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종이 책 전자 책의 경험과 활용시간 제한이 유아의 확산적 사고 및 읽기에 미치는 영향

Title
종이 책 전자 책의 경험과 활용시간 제한이 유아의 확산적 사고 및 읽기에 미치는 영향
Other Titles
The effectsof experiencing instructional media (paper or/and electronic books) with/without time limitation on young children's divergent thinking and reading abilities
Authors
박현주
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이경우
Abstract
본 연구의 목적은 종이 책 혹은 전자 책만을 경험한 집단과 종이 책과 전자 책을 함께 경험한 집단이 활용 시간 제한 여부에 따라 유아의 확산적 사고와 읽기 능력에서 어떤 차이가 있는지를 밝히는데 있다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 교수 매체(종이 책/ 전자 책/ 종이 책+전자 책)와 활용 시간 제한(있음/없음)이 유아의 확산적 사고(유창성, 융통성, 독창성, 상상력)에 영향을 미치는가? 1-1. 종이 책 혹은 전자 책 만을 경험한 집단과 종이 책과 전자 책을 함께 경험한 집단간에는 유아의 확산적 사고에서 차이가 있는가? 1-2. 활용 시간을 제한한 집단과 활용 시간을 제한하지 않은 집단간에는 유아의 확산적 사고에서 차이가 있는가? 1-3. 교수 매체와 시간 제한의 상호작용 효과는 유아의 확산적 사고에 영향을 주는가? 2. 교수 매체(종이 책/ 전자 책/ 종이 책+전자 책)와 활용 시간 제한(있음/없음)이 유아의 읽기(단어 읽기, 읽기 흥미도, 시각적 기억, 동화책 읽기)에 영향을 미치는가? 2-1. 종이 책 혹은 전자 책만을 경험한 집단과 종이 책과 전자 책을 함께 경험한 집단간에는 유아의 읽기(단어 읽기, 읽기 흥미도, 시각적 기억)에서 차이가 있는가? 2-2. 활용 시간을 제한한 집단과 활용 시간을 제한하지 않은 집단간에는 유아의 읽기(단어 읽기, 읽기 흥미도, 시각적 기억)에서 차이가 있는가? 2-3. 교수 매체와 시간 제한의 상호작용 효과는 유아의 읽기(단어 읽기, 읽기 흥미도, 시각적 기억)에 영향을 주는가? 2-4. 교수 매체와 활동 시간 제한 여부가 유아의 동화책 읽기에 영향을 주는가? 본 연구는 부산시 소재 A 어린이집의 만 4세 유아 72명을 대상으로 6개의 비교집단으로 구성하였다. 종이 책만 경험하면서 시간 제한이 있는 집단, 종이 책만 경험하면서 시간 제한이 없는 집단, 전자 책만 경험하면서 시간 제한이 있는 집단, 전자 책만 경험하면서 시간 제한이 없는 집단, 종이 책과 전자 책을 함께 경험하면서 시간제한이 있는 집단, 종이 책과 전자 책을 함께 경험하면서 시간 제한이 없는 집단이다. 연구는 예비연구, 사전검사, 실험처치, 사후검사의 순서로 진행되었다. 처치도구는 미국 Scholastic사에서 3-5세를 위해 개발한 전자 책과 종이 책이다. 종이 책은 I SPY 책 4권이고, 전자 책은 종이 책과 같은 내용을 가진 ISPY Junior CD-ROM Title (한글판)이다. 검사 도구는 확산적 사고를 측정하기 위해서 전경원(1999)의 유아 창의성 검사 도구(K-CCTYC), 단어 읽기는 처치도구로 사용된 전자 책과 종이 책에 동시에 나온 단어 중에서 선택하여 글자와 그림이 모두 있는 카드 10장과 글자만 있는 카드 10장을 사용하였다. 동화책 읽기는 Sulzby(1985)의 이야기 책 읽기 범주를 사용하였으며, 읽기 흥미도는 Saracho(1988)의 유아 읽기 태도 검사 도구(PRAS), 시각적 기억은 WEpaman, Morency 그리고 Seidl(1975)이 만든 시각적 기억 검사도구(VMT)를 사용하였다. 자료분석은 사전 창의성 검사와 사전 읽기 능력 검사를 공변량으로 하여 각각 사전 검사 효과를 없애고 이원 다변량 공분산 분석(Two-Way MANCOVA) 중 교차 설계를 실시하였고, 연구문제 2-4를 위해서는 사전-사후간 단계의 변화를 비교하였다. 본 연구의 결과를 연구문제에 따라 제시하면 다음과 같다. 첫째, 교수 매체(종이 책/ 전자 책/ 종이 책+전자 책), 시간 제한(있음, 없음), 교수 매체와 시간 제한의 상호작용은 유아의 확산적 사고에 영향을 주었다. 그 중에서 교수 매체가 가장 많은 영향을 미쳤으며 교수 매체와 시간 제한의 상호작용, 시간 제한의 순으로 영향을 주었다. 교수 매체는 유아의 확산적 사고에 영향을 주었는데 특히 독창성과 상상력에 영향을 미쳤다. 종이 책과 전자 책을 함께 경험하는 것은 유아의 독창성과 상상력에서 효과를 나타내었다. 시간 제한은 유아의 확산적 사고에 영향을 주었으며, 특히 융통성에 영향을 미쳤다. 시간을 제한하지 않고 활동을 경험한 유아들은 고정된 생각에서 벗어나 광범위한 사고를 만들어내는 융통성에서 효과를 나타내었다. 교수 매체와 시간 제한의 상호작용의 효과도 유아의 확산적 사고에 영향을 미쳤다. 다시 말해, 교수 매체는 시간 제한 여부에 따라 시간 제한은 교수 매체의 종류에 따라 효과가 다르게 나타났다. 전자 책은 활동 시간을 제한하지 않은 집단에서 확산적 사고의 효과가 나타났다. 둘째, 교수 매체는 유아의 읽기에 영향을 주었으며 특히 읽기 흥미도와 시각적 기억에서 효과가 나타났다. 전자 책을 경험하는 것은 종이 책을 경험하는 것에 비해 시각적 기억에서 더 효과가 있었으며, 전자 책만 경험하는 것 보다 종이 책과 전자 책을 함께 경험하는 것이 읽기 흥미도에서 더 효과를 나타내었다. 유아의 읽기에 시간 제한은 영향을 주지 않았으며, 교수 매체와 시간 제한의 상호작용은 읽기의 선형 조합에는 통계적으로 유의한 영향을 주지는 않았으나 단변인 분석에 의하면 시각적 기억에 영향을 주었다. 유아의 통화 책 읽기는 교수 매체와 시간 제한 여부에 따라 사전-사후 검사에 나타난 변화에서 차이가 있었다. 사전-사후 검사에서 증가한 읽기 단계의 합은 종이 책만 경험하고 시간 제한을 하지 않은 집단이 가장 적었으며 종이 책과 전자 책을 함께 경험하고 시간 제한이 없었던 집단에서 가장 많았다. ; The purpose of the present research is to examine the effects of instructional media (paper or/and electronic books) on young children s divergent thinking and reading abilities when time limitation is imposed on usage of the media. Six groups were arranged for this study: A and B groups only read a paper book with and without time limitation, respectively. C and D groups only read an electronic book with and without time limitation, respectively. E and F groups read both paper and electronic books with and without time limitation, respectively. The following research questions were set to meet the above purpose. 1. How do instructional media and time limitation of activity affect young children s divergent thinking? 1-1. Is there any significant difference in divergent thinking between the groups reading only paper book(A, B), reading only electronic book(C, C) and reading both paper and electronic book(E, F)? 