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중등학교 과학교과서(화학영역)의 연계성 고찰

Title
중등학교 과학교과서(화학영역)의 연계성 고찰
Other Titles
(A) Study on Articulation from middle school through high school in the science textbooks (chemistry sphrer)
Authors
박남옥
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
중등학교과학교과서화학제5차 교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라 중·고등학교 과학교과서 중 화학영역의 교과서 내용이 바람직한 연계성을 유지하고 있는지 알아보기 위하여 본 연구와 관련된 선행연구와 연계성 이론에 대해 고찰한 후, 이에 준하는 분석준거 모형을 사용하여 제5차 교육과정에 의해 개정된 중학교 과학 교과서와 과학Ⅱ(하) 교과서 내용에 대해서는 15개의 주제를, 중학교 과학 교과서와 화학 교과서 내용에 대해서는 19개의 주제를 선정하여 이를 분석하였다. 이때 중학교 과학 교과서 5종의 검인정 교과서 중 1종을, 그리고 고등학교 과학Ⅱ(하) 교과서 8종 중 3종과 고등학교 화학 교과서 3종을 임의로 선택하여 교과서에 따르는 차이도 함께 분석하였다. 중·고등학교 화학교과서에 있어서 단원설정 면에서는 적절한 연계성을 가지고 이루어졌으며, 분석준거 모형에 의한 연계는 과학Ⅱ(하)의 경우 반복 6∼8%, 발전 75∼86%, 격차 6∼19%, 화학의 경우 반복 6∼10%, 발전 59∼70%, 격차 20∼34%로 전체적으로 발전의 비율이 가장 높은 바람직한 연계를 이루고 있었다. 모든 분석결과를 토대로 교과서간의 차이를 비교해 볼 때 약간의 차이는 있지만 교과서별로 특징적인 점을 발견할 수 없었다. 이와 같이 고등학교 교과서의 종류가 많아졌음에도 불구하고 교과서가 다양하지 못하다는 것은 바람직하지 못한 현상으로 다양한 내용과 수준의 교과서를 제작함으로써 교사가 학생들의 수준과 요구에 맞는 교과서를 선택할 수 있는 여건이 조성되어야 할 것이다.;This study has been analyzed to see the effectiveness of articulation in the chemistry textbooks of middle and high school. Two types of classification rules are set up for the analysis. One is the method of presentation and the other is the level of content in terms of its sequence. Then these two types of classification's rules are combined to form groups of overlap, development and gap. These categorical models are applied to analyze the 15 items from science textbooks in middle school and three kinds of science textbooks in high school, and 19 items from science textbooks in middle school and three kinds of chemistry textbooks in highschool. The percentages of non-science major on articulation from middle schoold to high school, overlap, development and gap are 6%∼8%, 75%∼86%, 6%∼l9% correspondingly. The percentages of science major on articulation from middle school to high school overlap, development and gap are 6%∼10%, 59%∼70%, 20%∼34% correspondingly. As a result of the study, though the percentags of their textbooks are somewhat different from each other, three kinds of science textbooks and three kind of chemistry textbooks in high school are hardly distinguished.
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교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
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