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웹기반 간호사보수교육 시스템의 개발 및 효과

Title
웹기반 간호사보수교육 시스템의 개발 및 효과
Other Titles
The development and effectiveness of web-based continuing nurse education program
Authors
김정아
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
김문실
Abstract
본 연구는 간호사들의 교육요구에 부응하는 간호사 보수교육 프로그램을 웹기반으로 구현해 시행하고 그 효과를 검증하는 과정을 통해, 간호사 보수교육이 웹기반으로 이루어 질 때를 대비한 기초자료를 마련해 보고자 시행되었다. 본 연구는 응급간호 와 의료수가관리 과목을 정인성(1997)의 웹기반 교수-학습체제 설계모형에 근거해 웹기반 간호사 보수교육 프로그램을 설계·개발하여 실제 운영한 후, 웹기반 학습군 38명과 면대면 학습군 39명의 학습성취도를 비교하였다. 면대면 학습군의 경우 보수교육을 받기 전에 사전지식정도 측정 설문지를 완성하게 하고 면대면 보수교육을 받은 직후 학습성취도 측정 설문지를 완성하게 하였다. 웹기반 교육군의 경우는 웹기반 보수교육 프로그램을 열기 전 사전지식정도 측정 설문지를 완성하게 하고, 웹기반 보수교육 프로그램으로 보수교육을 받은 직후에 웹으로 학습성취도 측정 설문지를 완성하게 하였다. 면대면 학습군의 경우는 서울시 소재 1개 병원에서 2000년 7월 6일∼7월 7일에 시행된 면대면 보수교육을 받았고, 웹기반 학습군의 경우는 2000년 10월 9일∼11월 20일까지 웹으로 프로그램을 학습하였다. 학습성취도 측정을 위한 사전지식정도-학습성취도 검사지는 응급간호 와 의료수가관리 에 대한 지식을 측정하기 위해 본 연구자들에 의해 개발되었다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 10.0 for Windows Program을 이용해 통계 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 웹기반 학습군의 경우 사전지식정도는 평균 10.79(SD=5.52)점, 면대면 학습군의 경우는 평균 10.43(SD=6.73)점이었다. 또 학습성취도는 웹기반 학습군은 평균 21.89(SD=4.97)점, 면대면 학습군은 평균 17.48(SD=8.07)점이었다. Mann-Whitney test를 실시한 결과 학습전 사전지식정도의 경우 웹기반 학습군과 면대면 학습군간에는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났으며(Z=-.092, p=.926), 학습을 마친 후 학습성취도는 웹기반 학습군과 면대면 학습군간에 통계적으로 유의한 차이가 있었다(Z=-2.406, p=.008). 즉, 본 연구를 통해 사전지식정도에서 통계적으로 유의한 차이가 없었던 실험군과 통제군이 각기 다른 방법(면대면 교육과 웹기반 교육)으로 보수교육을 받은 이후 면대면 교육을 받은 집단보다 웹기반 교육을 받은 집단의 학습성취도가 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과는 적절한 주제의 선택과 양질의 코스웨어 구성, 체계적인 설계·개발 및 효과적인 운영 등이 보장된다면 웹기반 교육의 효과는 면대면 교육의 효과에 뒤지지 않으며 오히려 우수할 수 있다는 것을 입증하는 것이라 사료된다. 본 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언한다. 첫째, 본 연구결과를 토대로 하여 웹기반 간호사 보수교육의 효과를 검증하는 연구가 반복적으로 시행되어야 한다. 둘째, 본 연구 중 간호사들의 보수교육요구를 조사하는 과정에서 사용된 자료수집방법이 간호사 자신에 의한 자가보고형 설문지이므로 간호사의 실제 교육요구와 자신이 인지하는 교육요구간에 차이가 있을 수 있으므로 간호사의 실제 교육요구를 파악할 수 있는 효과적인 방안이 모색되어져야 한다. 셋째, 본 연구 중 개발된 프로그램의 효과검증 단계는 유사실험 설계연구로서 실험적으로 완벽히 통제된 상황이 아닌 실제 활용현장에서 학습자의 인식에 기초하여 실시하였기 때문에 학습자 변인, 교사변인, 환경변인 등을 100% 통제하지 못하였다. 따라서 이들 변인을 개별적으로 혹은 전부를 통제하는 연구가 시행되어야 한다. 넷째, 본 연구 중 개발된 프로그램은 응급간호 와 의료수가관리 과목에만 한정되어 있으므로 다른 주제로 웹기반 간호사 보수교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 분석하는 연구가 이루어져야 한다. 다섯째, 본 연구 중 개발된 프로그램의 효과검증을 위해 지식 측면에만 한정되어 학습성취도만을 측정하였으므로 앞으로 실제 태도나 기술 측면을 평가하기 위한 방안을 모색하는 연구가 시행되어져야 한다. ; This research aims to produce and implement web-based continuing nurse education programs in response to nurses educational needs, and to verify them, thus preparing for the times that the program will be offered via web. This research designed, produced and implemented emergency nursing and medical fee schedule management subjects based on Jung, In-seong s (1997) web-based instructional system design, and then compared the learning achievements of web-based learning group of 38 people with those of face-to-face learning group of 39 people. In the case of the face-to-face learning group, it was requested to complete a questionnaire designed to measure its prior knowledge before receiving the continuing education program, while the face-to-face group was made to complete the questionnaire designed to measure the learning achievements right after finishing the continuing education program. With respect to the web-based educational group, it was asked to complete a questionnaire to measure its