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여대생의 학교체육에 대한 인식도와 교양체육 참여와의 관계

Title
여대생의 학교체육에 대한 인식도와 교양체육 참여와의 관계
Other Titles
(The) Relationship between the degree of recognition of the athletics in the school and the participation in cultural athletics of the female university student
Authors
김주진
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
여대생학교체육교양체육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
기계화·고도화·산업화 사회로 대변되는 현대사회는 생활 여건의 전반적인 향상으로 스포츠의 대중화·생활화가 이루어지고 있다. 이에 따라 스포츠는 현대인의 사회화 수단으로 나타나고 있으며, 국민 소득 수준의 향상과 정보화 시대의 대중 매체 발달로 스포츠가 국민들의 건전한 여가 선용의 기회로 자리 잡으면서 스포츠가 국민과의 밀접한 관계 속에서 눈부시게 발전하고 있는 현 시점에서 여대생들의 과거 중·고등학교 시기의 학교체육에 대한 인식도의 분석과 생활의 내용으로써의 생애스포츠로 연계될 가능성을 내포하고 있는 대학 교양 체육 참여 실태를 조사하여 중·고등학교 학교체육과 대학 교양체육 간의 관계를 분석하고, 문제점 그리고 개선방안을 제시함으로써 여성체육 활동의 활성화에 도움이 될 수 있는 기초 자료를 제공하는데 목적을 두었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여, 여대생의 중·고등학교 시기의 체육인식도와 교양체육 참여 실태 그리고 학교체육에 대한 인식도와 교양체육 참여와의 관계 구명을 위한 관련 문항을 작성하여 서울에 소재한 4년제 남녀공학 대학과 여자대학의 420명 대상으로 설문조사를 실시하였고, 자료분석 방법으로는 평균과 표준편차, t-test, 백분율과 반응 빈도 그리고 x^(2)(chi-square) 검증을 실시하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 여대생의 학교체육에 대한 인식도와 교양체육 참여와의 관계를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 학교체육에 대한 인식도 중·고등학교 시기의 학교체육에 대한 전체적인 인식도는 '보통이다' 정도로 나타났으며, 하위요인별로 살펴보면 체육수업에 대한 필요성, 효과성, 교사, 수업 분위기가 모두 '보통이다' 이상의 인식도를 나타내고 있는 반면. 흥미는 '보통이다' 이하의 인식도를 나타냈다. 2. 개인배경변인에 따른 학교체육에 대한 인식도 비교 개인배경변인에 따른 학교체육에 대한 인식도를 비교해 본 결과, 중학교의 체육수업 유형에 따른 학교체육에 대한 인식도에서만 집단간 차이를 나타나지 않았고, 그 외의 체육교과선호여부, 중·고등학교 시기의 학교 외 체육활동 경험 여부, 중·고등학교의 체육수업 유형에 따른 학교 체육에 대한 인식도는 집단 간 유의한 차이를 나타냈다. 3. 교양 체육 참여 실태 첫째, 현재 교양체육에 참여하고 있는 집단의 경우 많은 응답자들이 취미생활의 준비 및 지속과 단조로운 교양과목에서의 탈피 그리고 학점 취득의 용이성이라는 이유로 참여하고 있었다. 교양체육 수강에 있어 50% 이상의 참석자가 수업 자체나 내용에 만족하고 있었으며, 이에 반해 시설 및 환경의 부실, 부적절한 수강인원 그리고 종목에 있어서의 제한성과 강의내용 부실에 불만족하고 있었다. 중·고등학교 때 배운 체육수업이 교양체육 참여에 도움이 되는 정도에 대한 문항에서 중·고등학교 때 배운 체육수업이 교양체육 참여에 대해 공헌도가 낮은 것으로 나타났으며, 그 이유로 중·고등학교 때의 체육수업이 부실했기 때문이라는 응답이 가장 많이 나타났다. 둘째. 교양체육 미참여 집단의 경우 체육에 대한 흥미나 소질이 없기 때문이라는 응답이 교양체육 미참여 이유로 가장 많이 나타났다. 앞으로의 교양체육 수강 의향을 묻는 문항에 대해 수강 의향이 있는 경우 체력 및 건강유지 및 증진이라는 응답이 가장 많이 나타났지만, 교양체육에 참여할 의향이 없는 사람들에게 있어서는 여전히 체육에 대한 흥미나 소질이 없기 때문이라는 응답이 가장 많이 나타났다. 4. 중·고등학교 시기의 학교체육에 대한 인식도에 따른 교양체육 참여도의 차이 중·고등학교 시기의 학교체육에 대한 인식도에 따른 교양체육 참여도에 유의한 차이를 보임으로써, 중·고등학교 시기의 학교체육에 대한 인식도가 교양체육 참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다.;In the society of modern when it is said to be an age of mechanization, advance and industralization, sports, in general, becomes popularized and a part of life because the life level are elevated. So sports become a part of means of socialization to the modern persons. This thesis has an aim to investigate the real conditions of participation in cultural athletics which comprise the possibilities of linkage to life-long sports as the analysis of the recognition and the contents of life on the school athletics in the previous middle school and high school athletics and cultural athletics to present the problems and the ways to improve it, and to offer the basic materials helpful to the activation of the athletics of the woman. To accomplish this aim, this thesis made the questionnaire about the related items to inquire the relationship between the recognition of the athletics in the middle school and high school age and the red conditions of the participation to cultural athletics, and the degree of recognition of the highschool athletics and cultural athletics, so this thesis executed the questionnaire research as an object of 420 female students comprised male and female university and three female university with four grade system. To analyse the materials, this thesis tested making use of average and standard deviation, t-test, percentage and response frequency, and χ^(2)(chi-square). This thesis got the following result analysing the relationship between the degree of recognition of the school athletics and participation in the cultural athletics of the female university students from this study method and process. 