View : 660 Download: 0

서울의 연상이미지를 소재로 한 브랜드 캐릭터 디자인에 관한 연구

Title
서울의 연상이미지를 소재로 한 브랜드 캐릭터 디자인에 관한 연구
Other Titles
(The) research for designing the brand character that uses the image of Seoul
Authors
양서정
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
서울연상이미지브랜드캐릭터디자인
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
20세기 초 산업의 발달은 수요에 비해 공급과잉을 야기 시쳤고, 판매가 어려워지자 이에 따른 해결방안으로 각종 마케팅 이론들이 등장하게 되었다. 그러나 현재 디지털과 정보화로 압축되는 21세기 시장 환경에서의 마케팅은 이제 경쟁을 초월하여 전쟁으로 비화되고 있으며, 이러한 현실을 우리는 일상생활에서도 쉽게 발견할 수 있게 되었다. 이제는 '이윤추구' 보다는 '생존'이 기업의 가장 큰 기본적인 목표가 되었으며, 이러한 목표달성을 위한 핵심 원천을 찾기 위해 기업들은 모든 노력을 총동원하고 있다. 더구나 소비수준의 향상과 기술수준의 평준화는 단순한 '기능성 소비'가 아닌 '기호성 소비'로, '제품'의 구매가 아닌 '개성과 가치'를 창출하고 '경험'을 구매하는 시대로 이끌고 있다. 따라서 이러한 시장 환경에서 차별화와 경쟁우위를 확보하고, 새로운 시장기회를 창출할 수 있는 기업들의 마케팅 전략으로 브랜드 중심의 마케팅에 대한 인식이 확산되어지고 있는 것이다. 지난해 우리는 2002년 한일 월드컵의 성공적 개최로 세계에 우리나라의 잠재된 긍정적 이미지가 표출되어 국가브랜드의 가치가 급상승했음을 경험한 바 있다. 어느 한 국가나 도시가 갖고 있는 브랜드 이미지는 인적자원이나 지하자원과 더불어 한 나라와 도시를 평가 하는 중요한 무형의 자산이 된다는 점에서 매우 고무적인 일이 아닐 수 없다. 이러한 중요성 때문에 세계 각 나라와 도시들은 세계에 긍정적 이미지를 심어 주기 위한 브랜딩 작업을 체계적으로 진행시켜오고 있으며 우리나라 또한 월드컵의 호재가 자연 소멸되지 않도록 하기 위하여 다양한 도시 브랜딩 전략과 컨덴츠를 준비 중에 있다. 이와 같이 오늘날 기업과 제품은 물론 국가나 조직, 개인 모두 브랜드로 그 가치를 평가 받는 시대가 되었다. 따라서 브랜드 가치를 올바로 평가 받기 위해선 브랜드가 지닌 가치를 고객 또는 대상자에게 명확하게 인식시켜야 하며 이때 브랜드에 독특한 개성을 심기 위한 방법으로 캐릭터의 활용은 매우 효과적이라 할 수 있다. 캐릭터는 자기만의 개성을 가진 독특한 상징으로서 브랜드의 정체성과 가치를 보다 쉽고 친근하게 표현할 수 있기 때문이다. 여기서 '브랜드 캐릭터'란 Brand Identity의 의미까지 포함하는 개념으로서 브랜드의 장기적인 가치계고를 위한 이미지 커뮤니케이션의 주인공이라고 말할 수 있다. 따라서 커뮤니케이션의 부차적 요소로서 한정적으로 활용되었던 기존 캐릭터와는 달리, '브랜드 캐릭터'는 기업과 제품, 조직이나 도시의 이미지를 대표하는 '브랜딩의 핵심요소'로 그 중요성이 날로 커질 것으로 본다. 이러한 관점에서 서울을 소재로 한 브랜드 캐릭터 디자인 연구는 월드컵을 통해 상승된 국가이미지를 발판으로 국제적 도시로 발돋움하는 서울의 다양한 브랜드가치를 캐릭터화 함으로써 서울을 해외에 효과적으로 홍보할 수 있는 컨덴츠 개발 방안을 모색하는데 많은 역할을 하리라 본다. 아울러 이러한 캐릭터의 개발을 통해 서울시민의 자부심을 고취시켜 서울시가 현재 추진 중에 있는 서울사랑 운동의 붐 조성을 이어나가는 데도 커다란 시금석이 될 것이다. 본 논문에서는 도시 마케팅의 수단으로서 브랜드 캐릭터 디자인에 대한 개념을 명확히 규정하고, 이에 대한 실제적인 디자인 개발을 시도함으로써 향후 캐릭터 분야의 새로운 영역을 개척하여 캐릭터 산업의 발전에 하는데 일익을 담당하고자 한다. 이러한 브랜드 캐릭터에 대한 개념적 고찰은 기존의 캐릭터 개념을 뛰어 넘는 차별화된 새로운 시도가 될 것이다.;In the early 20th century, the industrial development caused excessive supply compared to demand As it became difficult to sell products, various marketing theories emerged as solutions for such a situation. However, in the market environment of the 21st century that is both digital and information-oriented, marketing is now described as war rather than competition. Such a fact could be easily found in our daily life. Nowadays, the biggest basic objective of companies is 'survival' rather than 'the pursuit of profits'. Companies are trying their best to find the core source for the achievement of such an objective. In addition, such things as the improvement of the consuming level and the equalization of the technical level are changing 'the functional consumption' to 'the preferable consumption'. Also, they are leading consumers away from the age of purchasing 'products' towards the one of creating 'characteristics and values' and purchasing 'experiences'. As a result, companies are starting to recognize the brand-centered marketing as their core marketing strategy, in order to secure differentiation