View : 548 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author여민정-
dc.creator여민정-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:28Z-
dc.date.issued2003-
dc.identifier.otherOAK-000000028545-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172937-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000028545-
dc.description.abstract과거에 과학을 절대적이고 불변하지 않는 이상적인 학문으로 생각하던 것과는 달리 현대에 이르러 과학 철학적 경향은 과학을 상대적이고 변할 수 있는 학문으로 인식하고 있다. 때문에 실제로 과거의 과학에 대한 인식론을 가지고 수업을 할 경우 여러 가지 문제점이 제기됨이 조사된바 있다. 때문에 요즘에 들어 과학 본성에 대한 이해의 중요성이 부각되고, 이를 위해 과학철학적 관점에 대한 인식조사가 꾸준히 진행되고 있다. 따라서 본 연구에서는 과학을 전공하고 있는 대학생들의 과학철학적 관점을 조사하여 이들의 과학철학적 관점이 전통적 인식론에 기초하고 있는지, 현대적 인식론에 기초하고 있는지를 조사하고, 여러 요인에 따라 과학철학적 관점에 어떠한 차이를 보이는지를 분석하였다. 본 연구를 위해 서울시에 존재하는 5개의 대학에 설문지를 돌리고 spss 통계 프로그램을 통해 그 결과를 분석하였다. 비교집단이 2개인 성, 단과대학, 과학철학강의 수강여부, 희망직업은 분산을 구하여 등분산일 경우 두 독립표본 t 검정을 실시하고, 등분산이 아닐 경우 두 Welch-Aspin 검정을 실시하였다. 비교집단이 3개 이상인 학년, 전공의 경우 일원분산분석(ANOVA)을 실시하여 통계적으로 유의미한 차이를 가지는 지를 검정하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 대학생들은 상대주의, 비상황주의, 연역주의, 도구주의 관점을 가지고 있으며, 과정중심으로 과학을 이해하고 있었다. 이는 대학생들이 비교적 현대적 관점에서 과학을 인식하고 있다는 것을 보여준다. 2. 성별 과학철학적 관점을 비교해본 결과 여학생이 남학생에 비하여 상대주의적 경향과 도구주의적 경향이 높았다(p<.05). 3. 전공별 과학철학적 관점을 비교해본 결과 대부분의 차원에서 유의미한 차이를 보이지 않았으나, 도구주의 차원에서는 전공별로 유의미한 차이가 있었다(p<.05). 이 결과를 가지고 사후분석을 해본 결과 화학전공이 생물전공에 비해 도구주의적 경향이 높았다(p<.05). 4. 과학철학강의 수강여부에 과학철학적 관점을 비교한 결과 과학철학을 수강한 학생이 수강하지 않은 학생에 비해 도구주의적 경향이 높은 것으로 나타났다(p<.05). 5. 희망직업별 과학철학적 관점을 비교한 결과 희망직업이 교직인 학생들이 비교직인 학생에 비해 상대주의적 경향이 높은 것으로 나타났다(p<.05). 6. 학년, 단과대학에 따른 과학철학적 관점을 비교한 결과 모든 차원에서 유의미한 차이를 보이지 않았다. 과학철학적 관점에 영향을 주는 요인에 대한 조사를 확대하여, 여러 요인들 간의 상관관계를 통해 과학철학적 관점에 가장 영향을 주는 요인이 무엇인지 파악하고 올바른 과학철학적 관점을 심어줄 수 있는 교육과정을 계획하고 개발하여야 할 것이다.;In the past, Science was recognized that absolute and ideal knowledge which is never changed. But recently, the tendency of Philosophical science recognize that Science can be changed and it is a relative knowledge. In addition, for practical purposes, when we taught students with the theory of knowledge which was thought in the past, it was investigated there were some problems. Therefore, importance of the comprehension about the original nature of Science is raking recently, so investigation about Philosophical Perspectives of science have being progressed. Therefore, in this study, I investigated whether students's, whose major is Science, Philosophical Perspective of science is base on traditional Epistemology, or modem Epistemology. And I analyzed how Philosophical Perspective of sciences are difference according as some factors. For this study, I surveid five university in Seoul, using question letters. And I analyzed those results as SPSS statistical program. When there are two Comparing group, sex, College, taking the Philosophical Perspective of science course and goal job were calculated at disperision. And, if they are equal-disperision, independent groups approved that there are some statistical difference though using T. if they are not equal-disperision, approved that there are some statistical difference though using Welch-Aspin. When there are more than three compared groups like grades and majors, I approved that there are some statistical difference though using ANOVA. Those results are like that. The results are followings 1. Students studying the science have a relativism, decontextualism deductivism, instrumentalism conception. Also they understand scienc based on process. It shows the students understand science as the moder epistemology comparatively. 2. As a result of comparing with male and female scientific view female students have a higher tendency to the relative than male students(p<.05). 3. As a result of comparing with the majors students studying the chemica is the highest propensity about the instrumentalism. and there is ordere the department student, the physics , the eath science and the biology( p<.05). 4. The students who learn philosophy of science have a distinct leanin toward instrumentalism(p<.05). 5. As a result of comparing with the jobs desired the students who hope to be the teaching have a high relativism than the others who want to be researcher, a official and a slary man(p<.05). 6. There isn't any differences in the academic years and their colleges. Though we should extend to research about factors which can influence Philosophical Perspective of science, we should find most influence factor about Philosophical Perspective of science though each factor's relationship. And we have to make a plan and develop to be able to give right Philosophical Perspective of science.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구 내용 = 3 C. 연구의 제한점 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 인식론에 따른 과학지식의 변화 = 5 B. 과학철학적 관점 = 18 C. 선행연구 = 22 Ⅲ. 연구방법 = 24 A. 연구대상 = 24 B. 검사도구 = 25 C. 결과 분석 방법 = 28 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 = 29 A. 과학전공 대학생들의 과학철학적 관점 = 29 B. 여러 변인에 따른 과학철학적 관점 = 33 Ⅴ. 결론 및 제언 = 52 A. 결론 = 52 B. 제언 = 55 참고문헌 = 56 부록 1 설문지 = 60 Abstract = 64-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1766212 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject자연과학-
dc.subject과학교육전공-
dc.subject과학철학적관점-
dc.title자연과학 및 과학교육전공 대학생의 과학철학적 관점-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedScience Philosophical Perspectives of Science and Science Education University-
dc.format.pageviii, 66 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 물리교육전공-
dc.date.awarded2003. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE