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시각이미지를 형성하는 로비공간에서의 요소 분석 연구

Title
시각이미지를 형성하는 로비공간에서의 요소 분석 연구
Other Titles
Research on the constituent features which are Formative of visual image in the space of hotel lobby : Focusing on the first class hotels in Seoul
Authors
김정현
Issue Date
2003
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Keywords
시각이미지로비공간요소특1급호텔
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 호텔산업에 있어 소비자들의 선택과 소비가 '이미지'라는 심리적·질적인 측면에 크게 의존하여 가치가 결정되는 현실적인 상황과 우리들이 얻는 정보량의 80% 이상이 '시각'을 통해서 가장 많이 받아들인다는 사실에 근거하여 시작된다. 경제가 발전하고 문화수준이 높아질수록 소비자의 욕구는 다양하게 변모한다. 오늘날 산업의 발전과 이윤추구 또한 소비자의 욕구를 충족시키는 사회지향적 마케팅으로 변화하고 있으며, 특히 서비스산업인 호텔산업에는 소비자에 대한 명확한 파악과 의견반영은 중요하지 않을 수 없다. 로비공간에서 받는 시각이미지는 호텔의 전체이미지에 크게 영향을 준다. 그러므로 실질적인 소비자들의 호텔로비공간의 시각이미지를 형성하는 요소들에 대한 조사 분석을 통해 보다 만족스럽고 효과적인 디자인계획을 할 수 있도록 하는 계기를 마련한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위한 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 이미지론, 호텔의 시각이미지와 호텔마케팅에 대한 문헌조사와 본 연구와 관련된 선행연구를 통해, 호텔로비공간의 시각이미지의 마케팅적 중요성을 인식한다. 둘째, 실내공간을 디자인할 때 필요한 구성요소, 디자인요소와 호텔로비공간에 대한 문헌조사를 통해, 실내공간의 요소를 기준으로 호텔로비공간의 시각이미지를 구성하는 구체적인 요소들을 문헌연구 한다. 셋째, 1차 설문을 통해 인상적인 로비로 기억된 호텔 6곳을 선정하고, 대상호텔 로비의 시각이미지를 형성하는 요소별로 현황조사 한다. 설문구성을 위한 선행연구를 바탕으로 로비이미지를 표현하는 언어추출과 실질적인 소비자를 대상으로 2차 설문을 한다. 넷째, 선정된 호텔로비를 이용해 본 경험이 있는 소비자들을 대상으로 2차 설문을 하여 총 184부의 설문지를 분석에 이용하였다. 조사결과를 통해 시각이미지로 인식하는 구성요소와 디자인 요소를 종합적으로 호텔전체의 평가와 대상이 된 개별호텔에 대한 분석을 통해 천비이미지에 영향을 주는 요소와 조화에 대한 분석을 하였다. 분석은 EXCEL프로그램으로 빈도수와 백분율을 토대로 빈도분석을 하여, 그래프로 도식화하였다. 본 연구의 종합적인 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 호텔 선택빈도에 따른 선호도 예측으로 1차 설문에서 가장 빈도수가 높았던 H호텔은 2차 설문결과에서도 동일했다. 그 순서는 H호텔>L호텔>R호텔>W호델>S호텔>G호텔로 집계되었다. 설문에 응한 호텔은 방문 빈도수와 비례하며, 다양한 소비자 층을 보유하고 있다는 것으로 볼 수 있으며, 조화로운 요소들로 인한 그 호텔만의 이미지 형성과도 상관관계가 있다고 볼 수 있다. 둘째, 우리나라 호텔들의 대부분의 인상은 고급스럽고, 현대적이라는 평가가 가장 높았으며, 한국적이지 않은 이미지의 빈도수도 높았다. 그 이유는 특1급 호텔들이 외국계열의 호텔이 주를 이루거나, 외국 호텔의 디자인 모방으로 인한 까닭이며, 대부분 값비싼 수입산 자재를 사용하는 경향 때문이다. 따라서 개성적인 이미지는 상대적으로 낮은 응답을 보이고 있다. 호텔로비의 이미지는 우선 마감재에서 가장 많은 영향을 받아 '고급스럽다'는 인상을 주며, 공간감에 대한 인상이 그 다음으로 크게 작용하여 '높다, 넓다, 개방적이다'는 이미지를 형성하고 있다. 그리고 빛과 색채에 대한 인상으로 '밝다, 아늑하다'와 건축양식에서 '한국적이지 않다, 현대적이다'는 이미지를 많이 받고 있음을 알 수 있다. 셋째, 로비공간의 조화로움에 대한 분석으로 1차 설문을 통해 선정된 호텔들이기 때문에 전체적으로 로비공간에 대한 면적 할애도 높고, 인테리어 디자인에 대한 투자를 많이 하고 있었다. 따라서 조화롭다는 응답이 64.67%로 나왔다. 넷째, 로비의 조화를 이루는 디자인요소로는 색채>모양(형태)>질감>선>무늬 순으로 나타났다. 소비자들이 호텔로비의 시각이미지를 인식할 때, 색채에서 가장 많은 영향을 받고 있고, 색채의 조화로움에 대한 인식이 강하다는 것을 보여준다. 그리고 호텔들의 조화로움 중에서도 색채가 조화롭다고 생각하고 있음을 알 수 있다. 그 다음으로 공간에 대한 인식을 많이 한다는 것을 알 수 있다. 다섯째, 로비의 시각이미지에 영향을 주는 구성요소의 분석으로 조명>천장>바닥>기둥>조경>벽>창문>문>가구>장식품의 순서로 나타났다. 조명요소는 소비자들이 인식하는 디자인요소 중 색채의 조화를 인식하는 것과 상관관계가 있음을 알 수 있다. 색채는 빛에 대한 인식으로 색채의 조화와 조명의 강조 역할이 크다는 것을 알 수 있다. 여섯째, 로비의 구체적인 구성요소의 디자인요소 만족도 분석이다. 대체적으로 로비의 시각이미지에 영향을 주는 구성요소의 순서와 동일하게 조명, 천장, 바닥 등 높은 빈도수를 보이고 있다. 그리고 조화를 이루는 디자인 요소의 응답과 비추어 볼 때, 색채와 모양이 가장 많이 나타나 있음을 볼 수 있다. 그러나 개별적으로 벽, 가구, 장식품에 대한 인상은 긍정적인 응답이 높음에도 불구하고, 강한 인상을 받는 요소로는 빈도수가 적었다. 그 이유는 호텔로비의 전체 이미지에 적절하게 조화를 이루어, 아주 특별하지 않으면 기억에 많이 남지 않기 때문에 상대적으로 강한 인상을 주는데 약한 것으로 보인다. 문과 창문은 다른 요소에 비해 긍정적인 응답이 낮은 것은 시각적인 측면보다 기능적인 측면이 강조된 것도 있고, 개성적인 디자인이 부족한 이유이기도 하다 일곱째, 요소들의 조화가 시각이미지에 주는 영향 정도 분석으로, 64.67%가 이러한 요소들의 조화는 호텔 로비이미지에 영향을 준다고 응답했다. 소비자들은 로비공간의 인상을 조화로운 요소들의 결합에서 받게 된다. 개별적으로는 고급스럽고 좋을 수 있으나 전체적인 조화를 이루지 못하면 그 가치는 떨어지게 느낀다. 