View : 25 Download: 0

은닉 태그(Hidden Tag) 방식을 이용한 교육용 웹 게시판

Title
은닉 태그(Hidden Tag) 방식을 이용한 교육용 웹 게시판
Authors
이은자
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Keywords
은닉테그교육용 웹 게시판Hidden Tag
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
컴퓨터 매개 커뮤니케이션(CMC)의 등장으로 웹 기반 게시판은 사이버 공간의 유용한 커뮤니티의 하나로 사용자들의 커뮤니케이션 행위를 원활하게 해 주는 연결 매체로 우리의 일상생활 속에 자리매김하였다. 커뮤니케이션의 도구로써 가장 보편적으로 사용하고 있는 웹 기반 게시판의 특성상 익명성 보장과 불특정 다수와의 정보 공유라는 문제점을 갖게 된다. 게시판은 익명성으로 인한 부정적인 측면의 게시물을 관리자가 삭제하는 경우에는 데이터베이스에서 영구 삭제되므로 게시물 관리에 비효율적인 면이 있다. 그리고 게시판을 사용하는 모든 불특정 다수에게 자신의 의견이나 정보를 공유 할 수밖에 없는 문제점이 있다. 본 논문은 이런 요구사항을 분석하고, 은닉 태그 방식을 이용한 효율적인 교육용 게시판 구현에 목적이 있다. 학교 게시판의 관리자 모드를 개선하여 게시물을 삭제하는 것이 아닌 숨김 방법을 사용하여 데이터베이스에 게시물을 보관 하고자 한다. 그리고 사용자 모드를 개선하여 원하는 그룹에게만 선택적으로 자신의 게시물이 보이도록 설정하고자 한다.;Since the many technologies for Computer Mediated Communication(CMC) is appeared, web based message board has become an essential part of web interface as a useful tool for communication activities. A web based message board has problems such as anonymity and information in sharing with many unspecified users. It is less effective because a board manager happen to erase negative messages on a board and, the whole contents cannot be restored for some reasons. In addition, illegal opinions and had information are exposed to many users without any kind of control policy. The purpose of this thesis is to overcome these problems and suggest an new effective way of making a web board which utilize the proposed hidden tag method. If is concluded that we can show our system's feasibility to deal with whole contents in the database not by erasing but by hiding. From the point of view of user side, some contents are controlled by super user or manager to make it letter by using authorized group management.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE