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아날로그 감성의 선(線)을 이용한 패브릭 디자인

Title
아날로그 감성의 선(線)을 이용한 패브릭 디자인
Other Titles
Fabric Design Using Line of Analog Feeling
Authors
전주연
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 텍스타일디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Recently, the word 'Digital' is used in almost every thing. Its specific characteristics such as speed and accuracy bring us hi-tech environment and it becomes symbol of progress that can make better future. Design, which reflects several social and cultural conditions, is not an exception. The omnipotent digital, however, also makes quality depreciation and loss of direction caused by dematerialization. To complement these problems, Analog Feeling is emerged. Though not as advanced as its digital counterpart, analog feeling can express mental value of human internal which cannot be evaluated as physical, numerical quantity. And it complements downside of digital - its cold, metallic feeling - through its warm, comfortable, easy and stable feeling. Fabric design is the work of expressing colors and patterns to satisfy contemporary needs. Also, it is a creation of design of capturing the social, public taste in advance. To satisfy these requirements, this research uses analog feeling as elements of design expression. Using analog feeling in fabric design, more valuable textile can be designed so that it can have its own brand power. For this, this research will examine the backgrounds of current emergence of analog feeling in digital world and introduce new design which can meet the current needs through following; First, The concepts and characteristics of analog feeling and its digital counterpart are studied using exiting documents. Through this process, analog feeling is conceptualized as: affection, devotion, nature, and nostalgia. Second, The current trends of analog culture and how analog feelings are used in current design are studied and analyzed through real world visual examples. Third, The line is used as motive of analog feeling. The meaning and relationship of line in analog feeling is studied through the curves used in this research. Fourth, Through analog method of manual stitch, the whole concept of stitch is reconsidered and this kind of method is proper approach to express analog feeling. Lastly, By presenting the real work based on analog feeling, an example of fabric design is proposed which has its own independent characteristic compared with massproduced copies of digital era.;몇 년 전부터 우리 주변의 거의 모든 것에 ‘디지털(Digital)'이라는 수식어가 사용된다. 디지털 특유의 속도성 정확성으로 우리에게 하이테크 시대를 가져다주었고 앞으로도 밝은 미래를 보장해줄 마술과도 같은 진보의 상징어로 퍼져나갔다. 사회와 문화의 갖가지 현상을 거울처럼 고스란히 담아내는 디자인 분야에서도 예외는 아니다. 그러나 마치 만능 같은 디지털도 햇빛을 비추면 다른 한쪽에 필연적으로 그림자가 생기는 것과 같이 간과하고 지나칠 수 없는 또 하나의 흐림인, 질적 하락과 탈 물질화에 따른 방향성 상실 등의 여러 가지 문제점이 생겨났다. 그것을 해결할 수 있는 대안으로 떠오른 것이 바로 아날로그(Analog) 감성이라 표현할 수 있는 개념이다. 아날로그 감성은 디지털에 비해 물리적인 발전은 미흡하지만, 물질이나 수치로 표현할 수 없는 인간 근본의 내면적 가치를 지니고 있으며, 따뜻함과 편안함, 여유로움, 안정등과 같은 정서로 디지털의 편리하고 친절하지만 금속성의 차가운 느낌을 주는 단점을 보완 한다 오늘날의 섬유는 고감성화 디자인의 비중이 점차 증가되고 있는 추세이며 소량다품종 주의로 점점 고급화되고 세분화 되어가고 있다. 이런 과정 속에서 섬유 디자인은 무한한 가능성과 경쟁력을 가지는 중요한 영역으로 자리 잡으며 발전하고 있다. 이런 때에 새로운 감각의 섬유 디자인 개발이 무엇보다도 중요하다고 할 수 있다. 섬유 디자인은 시대조류에 발맞춰 나가면서 현대인이 원하는 컬러와 무늬 등을 표현해 내는 작업이다. 또한, 빠르게 변화하는 사회와 현대인의 기호를 한발 앞서 찾아내어 그들의 감각을 만족시킬 수 있는 디자인을 창출해 내는 것이라고 할 수 있다. 따라서 본 연구는 이런 시대 조류에 발맞춰 아날로그 감성을 디자인의 표현적 요소로 삼았다. 이를 패브릭 디자인에 접목하여 현재 요구되어지고 있는 고부가가치의 섬유를 개발하여 브랜드 파워를 지닐 수 있는 디자인으로의 가능성을 타진해 보고자 한다. 이에 본 연구에서는 디지털 시대와 이 시대에 아날로그 감성이 대두되고 있는 배경을 살펴보고, 아날로그 감성을 조사 분석하여 아날로그 감성을 곡선, 스티치(stitch)에 의한 수공예의 형태로 표현하여 소량다품종의 고급화되고 세분화되는 추세에 맞는 새로운 디자인을 제시하고자, 다음과 같이 연구하였다. 첫째, 디지털시대와 아날로그 감성의 개념과 특성을 문헌자료를 통해 고찰하고 이 시대에 아날로그 감성이 다시 부각되고 있는 사회 문화적 상황을 살펴보았다 .이를 통해 아날로그 감성을 구체적으로 정, 정성, 자연 , 향수 로 개념화 하여 전제 하였다 둘째, 사회전반에 널리 펴져있는 아날로그 감성문화를 트렌드 중심으로 살펴보면서 현대 디자인에서 아날로그 감성이 나타나는 실제 시각자료를 통해 어떻게 해석되어 표현되는지 보았다 셋째, 아날로그 감성을 표현하는 모티브로 선(線)을 사용하면서 본 연구에서 사용된 곡선을 중심으로 선에 대한 고찰을 하면서 아날로그 감성과 선의 연관성을 찾고, 곡선을 응용한 조형세계를 순수미술과 디자인 분야로 나누어 살펴보았다. 넷째, 스티치를 통한 수공예형식의 아날로그적인 제작방식을 채택함으로써 스티치의 전반적인 개념을 살펴보면서, 실제작품에 나타나는 스티치를 통해 아날로그적 감성을 찾아보면서 이 방식이 아날로그 감성을 표현하는데 접합한 형태임을 나타내고자 하였다. 다섯째, 작품제작에 있어서는 스티치를 통한 수공예로 희소가치를 살려 보고자 하면서 곡선의 실을 모티브로 한 방식을 통해 아날로그 감성을 표현하고자 하였다. 이러한 과정으로 아날로그 감성을 기반으로 한 실제 작품을 제시함으로써 디지털 시대의 대량생산된 복제품이 아닌 각각의 고유성을 지닌 소량다품종의 시대적 요구에 맞는 패브릭디자인의 한 예를 제안하고자 한다.
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디자인대학원 > 텍스타일디자인전공 > Theses_Master
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