prior knowledge before offering the web-based continuing education program, and to complete a questionnaire via web designed to measure its learning achievements right after finishing the continuing education program. With respect to the face-to-face learning group, it was offered the face-to-face continuing education program held at a hospital in Seoul on July 6-7, 2000. As for the web-based learning group, it was given the web-based education from October 9 until November 20, 2000. The questionnaire have been developed by these researchers to measure pre-learning knowledge on emergency nursing and medical fee schedule management. Data collected for this research have been given statistical analysis, using SPSS 10.0 for Windows Program. The following is the results of this research. The web-based learning group showed its pre-learning knowledge level at 10.79 (SD=5.52) mean points, and the face-to-face learning group did it at 10.43(SD=6.73) mean points. Also, in relation to the learning achievements, the web-based learning group registered 21.89(SD=4.97) mean points, and the face-to-face learning group did 17.48(SD=8.07) mean points. As a result of giving Mann-Whitney test, with respect to pre-learning prior knowledge level, there was no significant difference between the web-based learning group and the face-to-face learning group (Z=-.092, p=.926), while after completing learning, there was a significant difference in the learning achievements between the web-based learning group and the face-to-face learning group (Z=-2.406, p=.008). That is, this research revealed this: the experimental group and the control group with both having no significant difference in the pre-learning level, after receiving the continuing education each with different methods (face-to-face education and web-based education), showed that the web-based learning groups attained higher learning achievements than the face-to-face learning groups. This result proves the effect of the web-based education to be no worse or even better than that of the face-to-face education, provided that choices of appropriate themes and quality courses composition, as well as systematic design·development·effective implementation are guaranteed. The following is proposed based upon the outcome of this research. First, based upon the outcome of this research, studies should continue to be conducted to verify the effect of web-based nurse continuing education programs. Second, methods and ways should be worked out to identify nurses actual educational needs in addition to self-report type questionnaires used in this research. Third, the stage designed to verify the effect of programs developed in the course of this research could not control 100% outside factors, educators, learners, etc., as quasi-experimental research. Hence, studies should be conducted to control part or the whole of these factors. Fourth, programs developed during this research are limited to `emergency nursing and `medical fee schedule management subjects, and thus web-based continuing education programs with other themes need to be developed, and also their effect need to be analyzed. Fifth, studies are required in the future to measure actual attitude or technical aspects to effectively verify the effect of programs developed for this research, as they are focused only on measuring cognitive knowledge aspects.
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