View : 21 Download: 0

웹기반 프로젝트 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 학습 태도에 미치는 영향

Title
웹기반 프로젝트 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 학습 태도에 미치는 영향
Other Titles
(The) Effect of Web-Based Project Learning on Science Achievement and Attitude of Middle School Students
Authors
곽민희
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Keywords
웹기반 프로젝트과학a학습 태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 웹기반 프로젝트 수업 자료를 개발하고 과학 수업 현장에 적용하여 중학생의 과학 학업성취도와 학습 태도에 어떠한 영향을 미치는 지 조사하였다. 본 연구에서 실시한 웹기반 프로젝트 수업은 학생들이 웹을 활용하여 다양한 정보를 수집하고, 동료 학습자와 정보를 나누고 논의하는 과정을 통해 각자에게 부여된 과제를 수행하도록 진행되었다. 이를 위해 문헌 연구에 기초하여 과학 수업에 적용될 수 있는 수업 지도안을 설계하였다. 그리고 중학교 3학년 남·녀 학생 146명을 대상으로 통제 집단은 전통적인 수업을, 실험 집단은 웹기반 프로젝트 수업을 실시하였다. 중학교 3학년 과학 '물의 순환과 날씨 변화' 단원을 수업 주제로 하여 약 6주 동안 6차시에 걸쳐 수업 처치를 하였다. 수업 처치 전과 후에 학업성취도 검사와 과학에 대한 학습 태도 검사를 실시하였으며, 검사 결과는 SPSS 10.0 통계 프로그램으로 분석하였다. 웹기반 프로젝트 수업은 전통적인 수업에 비해 학생들의 과학 학업성취도와 학습 태도에 긍정적인 효과를 가져왔다(p<.05). 학업성취 수준별 비교에서 상위 집단의 학업성취도를 향상시키는 데 상당히 효과적이었으며(p<.01), 전통적인 수업에 비해 여학생의 과학 학습 태도 향상에 유의미한 효과를 주었다(p<.05). 본 연구에서는 과학 수업에서의 웹기반 프로젝트 수업 적용의 가능성을 제시하였다. 본 연구는 제한된 조건에서 실시되었으므로, 이에 대한 보완과 함께 과학의 다양한 교과 영역에 대한 지속적인 연구가 필요하다.;The effect of web-based project learning on the science achievement and attitude of middle school students was investigated in this study. In the Web-based learning, students carried out the project by collecting various information in the web and discussing it with other students. In this study, the program for the learning is designed to apply to the science class, based on previous experiments. The subjects were 146 third grade students in a middle school. They were divided into two groups: the group instruction applying web-based project(experiment group) and the traditional lecture-centered class(control group). And pre-test was done for their achievement and attitude. Both groups were taught the sub-chapter 'Circulation of Water and the Change of Weather' for 6 weeks. After 6 weeks study, post-test was done to find changes in achievement and attitude. And the scores of pre-test and post-test were analyzed by t-test and ANCOVA. The result shows that the web-based project instruction was more effective in increasing the students' science achievement than the traditional instruction was, and it helped the students have a positive attitude toward science learning. Particularly, the high level students under the circumstance of the web-based project instruction did better in their achievement and attitude, than under the traditional instruction. In the case of the students, the web-based project instruction proved to be more effective in enhancing the science achievement and attitude than in case of the low or medium level students. Also, it was noteworthy that the web-based project instruction was highly effective in increasing female students' attitude toward science. This study addressed some possibilities in utilizing web-based project learning in science class. Future studies will provide us with more insights for our more reliable judgement on science education and web- based project learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE