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자기효능감이 진로발달에 미치는 영향

Title
자기효능감이 진로발달에 미치는 영향
Other Titles
A study on the effect of self-efficacy upon the career development
Authors
이은경
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 심리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이혜성
Abstract
본 연구는 진로상담 프로그램 개발을 위한 개념적 틀을 제공하기 위하여 각 발달단계에서 보이는 진로발달의 특성들을 파악하는데 목적이 있다. 특히 진로선택 혹은 결정과 관련하여 개인의 인지적 요소인 진로관련 자기효능감 신념이 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 하였다. 또한 개인의 진로관련 자기효능감 신념을 형성하는데 영향을 미치는 요인들을 살펴보고, 진로관련 자기효능감이 일반적 자기효능감이나 학업관련 자기효능감과 어떠한 차이가 있는지를 분석하고자 하였다. 이를 위하여 진로 태도 성숙도 검사, 진로결정 자기효능감 척도, 일반적 자기효능감척도과 학업적 자기효능감척도, 부모 또래 애착 척도와 인적사항을 비롯하여진로관련문제를 묻는 문항들을 합하여 설문지를 제작하였다. 제작된 설문지는 2000년 10월 중순부터 실시하였고, 남녀 비율과 중 고등 대학생이 비교적 고르게 분포하도록 하였다. 본 연구의 대상은 서울과 수도권 소재 일반 인문계 중 고등학생과 대학생 남녀로 총 2,007명이었다. 그 결과 진로결정 자기효능감은 학년이 올라가면서 증가하였으며, 특히 대학이후 진로결정 자기효능감이 많이 증가하는 것으로 나타났다. 그리고 고등학생과 대학생의 경우 여학생들은 직업정보와 여러 가지 관련 자료들을 구할 수 있는 확신감은 높으나 실제로 미래에 대한 장기적인 목표를 세우는데 있어서의 확신감이 남학생에 비해 떨어지는 것으로 나타났다. 또한 단계적 다중회귀분석 결과 진로결정 자기효능감은 남자(13%-42%)보다는 여자(46-50%)에게서 진로발달을 예측하는 변수인 것으로 나타났으며 그 중에서도 목표선택이 가장 강력한 예측변수(55%)인 것으로 나타났다. 즉 목표선택이라는 차원은 자신의 장기적인 미래설계와 관련되는데, 특히 여성들의 진로 발달을 위해서는 미래에 대한 구체적인 목표, 성공적인 역할 모델, 장기적인 자신의 미래계획과 관련하여 도움을 줄 수 있는 프로그램이 필요한 것으로 보인다. 그리고 진로결정 자기효능감을 가장 강력하게 예측하는 변수는 남녀 모두 일반적 자기효능감 요인 중 자기조절효능감인 것으로 나타났다. 즉 진로문제는 광범위한 자신감이나 학업에서의 자신감과 관련되어 있기보다는 자신의 체계를 조절할 수 있는 자기체계에 대한 확신과 관련되어 있으며, 따라서 진로문제에서는 일반적으로 사용하고 있는 자신감 보다는 효능감 이라는 용어의 사용이 보다 적절한 것으로 보인다. 그리고 여성의 경우 진로결정 자기효능감 형성에 자기조절효능감 이외에 학업자신감과 학업 자기조절효능감이 영향을 미치는 것으로 나타나 진로결정과 학업성취 수준이 관련되어 있을 가능성을 시사하고 있는 것으로 나타났다. 애착수준과 자기효능감과의 관련성을 살펴본 결과, 아버지 애착이 높았던 집단과 낮았던 집단, 어머니 애착이 높았던 집단과 낮았던 집단, 친구와의 애착이 높았던 집단과 낮았던 집단간에 진로결정 자기효능감은 연령이나 성과 관계없이 모두 유의미한 차이가 있었다. 따라서 안정된 애착경험이 자기효능감 수준과 관련됨을 시사하였으며, 안정된 부모와의 애착은 친구와의 애착으로 전이되고 그리고 청년기가 시작되면서 부모에 대한 애착이 약화되는 동시에 동년배에 대한 애착이 커지면서 부모뿐만 아니라 동년배와의 우정이 개인의 진로발달에 중요한 요인이 될 수 있음을 나타내는 것이라 할 수 있다. 그리고 특이할 만한 것은 성별에 따른 진로발달 양상의 차이이다. 즉 전반적으로 진로 태도에 있어서 여성이 남성보다 준비성이나 목적성 등에서 성숙한 반면, 자신의 미래에 대한 확신이나 자신의 진로에 대한 확신성과 결정성에서는 남성보다 그 수준이 낮은 것으로 나타났다. 따라서 여성들이 진로에 대한 관심은 많으나 자신의 장기적인 미래에 대한 포부와 목표가 부족한 것으로 가정할 수 있고 여성들의 진로설계가 무엇보다도 미래계획에 대한 개인의 효능감과 관련되어 있는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구결과는 우리나라 청소년들의 중요한 고민 중의 하나인 진로문제를 이해하고 돕는 상담현장에서 활용할 수 있을 것이다. 또한 한국 문화를 토대로 중 고 대학생들의 진로발달 양상과 이를 예측할 수 있는 가장 중요한 변수가 진로결정과 관련된 자기효능감임을 파악하였고, 특히 남성보다 여성에게 진로결정 자기효능감이 중요한 변수임을 밝혔다는데 의의가 있다. 이는 여성들이 성역할 사회화 과정에서 여성들의 잠재력이나 기본적인 능력과는 별도로 장기적인 미래계획과 성공적인 진로모델을 접할 기회가 없으며, 실제로 고등교육을 받고 있음에도 불구하고 적절한 진로목표 설정의 기회를 제공받지 못하고 있는 것으로 해석할 수 있을 것이다. 본 연구에서 파악한 진로발달 양상은 청소년의 진로문제를 다루고자 하는 상담자들이 실제 상담장면에서 활용할 수 있을 것이며, 발달단계별로 세분화된 진로관련 집단상담 프로그램 개발에 도움을 줄 수 있을 것이다. 그러나 본 연구는 횡단적 연구로서 가지고 있는 제한점이 있다. 발달은 연령의 증가와 함께 지속적인 변화를 보이는 과정으로 간주하는 측면이 있으나 각기 다른 대상들을 연령별로 표집하였으므로 장기적인 변화과정을 추정하기에는 무리가 있다. 다만 발달단계별로 서로 다른 특성과 관련변인들이 있음을 이해하는데 도움을 줄 수 있을 뿐이며, 앞으로 후속연구에서 실제로 진로결정 자기효능감이 어떻게 변화되어 가는지 종단적 연구를 통해서 밝혀야 할 필요성이 있다. ; This research is to find out the characteristics of career development on each stage, providing basic concept in building up the career counseling program. In particular, this research is focusing on what the career self-efficacy, a personal cognitive factor, is to do with career choice or decision. When dealing with this relationship, this study has the purpose to find the answers to these two questions: what kind of factors should be counted in the formation of the sense of self-efficacy in respect of career development; what is the difference between the sense of self-efficacy in relation to career choice and what is called self-efficacy or the academic self-efficacy. So the survey had its basis on the questions about career attitude maturity inventory, career decision self-efficacy scale, general self-efficacy scale, academic self-efficacy scale, inventory of parent and peer attachment, personal background and career problem. This survey started on the mid October in 2000, having done by the groups of students in junior and senior high schools, colleges and universities, and they were controlled to suit the 50:50 sex ratio. The 2,007 students were supposed to answer the questions within 30 to 40 minutes, and this survey was carried out at school. Most of them were attending schools in Seoul and its satellite cities located in Kyung-gi Province. The result of the survey showed there are clear differences in career development in accordance with gender as well as age. The survey said that most of the girls are well prepared and goal oriented, and yet they show less confidence and decisiveness about their jobs or their future plans than the boys do. It also told us that girls are quite interested in career but they don t seem to have long-term plans or visions. Their future plans are closely related to their visions and whether they have a sense of self-efficacy. The older groups defintely show their confidence and decisiveness in career, and the strong goal-oriented attitude toward job and career is much more clearly shown than from the senior