1. Degree of recognition of school athletics The general degree of recognition on the school athletics in the age of middle school and high school was identified as medium. When this strutinize the subordinate factors like the need of the athletics study, its efficiency, the teacher, atmosphere of study were identified as high degree of recognition as medium or higher than medium, but, on the other side the interest was identified as the lower degree of recognition as lower than medium. 2. Comparison between the degrees of the school athletics based on the factors of individual backgrounds This thesis compared the degrees of the school athletics based on the factors of individual backgrounds. The result is as followings. There wan not difference in the degree of recognition of the school athletics based on the type of athletics study of the school, but there was the meaningful difference between the degree of recognition of the school athletics based on preference of the subject of athletics, experiences of athletic activities besides of those in ages of the middle school or high school, and the types of athletics study of middle school or high school among the groups. 3. Real conditions of the participations in the cultural athletics First, the group which participates in the cultural athletics now have participated because it made them prepare and keep up the life of hobby, escape them from the monotonous life, get the units easily. More than half of participants of the cultural athletics satisfied the study itself or its contents, but, on the other hand, some of the participants dissatisfied insufficient facilities and circumstances, unsuitable number of class, limited items, and poor study. In the items about how much the contents of the study which they experienced in the middle school or high school are helpful in participation of the cultural athletics, they responded that they are not helpful so much. They responded so because the contents of those studies were very poor. Second, in the case of the group which didn't participate in the cultural athletics, most of them responded that it was because they had not much interests or temperament in athletics. In the items about their intention to participate in the cultural athletics in the future, some if them responded that they would participate in it because it will help their maintain or improvement of the physical strength or health. But some of them responded that they would not participate in it because they had no interest or temperaments in athletics. 4. Difference between degrees of participation in cultural athletics based on degree of recognition on the school athletics in the middle school or high school age There was meaningful difference in the participation of cultural athletics based on the recognition of school athletics of the middle school or highschool age, so this thesis can identify that the degree of recognition of the school athletics of middle school or highschool age influence the participation in cultural athletics.
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