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문화체험 웹사이트의 사용자 만족도 향상을 위한 상호작용성에 관한 연구

Title
문화체험 웹사이트의 사용자 만족도 향상을 위한 상호작용성에 관한 연구
Authors
박지현
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Keywords
문화체험웹사이트상호작용성만족도
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
시공간을 초월하여 존재하는 다양한 문화에 대한 관심의 증대에 따라 문화체험은 다양한 방식으로 시도되어지고 있다. 보다 경험적으로 접근하여 문화체험을 극대화하기 위함이 문화체험웹사이트의 존재의미가 되며, 사용자는 그 사이트에서 문화를 체험하고 공존하면서 온라인의 특성을 힘입어 사용자 각자의 환경에 맞는 다양한 경험을 하게 된다. 또한 문화체험사이트 속에서 사용자가 경험하는 개인 각자 또는 서로간의 다각도의 상호작용성을 통해 보다 사용자를 위한 사이트로 발전되는 근거가 될 수 있게 된다. 문화체험은 문화공간속에서의 사용자의 체험이 그 체험요소에 바탕을 둔 상호작용이라고 볼 수 있다. 가상공간에서의 가상문화체험은 가상공간에서 사용자가 느낄 수 있는 몰입이나 현실감과 같은 다양한 상호작용요인으로 인해 오프라인 문화공간에서와 다른 체험을 할 수 있도록 한다. 이는 가상환경을 만들어주는 시스템적 특성에 의해 사용자가 다양한 체험요소를 경험함으로서 알 수 있게 된다. 사용자들은 문화체험사이트를 통해서 매체의 효율적인 정보제시로 인한 쌍방향적인 정보를 체험하게 되며, 매체경험을 통한 즐거움을 발견하게 된다. 또한 매체나 사용자들과의 커뮤니케이션의 가능성은 문화체험을 극대화시키는 큰 요인이 된다. 문화체험웹사이트속에서 사용자는 매체와의 혹은 사용자간의 다양한 커뮤니케이션을 할 수 있으며, 보다 적극적인 사용자로서 더 나은 웹사이트 활용기회를 갖게 된다. 본 논문은 기존의 의사소통매체에서 가장 상호작용성이 뛰어난 인터넷의 매체특성에 근거하여 문화체험웹사이트의 만족도와 충성도에 긍정적인 영향을 미칠 수 있는 상호작용성측면에서 연구를 하고자 하였다. 더불어 사용자 중심사이트로서 재방문의도를 높이기 위한 심층면접을 통한 조사를 하였다. 특히 문화체험사이트가 상호작용성이 중요한 웹사이트라는 특성에 중점을 두었을 때 데스크탑VP의 효용성을 힘입어 보다 상호작용성을 높일수 있게되며, 이로 인해 웹사이트의 사용자 만족도를 높여 재방문의도나 추천의도를 높이기 위한 방법을 제시하고자 하였다. 웹사이트를 통한 문화체험공간에서 사용자와 매체, 그리고 사용자간의 상호작용성이 원활하고 효과적으로 일어남으로 인해 사용자에게 만족감을 증대시켜 재방문효과를 불러일으킴은 물론, 문화체험의 극대화를 가져오게 될 것으로 기대된다.;Culture experiences have been tried in various ways along with the increasing interests in a variety of cultures that have existed beyond the limitation of time and space. The purpose of maximizing the extent of culture experiences through more empirical approach justifies the reason the websites for culture experiences exist. With the websites, users meet cultures, coexist within, and enjoy various experiences influenced by their own environments taking advantage of characteristics of online. Besides, multiple interactivity experienced individually as well as mutually in the websites establishes the ground on which they can be developed into more user-centered websites. Culture experiences can be considered the interaction based on the elements of users' experiences in the cultural space. Virtual culture experiences in the virtual space leads to the different experience from offline cultural space because of the elements of interactivity such as immersion or the presence that users can feel. It can be realized where user enjoy a variety of elements of experiences using the special quality of system which makes virtual environment. Users can experience interactive information with the media efficiently presenting information through websites for culture experience and find the pleasure of experiencing media. In addition, the possibility in a communication with media or users is an important element to maximize the culture experience. Within the websites for culture experience, users can communicate with media or other users. and have better opportunities to have access to the website, joining as more active users. This thesis makes researches into interactivity that can positively influence the level of satisfaction and faithfulness based on the characteristics of the Internet as a medium with the best interactivity among the existing communication media. Furthermore, it made investigation by deep interview to improve the intention to revisit the website which is user-centered. Specially, it can improve interactivity thanks to desktopVR from the point of view that interactivity is important to the website for culture experience, and consequently it tries to present the ways to raise intents to recommend or revisit by improving user-satisfaction with the website. It will lead to raise user' s satisfaction of the websites for culture experiences by fasciliating and making effective interactions not only between users and media, but also among users in the cultural experiencing space, so that it makes users revisit the websites and maximize the cultural experience.
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