highschool groups. The girls in senior high schools or universities show strong sense of career decision self-efficacy, who are quite positive in getting occupational information or other occupation-related data. But they are less positive about plannig their future than the boys in the same age group. The occupational information has divided the whole into two group; one is junior high schoolers and the other is senior high and university students. The career decision self-efficacy had its strong lead in the older groups, and got stronger since they entered universities. The stepwise multiple regression analysis was taken to measure how far career decision self-efficacy would be involved in career development. The analysis has told us that career decision self-efficacy is turned out to be a more important variable to girls(45-50%) than boys(13-42%), and 55% of them regarded goal selection as the most critical variable of all. Goal selection is closely related to their long-term future plan or vision, so, to get them have more serious and mature attitude toward career as a woman, they need an environment wherein they can set up specific plans for their future or long-term goals, and also can find out their role models. According to the analysis, self-regulation is the most significant variable to both boys and girls to measure up career decision self-efficacy. This self-regulation is a kind of efficacy which leads to goal setting and self-response based on self-judgement. Confidence on the career decision is not so much to do with general sense of self-confidence or confidence on his or her academic achievement as self-regulation to control his or her own system, which can be named as self-efficacy in a more positive way. 40% of girls have counted not only self-regulation but also the confidence upon academic achievement and academic self-regulation as the variables to tell their career development self-efficacy. It means that career decision self-efficacy to women is greatly influenced by their academic achievement. We have included questions to probe into the relation of attachment to career decision self-efficacy, and there exist differences, regardless of age and sex, between the groups- highly attached to father, less attached to father, highly attached to mother, less attached to mother, highly attached to peers, and less attached to peers. Experiences of stable attachment are definitely concerned with the level of self-efficacy, and the attachment for emotionally stable parents is eventually transferred to that for peers. As they enter the adolescent period, the attachment for their parents is getting weaker and their attachment for peers is getting stronger, and therefore, peers as well as parents will be influencing to themselves and their self-efficacy. This study will absolutely serve the counselors as one of the useful and informative references to figure out the importance of career choice, which is counted as one of the most important matters to the junior and senior high school students in Korea. Most of all, this research has shown the conditions of career development of senior and junior high school students within the unique cultural context of Korean society, and self-efficacy is the most effective tool to measure up their career development as a powerful variable to career decision. With this result, we will eventually trace up the path to career development (in the adolescent period). This research has found out that there are gender differences in career development, and that to the girls, self-efficacy is a more crucial factor than to boys in career choice. From the result of this research, we have found what kind of situations (Korean) women are in now: in the process of socialization upon their sex role as woman, they are not sufficiently given their role models or success models regardless of their potentialities and capabilities, and they don t even do their goal setting even though they belong to highly-educated group in their society. It is quite certain that in this research the counselors will find very useful references in understanding the conditions of career development and dealing with the cases of career choice of the youngsters. Furthermore, this will provide a set of basic ideas to design the group counseling programs concerning career choice and development more specifically and effectively in each and every step of the procedures. As a cross sectional study, this research has its limitation when development is defined as a series of gradual changes in accordance with age. But this cannot be a problem when you chase up a long-term period of change, because our sampling has been done with various subjects as specified age groups. It is surely of help to those who want to figure out what kind of characteristics and variables should be counted on each developmental stage. Yet, there remains a need for longitudinal study to explain how the career decision self-efficacy is changing.
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