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1960-1970년대 한국 무용교육의 역사적 의의에 관한 연구

Title
1960-1970년대 한국 무용교육의 역사적 의의에 관한 연구
Other Titles
Research on Historical meaning of Korean Dance Education from 1960s to 1970s
Authors
최인혜
Issue Date
2003
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
한국무용교육역사1960-1970
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 1960년대부터 1970년대까지 무용교육의 역사적 의의에 관한 연구로서, 이 시기 무용교육의 현황 및 변화를 초·중등학교, 예술학교, 대학으로 나누어 연구하였다. 1960년대부터 1970년대 후반까지 무용계는 해방직후의 전문화되지 못한 상황에서 벗어나 신무용기에 대한 재평가가 일어나게 된 시기라 볼 수 있기에 본 연구는 이 시대의 무용계와 무용교육계의 역사적 번화 과정을 정리함에 있어 소실된 역사를 되찾고 이에 따른 사적 의의를 밝히고자 하였다. 이를 통하여 앞으로도 계속 무용교육사의 변화 양상에 대한 고찰은 끊임없이 연구·진행되어야 하며, 보다 확고한 무용사관의 정립을 위한 후속연구가 이루어지는데 발판을 마련하고자 하는 것을 목적으로 하였다. 첫째, 초·중등학교 교육과정 개정은 무용의 교육적 효과를 극대화시킬 수 있는 창작무용을 지도내용으로 채택함으로써 일반인들에게 무용으로 인한 예술적 창의력을 기르게 하였고, 감상능력 또한 길러 예술무용에 대해 보다 쉬운 접근을 가능케 함으로써 무용의 활성화에 기여를 했다는 점에 의의를 둘 수 있다. 둘째, 예술학교의 설립으로 인하여 이전의 사설 연구소 중심의 무용교육체제에서 무용전문가 양성을 위한 교육기관 중심으로 바뀌면서 그 역할 역시 범위와 중요성에 있어 더욱 강조되게 되었다. 예술학교가 설립됨으로써 단계적이고 체계적인 전문교육을 실시하고, 튼튼한 이론을 바탕으로 실기를 통한 미적가치 판단의 창조적인 작업에 임할 수 있게 하며 무용을 통한 국민의 정서 함양 및 건강을 증진시키고 나아가 민족 문화의 창달과 무용예술을 활성화하여 무용전문인을 육성할 수 있게 되었다. 또한 전인적 예술교육을 목표로 조화로운 신체발달과 개인의 재능 개발을 통하여 무용인재를 조기에 발굴하여 참다운 예술가를 육성하는 시작이 된 점은 무용교육사에 있어 큰 의의로 남을 것이다. 셋째, 1960년대부터 대학무용교육이 시작됨으로 인하여 무용계와 무용교육계에 큰 변화가 오게 되었다. 이화여대 무용과 창설을 시작으로 각 대학에 무용과가 생겨나면서 1970년대는 각 대학에서 배출된 무용학도들의 이론적 근거가 학문적으로 정립되고 전통의 현대화라는 구호아래 한국전통무용 전반에 걸쳐 과학적으로 체계화시키고 재정립함으로써 무용의 창작 욕구를 일으키면서 저 나름대로의 자각이나 새것에 대한 강한 욕구에서 높아지고, 무용인의 자각으로 새로운 공연어법을 모색하고 전통적인 것과 시대적인 것을 접목시켜 봄으로써 새로운 형식을 창조해 나가려는 시도가 일기 시작하여 동인단체의 성격을 띤 무용단체들이 창단되기 시작했다. 즉, 대학에서의 무용교육이 시작됨으로써 우리나라 무용계에 결핍되어 있는 학문적 체계를 확립하여 이론과 실기를 겸한 무용인을 양성하고. 무용예술의 차원을 높이고 나아가 인간 본연의 창조와 미의 추구에 대한 사회적 욕구에 이바지하는데 큰 기여를 하게 되었다.;This study was performed to research the historical meaning of change in dance education from 1960s to 1970s. The research in characteristics and changes of dance education in that era was conducted in the categories of elementary, middle high, art high school and colleges. The period from 1960s to Pate 1970s in the dance academy was defined as when new dance trend was reevaluated after overcoming unprofesionalism sight after Korean independence in 1945. This study was intended to discover the gap in the history of documenting the historical change in dance academy and dance education and to define historical meaning from the result. In accordance with this study, the research in the history of dance education should be continued. Also, the objective of this study was to be a cornerstone for further research to develop strong philosophy in dance education. First, as part of curriculum revision in elementary and middle high school, creative dance was selected to develop artistic creativity and appreciation capability in non-artist adults. This change was meaningful in that it enabled an easier approach to the dance as an art and affected active development of dance. Second, the establishment of art high school changed a private education center from dance education system to professional dance education institute. It also emphasized the importance and responsibilities of art school. through this change, professional education was performed systematically, students were changed to perform creative art based on strong theoretical background and professional dancers were developed to active dance culture and improve people's moral and health in the end. In addition, early development of professional dancers by emphasizing both strong intellectual and performance in the purpose of humane art education was very meaningful in dance history. Lastly, dance education in college since 1960s had brought big changes in dance academy and dance education. After the dance department in Ewha Womens' University, many colleges started dance department in 1970s. Dance professionals from each college developed theoretical dance study and systematized Korean traditional dance in an effort of modernism from tradition. They were eager to try new dance movement and put together traditional and modern dance due to their own recognition of dance as an art and understanding of dance history. There were many dance group consisted from dance academy. Since the start of dance education in college, dance academy established the academical system and could develop professional dancers who have strong theoretical and performance capability. Furthermore, it was meaningful in that the conception in the dance art was improved and desire for the creation of humane artistic beauty was met.
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