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William Byrd의 3개의 미사에 대한 비교 연구

Title
William Byrd의 3개의 미사에 대한 비교 연구
Other Titles
(A) COMPARATIVE STUDY OF WILLIAM BYRD'S 3 MASSES
Authors
趙美仙
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Byrd미사WilliamMASSES
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
William Byrd (1534-1623) was the musician who best represents the Elizabethan Age, and the master who enhanced the golden age of English music. He played an important role in areas of secular music, instrumental music, church music, and so on. Especially there are 3 masses which he composed to carry through his Catholic faith to the last moment, without subduing himself of the age of the Reformation. These were written to the Latin text and composed of 3 parts, 4 parts and 5 parts respectively, and these three masses represent the typical characterisitics of Byrd's music which belonged to the Tudor dynasty. Accordingly, in this paper I dealt with the characteristics of some of his works composed in his later years, and focused my viewpoint on the 3-part, 4-part and 5-part masses. These works take the form of 'Mass Ordinary', and in each movement, without using cantus firmi, he used a common motive at the beginning of each movement to intend a music which is fairly expressionistic. Each part of each mass has its close relationship with the whole, and musically it has the some structure. some differences exist in the compositions which are slightly different from those of continental composers, but in general they were composed by using typical and traditional mass composition methods. This paper, therefore, was aimed to help in understanding mass music of that age by analyzing these three masses which became the final works of English Catholic music. Considering the fact that melodies and text are closely related in each section of the masses, the analysis was accomplished by dividing them into certain parts according to the structurtructure of their musical progressions and text dealing with melody, text, harmony, counter-melody, phrasing, etc, at the same time. In Chapter 2, focusing on Byrd's lifer, his musical background and characteristics are introduced, and in Chapter 3, mass music perse is considered. In Chaplet 4, by analyzing those masses which are composed for 3, 4 and 5 voices in depth, a comparison was attempted, and in the final Chapter, the following characteristics of Byrd's masses are brought out:; 1. The structure of the music has a close relation to its text, and the "word-painting" method was used to express and to emphasize the meaning of the text of the mass. 2. Modality and tonality are mixed together, and harmonic and counter-melodic styles are used at the same time. 3. By frequent use of false relations, the impression is of major and minor tonality being used at the same time, e.g. wholetone scale and chromatic scale notes are used very closely, and in extreme cases they are used at the sane time. 4. Imitative progression, which is both harmonic and melodic, is well expressed in these works. 5. For variety in each part, various melodies ana rhythms are used in the progression of each part. 6. By using special rhythmic features which move from strong to weak beats, rhythmical contrast is emphasized. 7. To avoid compexities, the same rhythms are used to create melodies which could have harmonic backgrounds. 8. Perfect cadences are mostly employed, and the Picardy third used at the final cadences. Of course, many composers composed and developed the from of the mass, but Byrd's mass music occupies an important position in representing the late-Renaissance age, in using a method which is very strict, imitative and equilibriated in making the whole sound a harmony. Among his works, these 3 masses represent the English church music of the age, anc considered historically, they are the final example of Engoish Catholic music.;William Byrd(1543-1623)는 엘리자베드 왕조를 대표하는 음악가로 영국 음악의 황금시대를 구축한 거장이었다. 그는 세속음악, 기악음악, 그리고 교회음악 분야에서 중요한 활약을 보였다. 특히, 종효개혁의 격동기에 카톨릭 교회의 신앙을 최후까지 버리지 않고, 내면의 신앙을 표현한 3곡의 라틴어로 된 미사곡, 즉 3성부, 4성부, 5성부의 미사곡은 Tudor왕조시대에 속한 Byrd의 음악적 특성을 알게 하여 주는 곡들이다. 본 논문에서는 그의 말기 작품인 미사곡( 3성부(1592-), 4성부(IS93-4, 5성부(1595))을 통하여, 이 작품에 나타난 그의 음악적 특성을 살펴보고자 한다. Byrd의 3곡의 미사곡은 통상문 미사(Ordinary· oft he Mass)의 가사를 耉하고 있으며, 각 악장에서는 정선율을 취하x지않고, 첫머리에 공통적인 동기를 쓰며, 미사의 각 성부는 가사와 밀접한 관계를 지니고, 음악적으로 같은 구조를 가지고 있다. 부분적으로는 대륙에서 작곡된 미사곡과 다른점이 있으나, 전체적으로는 전통적인 미사의 작곡법에 의존하고 있기 때문에, 여기서는 영국에 있어서의 최후의 카톨릭 음악이 되어버린, 이 3곡의 미사곡을 분석하여, 다소나마 그 시대의 미사음악을 이해하려는데 그 목적을 두었다. 분석의 방법은 각 성부가 진행함에 있어서, 선율과 가사가 서로 밀접히 연관되어져 있기 때문에, 각 곡의 구성을 음악적인 흐름과 가사에 의해 몇 부분으로 나누어, 각 부분에서의 선율, 가사, 화성, 선법, 대위법, 프레이징 (phrasing)등을 함께 다루는 방법을 택하였다. 두번째 장에서는 Byrd의 생애를 중심으로, 그의 음악적 배경과 성격을 소개하였고, 세번째 장에서는 미사음악에 대하여 서술하였다. 네번째 장에서는 미사곡(3성부, 4성부, 5성부)의 작품을 분석하여, 각 미사곡을 서로 비교·연구하였고, 다섯번째의 결론 장에서는 Byrd의 미사작품 분석을 통하여 다음과 같은 특징을 발견할 수 있었다. 1. 곡의 구성은 가사와 밀접한 관계를 가지며, Word painting의 기법으로 text의 내용을 명확히 표현하고 강조하였다. 2. False relation의 잦은 사용으로 장조와 단조를 동시에 사용하는 듯한 인상을 주었다. 즉, 한 음의 전음계적 음형과 반음계적 변형 음표를 가까이에, 그리고 심지어는 동시에 사용하였다. 3. 주고, 선법(mpdality)이 강하게 나타나고, 화성적이며 선율적인 모방진행이 잘 나타나고 있다. 4. 성부의 변화를 주기 위하요, 다양한 선율과 리듬으로 성부를 진행하였다. 5. 특이한 리듬을 사용하여, 곡의 리듬을 성부의 진행에서 강박에서 약박으로 옮겨 리듬의 대위를 보여주었다. 6. 종지는 대부분이 완전종지에다가 Picardy third로 마치고 있다. 7. 각 미사곡의 길이는 3성부(389마디), 4성부(477마디), 5성부(473마디)가 모두 다르지만, 모두가 통상문의 가사로 되어있다. 지금까지, 수많은 작곡가들이 미사곡을 작곡하고 발전시켰지만, Byrd의 미사곡은 엄격하고 균형이 잡힌 모방의 수법과 전체의 울림을 풍부하게 하는 수법 등을 사용함으로써, 음악사에 있어서 <후기 르네상스>를 대표하는, 실로 풍부한 표현을 가진 3곡의 미사곡을 작곡하였던 것이며, 이 미사음악은 영국 교회음악의 귀감이 되고 있다.
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