and competitive superiority and create new chances in such a market environment. Last year, we experienced a rapid increase for the value of our national brand With the successive opening of the '2002 Korea-Japan World Cup', the potential image of our country was shown in a positive way. Such a fact could be regarded as being extremely important, considering that the brand image of a country or a city is an important invisible property of estimating. the country or the city along with human and underground resources. Because of such importance, many countries and cities around the world are systematically executing the branding process to show positive images to the world Also, our country is preparing various urban branding strategies and contents in order to prevent the favorable effect of the World Cup from being naturally disappeared. Like things mentioned above, we are currently in the age of estimating values for not only companies and products, but also countries, Organizations and individuals, with their brands. Therefore, in order to estimate the value of the brand property, it is important to make customers or related people to clearly recognize such a value. As a method of expressing a unique characteristic for the brand, it is very effective to utilize characters. Characters represent unique symbols with their own characteristics, making it possible to express identity and value of the brand more easily and fiendly. The 'brand character' is a concept that includes the meaning of the 'brand identity'. It could be regarded as a main body of the image communication to raise the long-term value of the brand Therefore, not like the previous character utilized limitedly as a Secondary factor of Communication, the 'brand character' is the 'core factor of branding', representing images of companies, products, organizations and cities. It seems that the importance of such a character is to be gradually increased. With such a viewpoint, it seems that the research for designing the brand character that uses the image of Seoul as a material will make a great contribution to the plan for the development of contents to effectively promote the city to the world. Such a research will be focused on making characters for various brand values of Seoul becoming an international city with the national image increased through the World Cup. Also, through the development of such characters, the self-conceit of citizens living in Seoul will be inspired, providing an important test case to succeed the campaign for caring the city. Such a campaign is currently being promoted by the government of the city Seoul. In this article, the concept about the design of brand characters is clearly Wed as a marketing method for a city. Also, the practical development of the design is carried out, developing a new line in the field of characters for the future and making a contribution to the development of the industry for characters. The conceptual consideration of such brand characters will be a new attempt differentiated from the previous concept for characters.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE