were total twenty. The same story was listened twice at second or three days interval. As soon as, second listening was finished, It was followed by multiple choice test for the vocabulary comprehension. The test was newly deviced on the basis of Robin & Ehri's test Statistical significance of the differences between the degree of understanding about the heard word and that about the not bard word were analyzed by paired sample t-test. Statistical significance of the differences of vocabulary growth from listening story books according to the level of children's vocabulary size were analyzed by analysis of variance. Finally, statistical significance of differences of vocabulary growth from listening story books according to the presenting frequency of the word were analyzed by paired sample t-test. The result were as follows. 1. There was significant difference between the degree of the understanding about the heard word nad that about the not heard word. Children knew better the heard word than the not heard word. 2. There was the significant difference of vocabulary growth from listening story books according to the level of children's vocabulary size. The children of high level group in vocabulary size learned better than those of low level group from listening story books. 3. There was the significant difference of vocabulary growth from listening stroy books according to the presenting frequency of the word. The more presenting frequency of the word, the better understanding the words.
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