1-2. Is there any significant difference in divergent thinking between the groups with (A, C, E) and without (B, D, F) time limitation? 1-3. Does interaction between instructional media and time limitation affect young children s divergent thinking? 2. How do instructional media and time limitation of activity affect young children s reading? 2-1. Is there any significant difference in reading between the groups reading only paper book(A, B), reading only electronic book(C, D) and reading both paper and electronic book(E, F)? 2-2. Is there any significant difference in reading between the groups with(A, C, E) and without(B, D, F) time limitation? 2-3. Dose interaction between instructional media and time limitation affect young children s reading? 2-4. How do instructional media and time limitation of activity affect young children s story-book reading? The current study was conducted for children of 4 year old in a nursery school in Pusan. Seventy two students in the school were divided into six comparison groups: A, B, C, D, E and F. The experimental procedures were as follows: 1) pilot study, 2) pre-test, 3) experimental treatment and 4) post-test. As the treatment tools, paper and electronic books (for 3-4 year old children) produced by Scholastic Inc. were used. The title of the electronic (CD-ROM) and paper books were I SPY Junior (Korean version, 1 CD) and I SPY Little book (Korean version, 4 volumes), respectively. Both books bear similarity in contents. Divergent thinking was assessed by using K-CCTYC (Korean Comprehensive Creativity Test for young Children)(1999). Words reading was assessed by using words cards made of words included in both of paper and electronic books. Story-book reading was assessed by using Sulzby categories of story book reading(1985). Reading interest and visual memory were assessed by using Saracho(1988) s Preschool Reading Attitudes Scale(PRAS) and the test created by Wepman, Morecy and Seidl(VMT)(1975), respectively. The data analyses were carried out by using Two-Way MANCOVA taking pre-test score as a covarience. Story-book reading score between pre-test and post-test was compared among the six groups with regard to research question of 2-4. The findings from the current studies are as follows: 1. Instructional media, time limitation and interaction between instructional media and time limitation affects young children s divergent thinking in significance. Among them, the effect of instructional media was the most important. Instructional media affects young children s divergent thinking, especially originality and imagination. Experiencing both paper and electronic books yields the best result. Time limitation affects young children s divergent thinking, especially flexibility. Interaction between instructional media and time limitation affects young children s divergent thinking, especially imagination and flexibility. The best improvement in divergent thinking was recognized in the group that experienced both paper and electronic book without time limitation. 2. Instructional media affects young children s reading, especially reading interest and visual memory. The groups that experienced electronic book showed better result in visual memory than the groups that experienced paper book. The group that experienced both paper and electronic books showed better result in reading interest than the group that experienced electronic book only. Time limitation to reading does not significantly affect young children s reading. Interaction between instructional media and time limitation did not significantly affect young children s reading ability but was determined to be effective in visual memory according to univariate analysis. Difference in story book reading level between pre-test and post-test was found to depend on instructional media and time limitation. The group that experienced paper book with time limitation showed the lowest, while the group that experienced both paper and electronic books without time limitation showed the highest.
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