그러므로 로비공간의 디자인을 할 때, 요소들의 전체적인 조화를 죄하며 동시에 독특하고 개성적인 공간으로의 연출이 필요하다. 그리고 대상호텔들의 분석결과가 서로 상이한 점을 요약해 보면 다음과 같다. 첫째, 호텔 선택빈도에 따른 선호도 예측으로 1차 설문에서의 순위와 비교하면, H호텔과 G호텔은 같은 순위를 보이고 있으나, L호텔의 경우, 이미지에 대한 만족도는 타 호텔들에 비해 높지 않으나 방문 빈도수가 높은 이유는 제반사항(지리적 위치, 대중성 등)의 영향으로 보여지며, G호텔의 경우, 빈도수는 높지 않으나 개성적인 이미지를 형성하고 있다는 응답이 높은 것으로 보아 이 호텔만의 특성을 좋아하는 소비자가 방문한다는 것으로 보아 소비자 층이 다양하지 않을 수 있다 둘째, L호텔은 공간 형태의 특수성에 따른 '넓은'이미지가 가장 높은 빈도수를 보이고 있다. R호텔은 H호텔보다 선택빈도는 낮았으나, 이미지 언어표현에 대한 긍정 빈도수가 가장 많고 가장 높은 응답률을 보인 강한 인상을 주는 호텔이다. '우아하고 이국적인'이미지에 대한 긍정적인 응답도 50% 이상 집계되었다. S호텔은 '고풍스럽고, 한국적인' 이미지로 높은 빈도수를 보였으며, G호텔은 '개성적인' 이미지가 56.25%로 타 호텔에 비해 가장 높았으며, '한국적이지 않다'는 부정적인 이미지도 87.50%로 가장 높았다. 셋째, 각 호텔들마다 대체적으로 같은 선을 그리면서 천비가 조화롭다는 응답을 하고 있다. 그러나 L호텔의 경우, '그저 그렇다'의 응답이 '그렇다'보다 높고, '전혀 아니다'라는 의견도 포함되어 조화로움에 대한 응답은 타 호텔들에 비해 부족함을 볼 수 있다. 넷째, 로비의 조화를 이루는 디자인요소의 순서가 확연히 다른 호텔은 다음과 같다. H호텔 색채가 가장 높고, R호텔은 모양(형태)이, W호텔은 질감과 색채가 동일하게 가장 높게 나타났다. 나머지 호텔들은 모든 요소가 비슷한 분포를 보이고 있다. 다섯째, 로비의 시각이미지에 영향을 주는 구성요소 분석에서 두드러지는 특성을 보이는 요소를 호텔별 결과로 보면, 조화를 이루는 디자인_5.소와 상관관계가 있음을 알 수 있다. 1) H호텔, L호텔 : 조명 (색채의 조화) 2) 5호텔, G호텔 : 천장 (색채와 모양의 조화) 3) R호텔 : 기둥 (모양의 조화) 4) W호텔 : 조경 (질감과 색채의 조화) 여섯째, 각 호텔별로 시각이미지를 형성하는 요소를 정리해 보면 다음과 같다. H호텔로비의 시각이미지는 색채와 조명에서 강한 영향을 받고 있는데, dark green의 강조 효과로서 로비의 조화를 이룬 호텔이다. L호텔로비의 시각이미지는 H호텔과 마찬가지로 색채와 조명에서 영향을 많이 받고 있지만, 전체적인 조화도가 떨어지는 이유는 특별한 개성이 없고, 조화를 이루는 강조의 변화나 통일성이 없기 때문인 것으로 볼 수 있다. 그럼에도 불구하고 이용 빈도가 높게 나타난 이유는 지리적 조건과 주변 환경에 따른 효과가 큰 호텔로 인한 결과이며, 그러므로 소비자들에 대한 욕구를 정확하게 파악하여 디자인적인 요소의 개선으로 마케팅 전략적인 활용이 요구되어지는 호텔이다. 세계적인 럭셔리(luxury) 체인호텔이라는 이미지 구축에 부합하는 디자인과 요소의 선택으로 R호텔로비의 시각이미지에 대한 만족도는 아주 높았으며, 기둥과 모양에서 강한 영향을 받고 있는데, 모양(형태)의 조화로움으로 로비공간을 이루는 호텔이다. W호텔로비의 이미지는 조경과 색채, 질감에서 강한 영향을 받고 있는데, 로비를 들어서면 가장 많이 보이는 조경요소의 조화가 시각적 안정과 쾌적함을 주어, 아늑한 이미지를 주는 호텔이다. 반대로 너무 조경이 많아 답답한 인상을 주기도 한다. 한국적인 호텔인 S호텔 로비의 시각이미지는 천장과 모양(형태)에서 강한 영향을 받고 있는데, 천장의 모양에서 비대칭적인 조화를 이루어, 타 호텔과 차별화가 되어 있다는 것을 알 수 있고 소비자들 역시 그 요소에 대한 이미지가 강하게 남아 있음을 알 수 있다. G호텔로비의 시각이미지는 천장과 색채에서 영향을 받고 있는데, 흰색의 천장과 천창이 로비공간의 인상을 좌우하고 있어 강조의 조화로 개성적인 이미지는 있으나, 그 밖의 요소에 여러 가지 색의 사용으로 인한 색채의 통일성이 부족한 호텔이다. 위와 같이 소비자의 시각이미지를 형성하는 로비공간에서의 요소 분석 결과 서울 시내 특1급 호텔들은 외국계열의 호텔이 주를 이루거나, 외국 호텔의 디자인 모방, 외국 디자이너의 일방적인 디자인, 대부분 값비싼 수입산 자재를 사용하는 경향 때문에 고급스러운 이미지와 현대적인 이미지만이 강조되고 있고, 한국적인 이미지와 개성적인 이미지는 너무나 부족한 것으로 드러났다. 소비자들의 인식에 영향을 받는 요소들, 색채와 조명요소에 대한 충분한 디자인적 검토를 필요로 한다. 소비자들의 욕구를 충족시키는 디자인으로 마케팅적 역할을 할 수 있도록 하며, 개별적인 요소들의 통일성과 변화를 주어 공간 전체적인 조화를 이룬 심미적인 감응을 받을 수 있는 우리나라만의 독특하고 차별화된 공간으로의 디자인연구를 해나가야겠다.;This research has been done, based on the fact that when it comes to the hotel industries, 80 percent of information we receive in daily life is processed by the sense of eyesight and on the realistic situation in which the choice by consumers and their consumption are highly dependent upon image, the psychological and qualitative aspect. The economic development and the elevation of cultural level are the major factors which influences upon the variations of consumers' desire. The industrial development and the pursuit of interest are also changing to the society-oriented marketing practice that tends to satisfy the desire of consumers. In the case of hotel industries, it is important to study the opinion of consumers for better services and to clearly grasp the psychology of consumers. The visual image of lobby space is greatly influential on the overall image