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3차원 멀티미디어를 활용한 과제정보 제시가 무용동작 수행 및 학습에 미치는 효과

Title
3차원 멀티미디어를 활용한 과제정보 제시가 무용동작 수행 및 학습에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect of 3-Dimensional of Multimedia of Task Information Presentation on Dance Performance and Learning
Authors
정혜진
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
3차원 멀티미디어과제정보무용동작학습수행
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect on dance movement learning according to the kind of task information provided to subject. According to the condition of the experiment, 44 under graduate school students who have no information and experience about the experimental task(pique´ turn) were allocated into 4 different experimental conditions differing in the ways of task information, thus each group consisting of 11 students, respectively. The first group was presented with information of the front-direction movement information with normal-speed, the second group with information of the front-direction with slowspeed, the third group with movement information of the three-directions(front, up, down) with normal-speed, and the last group with movement information of the three-directions(front, up, down) with slow-speed about the task. Subjects were asked to perform the experimental learning task the pique´-turn three times continually, with 4 different modes of movement information provided, depending upon the experimental conditions, that is, in a 2 × 2 × 9 factorial design with repeated-measures on the last factor. Subjects performed 8 blocks of five trials of learning task in addition to a baseline measure, followed by a retention test, after 24 hours. Five professional ballet teachers evaluated subjects performances on two 11-point scales, each designed to reflect skill dimension and expressiveness of pique´-turn. The main effects for direction and speed of task information presentation were not significant in total, skill an expression scores on performance in the 4 groups. The interaction effect between trial and methods of task information presentation was shown to be not significant. However, was a significant interaction effect between information speed and the trail. The speed-information of the task was shown to be effective to the performance, especially in the second group in which information of the front-direction was presented with slow-speed about task, receiving the highest score among the 4 groups. The second group was also shown to have the highest score among the 4 groups during the retention phase, but there was no significant difference statistically in scores. There were not significant main effect and interaction effect between the direction and the speed of task information presentation in the 4 groups. In conclusion, it is suggested that the direction and speed of task information presentation by use 3-dimensional multimedia are important dance performance variables, though having no learning effect.;본 연구의 목적은 3차원 멀티미디어를 활용한 과제정보 제시방법에 따른 무용 동작의 수행 및 학습의 효과를 구명하는 것이다. 이를 위하여 실험 동작자제에 대한 정보와 경험이 없는 학부생 44명을 대상으로 실험조건에 따라 각각 11명씩 네 집단에 무선 배정하였다. 집단1은 동작과제에 대한 정면방향 정보와 정상속도 정보를 제시하였고, 집단2는 동작과제에 대한 정면방향 정보와 느린속도 정보를 제시하였으며, 집단3은 동작과제에 대한 3방향(정면, 위, 아래) 정보와 정상속도 정보를 제시하였다. 그리고 마지막 집단4는 동작과제에 대한 3방향(정면, 위, 아래) 정보와 느린속도 정보를 제시하였다. 학습과제는 발레의 삐케턴(pique´-turn) 동작을 3회 연속으로 수행하는 것으로, 이 동작의 시범은 무용수를 모션캡쳐한 3차원 발레리나 캐릭터를 컴퓨터 모니터를 통해 제시하였다. 모든 피험자들은 동일한 실험 절차상에서 사전검사를 포함한 총 41회의 연습시행을 거쳐 사전검사 1회와 5회씩 8분단의 수행검사, 그리고 1일후 동일한 절차로 파지검사를 실시하였다. 동작수행에 대해서 5명의 발레전문가가 수행 기준표를 바탕으로 기술점수와 표현점수를 평가한 다음 이를 합산하여 합계점수를 산출하였다. 기술점수와 표현점수는 각각 10점 만점으로 평가하였고, 합계점수는 총 20점을 만점으로 평가하였다. 또한, 평가점수의 신뢰도를 위하여, 평가점수 중 최고점수와 최저점수를 제외한 나머지 3개의 평가점수를 평균하였다. 연습단계에서는 과제정보 제시방향(2) 및 속도(2)에 따라서 표현점수와 기술점수, 그리고 합계점수에 대한 2(방향정보)×2(속도정보)×9(검사) 실험설계에 따른 검사 반복측정에 의한 삼원변량분석(3-way ANOVA with repeated measures on the last factor)을 실시하였으며, 유의한 변량분석결과에 대해서는 Scheffe' 사후검증을 실시하였다. 그리고 파지단계에서는 과제정보 제시방향(2) 및 속도(2)에 따른 이원변량분석(2-way ANOVA)을 실시하였다. 분석결과 합계점수, 기술점수, 표현점수 모두에서 과제정보 제시 방향 및 속도에 따른 주효과 및 상호작용효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 그러나 시행의 증가에 따른 수행점수는 통계적으로 유의하였고, 검사와 방향간의 상호작용효과는 유의하지 않았으나, 검사와 속도간의 상호작용효과에는 유의하였다. 특히 동작과제에 대한 정면방향 정보와 느린속도 정보를 제시한 집단2가 집단1, 3, 4에 비해 가장 높은 점수를 보여, 동작과제에 대한 속도정보가 초보자의 연습 초기단계에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 파지단계에서는 동작과제에 대한 정면방향 정보와 느린 속도 정보를 제시한 집단2가 집단1, 3, 4에 비해 가장 높은 점수를 보였으나, 과제 정보 제시방향과 속도에 따른 주효과 및 상호작용효과는 합계점수, 기술점수, 표현점수 모두에서 통계적으로 유의하지 않았다. 결론적으로 3차원 멀티미디어를 활용한 과제정보 제시는 무용동작의 수행 및 학습에 큰 영향을 주지 않으며, 초기단계의 초보자에게는 과다한 양의 정보제공이 무용동작 학습에 효과적이지 않다는 결론을 시사하고 있다. 즉, 초보자는 다양하게 주어진 정보를 유용하게 활용하지 못하기 때문에 오히려 학습의 혼란을 경험할 수도 있다. 이는 학습자가 수용하지 못하는 많은 양의 과제정보는 유익한 학습정보가 될 수 없으며, 따라서 학습자의 기술수준과 동작과제의 특성 둥을 고려한 과제정보의 제시가 무용학습의 중요한 요인이라는 것을 시사하고 있다.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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