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브랜드 이미지의 VMD(Visual Merchandising) 마케팅 전략을 이용한 표현 방법에 관한 연구

Title
브랜드 이미지의 VMD(Visual Merchandising) 마케팅 전략을 이용한 표현 방법에 관한 연구
Other Titles
Focusing on the VMD's effects on the of brand
Authors
김혜경
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
브랜드이미지마케팅전략상업공간
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
VMD(Visual Merchandising)가 브랜드 이미지에 어떤 영향을 미치는가에 대한 연구를 통해 상품 판매와 소비자의 브랜드에 대한 이미지 관계를 분석하여 보다 효과적이고 차별화 된 광고 전략을 세워 상품 판매 촉진과 브랜드(기업)의 이미지를 고찰 시킨다. 본 연구의 목적은 이러한 현황을 인식하여 VMD와 브랜드 이미지의 이론과 경영학적인 측면에서의 중요성을 고찰하고 현황의 분석 및 실제적인 연출을 계획해 봄으로써 VMD마케팅의 효율적인 해결방안을 모색해 보고자한다. 매장의 디스플레이 디자인을 단순히 상품을 진열한다는 의미에서 벗어나 그 시대의 유행경향 Trend . 관습 미적감각을 가장 빠르고 민감하게 반영하는 것이라고 보면 그것의 연출방법이 판매에 미치는 영향은 매우 크다고 볼 수 있다. 본 논문의 연구에서는 VMD와 브랜드 이미지에 있어 VMD마케팅의 개념을 정립시키고 특성을 살펴봄으로써 디스플레이 디자인의 필요성과 그 가치를 인식시키고 판매촉진을 위한 경영방법과 구매심리에 따른 소비자 행동을 통해 VMD의 위치를 이해하도록 한다. 소비자와 상품과 판매활동이 이루어지는 상업공간을 중심으로. 국.내외의 현황과 실태를 알아보고 이러한 활동들이 소비자의 구매와 기억에 어떠한 영향을 미치는가를 조사하여 분석한다. 4장에서는 이러한 방법론을 응용하여 보다 차별화된 디자인 전략으로 고가의 시계브랜드를 선정하여 전개시켜 그 목적과 상품의 성격에 따른 공간구성으로 하나의 방법론을 제시하여 브랜드에 있어 VMD디자인에 대한 새로운 방향을 모색한다. 빠르게 변화하는 생활의 패턴 속에서 상품판매는 다양한 기호를 수용하기 위해 소비자에게 환경. 정서, 심리에 호소할 수 있는 실질적인 판매촉진 방법이 필수 불가결하게 되었다. 여기서 비주얼 머천다이징은 전달 기술로의 시각 Visual과 상품화 계획 또는 판매 촉진책 Merchandising을 조합한 말로서 매장 구성의 기본이 되는 상품계획과 매장환경으로 인테리어. 디스플레이, 판촉, 접객서비스 등 제반 요소들을 시각적으로 구체화시켜 브랜드 이미지를 소비자에게 인식시키는 표현전략을 말한다. 오늘날 경제 성장과 소비자의 인식구조가 변화함에 따라 과거의 단순한 시장과 소비패턴이 상품구매라는 개념에서 이미지구매의 개념으로 전환되어 기업은 소비자의 욕구에 부응하고 소비생활에 편익을 제공하며 판매촉진에 기여하는 한가지의 방법으로 VMD 디자인의 개발에 노력을 기울이게 되었다. 광고 매체(TV. 라디오, 신문. 잡지)를 통한 방법이외에 시각을 통한 VMD 마케팅 방법은 상품을 알리고 소비욕구를 야기시켜주며. 판매현장에서 브랜드의 이미지를 높이고 판매유도 및 도시 공간의 중요한 구성요소로서 생활 정보를 주고 도시환경 미화의 일익을 담당하고 있다. 더 나아가 즉각적인 반응을 보이는 판매 효과 뿐만 아니라 차별화 된 VMD디자인을 통해 소비자에게 브랜드 이미지를 높여 상품구매에서 그치는 것이 아니라 이미지(=문화)구매로 발전시켜 소비자의 행위에서 기억으로 발전시킨다. 작품은 데그호이어 TAGHeuer 라는 20~30대 사이에서 유행하는 고가의 시계 브랜드를 대상으로 기존의 상품을 진열하는 귀금속의 진열방법을 탈피하여 보다 역동적인 브랜드의 문화를 전달하고 상품이 아닌 트랜드를 소비자에게 전달하여 상품 판매 촉진과 나아가 브랜드 이미지를 향상시켜 고객의 기억에 상품이 아닌 문화로 자리매김하고자 한다. 이제 VMD는 상품을 보여주기 위한 진열에 그치는 것이 아니라 브랜드의 문화를 보여주는 것이다.;This study - focusing on the VMD's effects on the image of brand - analyzes the relations between the consuming behavior of customer and the image of brand, and inquires into the wag of sales promotion with more effective strategies of advertising and the exaltation of the company's brand image. The object of this study is to inquire the importance of brand image from the theory and business administration and to find out the effective solution of the VMD marketing with the analysis of the present state and the plan of an actual production. In this paper. VMD (an abbreviation for Visual Merchandising) is used as a word as the mixture of Visual meaning of the way of transmission and Merchandising meaning of general planning of product or sales promotion of product. It is the comprehensive plan; the expression of visually concretized elements of the composition of certain product such as the general product plan and the interior design in shop, the display of products. sales promotion, customer service, and etc. The display design in shop is more than simple arrangement of products: it reflects the contemporary trend, custom and the sense of art immediately and sensitively. Therefore the way of display have a great effects on the sales of products. According to the changes in economic development and consumers' attitudes. consuming the product in the simple structure of the market and the pattern of consumption in the past is now shifting to the concept of consuming the image of the product. In order to accept various codes of customers in quickly changing pattern of life, the practical method of sales promotion which can appeal t o customers' emotion and mentality is indispensable. Companies have come to exert their efforts toward the development of display design to satisfy the needs and wants of customers, to offer convenience for the consuming life and to promote sales, In addition to the advertising media (such as TV. radio, newspapers, magazines). the VMD marketing stimulates the consumers' desire of purchase. exalts the brand image at the scene of purchase. provides information of daily life as well as the information of products itself. and take an important part in improving the urban environment. Moreover, the distinctive VMD arouses not only the direct reaction, "purchasing certain product". but also through the exaltation of the brand image makes customers consume the image of the product (it becomes "culture" 1. Therefore VMD is not simply for arranging products but for presenting new culture and the satisfaction if customers would get from purchasing certain product. The process of this paper would be summarized as follows. Firstly. the concept of VMD marketing and the characteristics of it is stated. And with understanding of the necessity of the display design and the value of it, the state of the VMD is examined. Secondly, focusing on commercial places ?purchase and sale is taking place -, concrete cases of the VMD in domestic and foreign is stated. How these works of VMD affect on the memory and action of purchase of customers is also stated. Finally, this study puts these theories into practice and presents new direction of the VMD design as the composition of space according to the object and the product's characteristic through the case of actual VMD design of the high price watch brand.
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