of hotel. Therefore, it is required to effectively proceed with the more satisfactory design plan by analysing the elements constructing the visual images of lobby space in hotel for practical consumers. The approach of research for that purpose are as follow. First, it is necessary to recognize the importance of visual image in the lobby space of hotel by researching the visual image of hotel and hotel marketing from the viewpoint of marketing strategy for hotel lobby space. Second, it is necessary to research the detailed elements that construct the visual image of hotel lobby space by the standard of interior space elements through studying the literatures on the space of hotel lobby and its components for design plan. Third, the six hotels which are regarded as having the most impressive lobby after the first questionnaire research are to be chosen and then the current situation of elements that construct the space of the lobby in the chosen hotels is to be researched. Based on the pre-analytic data for organizing the questionnaire, the second questionnaire is to be done on the practical consumers and the language expressive of the lobby image is to be extracted. Finally, the total 184 pieces of the second questionnaires on those consumers who have ever used hotel lobbies, have been used for analysis. Through the result, the analysis on the harmony and the elements that influence on the lobby image has been done by proceeding with the synthetic evaluation on the constituent elements of visual construction in the respective hotels that have been the object of evaluation. The procedure was done on EXCEL application for calculating the frequency and percentage for visualizing the diagram of the result of evaluation. The synthetic result of the analysis in this research is as follows. First, hotel H, which had the largest frequency number in the first questionnaire by the prediction of preference degree according to the frequency of choosing hotel, also showed the first rank in the sqcond questionnaire. The order according to the frequency number is hotel H>hotel L>hotel R>hotel W>hotel S h o t e l G. The hotels that responded to the questionnaire are analyzed to have various consumers range. The frequency is thought to be interrelated with image-making of respective hotels by harmonizing elements. Second, the domestic hotels are impressively beautiful and their characteristics are highly modernized. And the frequency number for the images which are quite opposite to the Korean features, also is high, because the first rank hotels in Korea are largely foreign or they have imitated the style of foreign hotels. And the materials for building the hotel are largely imported ones which are costly enough. Accordingly, the distinctive features are relatively small. The image of hotel lobby tends to give the feeling of luxury, because the high quality external resources for building hotel lobby are most influential. And the sense of space turned out to be the second element that influences upon the impressions such as 'high', 'broad' and 'open'. And the impression of light and color included 'bright' and 'snug'. And in the style of construction, many of the hotels was found to give the modern or exotic sense. Third, since the hotels are chosen by the first questionnaire