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W.A.Mozart의 '피아노와 목관을 위한 5중주곡' K. V. 452에 관한 분석적 연구

Title
W.A.Mozart의 '피아노와 목관을 위한 5중주곡' K. V. 452에 관한 분석적 연구
Other Titles
(AN) ANALYTICAL STUDY ON QUINTET K. V. 452 BY MOZART
Authors
김현희
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
W.A.Mozart피아노목관5중주곡 K.V. 452
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), together with Haydn and Beethoven, is well-know composer of the classical period. Mozart has contributed greatly to development and establishment of the style of classical music through his symphony, concerto, opera, chamber music, etc. Like his compositions in other form, his chamber music compositions are of those which also show the development in classical music. This thesis is an analytical study on "Quintet for Piano & Four Winds K.V. 452", which shows various characteristics of Mozart's music. However, before going into analysis, the general characteristics of Mozart's music are viewed. Mozart's chamber music compositions are mainly string quartets. Nevertheless, there are still many different forms of chamber music like string quintet, piano trio, piano quartet, along with wind instruments and string instruments. Quintet for piano and wind instruments, K.V. 452 is the only quintet for piano and wind instruments by Mozart, the quintet contains concerto-like characteristics. It is in three movements; the first and second movements are in sonata form, and the third movement is in rando-sonata from. Throughout the whole piece, piano part and wind part show effective tones with the same theme by giving importance to each instruments. Also, contrast in dramatics between solo and tutti, and between forte and piano often appears. The thematic passage shows Tonic-Dominant relationship as in classical sonata. As in other Mozart's works, trill appears to be the connecting factor in the theme. The overall characteristics, such as melody skipping over varied chords and after Mozart's use of choramatic chords, are important factors of this work.;볼프강 아마데우스 모차르트(1756-1791)는 하이든, 베에토벤과 함께 18세기 후반의 고전주의를 대표하는 작곡가로, 그의 교향곡, 협주곡, 오페라, 실내악곡을 통해서 고전주의 음악 양식의 발전과 확립에 지대한 공헌을 했으며, 그의 실내악 작품들도 그의 다른 양식의 작품들과 마찬가지로 고전주의 음악의 성장과 발전을 보여주는 곡들로 되어있다. 본 논문은 모짜르트 음악의 여러 특징이 나타나는 "피아노와 목관을 위한 5중주곡" K.V. 452에 대한 분석적 연구이며 분석에 앞서 모차르트 실내악의 전반적인 특징을 살펴보았다. 모짜르트의 실내악은 현악 4중주가 중심이 되고 현악 5중주, 피아노 3중주, 4중주와 함께 관악기와 현악기등의 다양한 편성에 의한 실내악도 상당 수 포함된다. "피아노와 목관을 위한 5중주곡" K.V.452는 모짜르트가 쓴 유일한 관악기와 피아노를 위한 5중주이며, 한편으로는 협주곡적인 특징을 갖고 있는 곡이기고 하다. 전체는 3악장으로 되어 있으며 제 1악장, 제 2악장은 소나타 형식 제3악장은 론도 소나타 형식으로 되어있다. 전곡을 통해서 피아노부와 관악기부가 각 악기의 특성을 살려 같은 주제를 효과적인 음색으로 나타내며, 독주(Solo)와 총주(tutti)의 음량대비, 여리게(P)·세게(f)의 강약대비가 자주 나타난다. 각 악장의 주제부들은 비교적 짧으며 주제부들의 조성대비는 고전 소나타(Sonata)에서 흔히 볼 수 있는 으뜸음(Ⅰ)-딸림음(V)의 관계를 엄격히 보이고 있고, 모짜르트의 전체곡에서 볼 수 있는 트릴(trill)이 전곡의 주제를 잇는 큰 요소로 나타나 있다. 이곡의 전체적 특징으로서 화음선을 뛰는 선율진행, 모짜르트 후기에서 볼 수 있는 반음계적 진행등이 이곡을 이루는 주요 요소들이다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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