for the analysis of the harmony in the lobby space, the ratio of lobby space is relatively high. And they invest much money in the interior design, which make the impression of lobby space more harmonized. Accordingly, the 64.67% of responses were positive to the 'harmonized'. Fourth, the order of elements that contribute to the harmony of lobby turned out to be color>shape>texture>line>pattern. Consumers are mostly influenced upon by color, easily recognizing the harmony of color. And the result shows that the harmony of color is the most distinctly experienced with the sense of space coming second to color. Fifth, the elements that influences on the visual data of lobby are light>ceiling>column, floor>landscape architecture>wall>windows>furniture. Light can be seen to be interrelated with the reception of the harmony in color out of the design elements that consumers recognize. The color is the recognition of the light and it can be seen that the role of both the light as emphasis is great. Sixth, the analysis of the design elements of detailed constituent of lobby. In general, similar to the order of constituents that are influential on the visual image of lobby. Compared to the response of design elements that enables harmony, color and pattern are most frequent. But, in spite of the fact that the positive response to the wall, furniture or decorations are respectively high, the frequency as the frequency of the element that gives the strong sense was small, which may derive from the fact that the wholly distinct design only tends to last longer in the memory of consumers. And the reason for the negative responses is due either to the stress on the functional aspect rather than on the visual one or to the fact that original design is scarcely found. Seventh is the analysis of the influence of harmonized elements on visual image, where 64.67% said that the harmony is influential on the hotel lobby image. Consumers are to be highly impressed by the harmonized combination of lobby design elements. One element prior to its combination with others may look luxurious, but if it fails to harmonize with the rest of the elements, it is sure to lose some value. Therefore, when designing the space of lobby, it is required to dramatize the original and creative space in harmony with other elements. And the following is the summary of the different analysis. First, the comparison of preference prediction with the rank in the first questionnaire according to the frequency of choosing hotel shows that hotel H and G are the same and hotel L has more frequency level of visit in spite of the smaller satisfaction of image may result from the other factors such as geographical location and popularity and in the case of hotel G, it may not have various types of consumers in that despite the relatively low frequency of visit, the questionnaire result shows that it has original and creative image which means that only specific group of visitors are prone to visit the hotel, leading to narrower groups of visitors. Second, hotel L shows the highest frequency in the image 'broad according to the specificity of space form. Although hotel R was lower than H in the frequency of choice, the frequency of positive answer about the language expression of image in hotel R was the largest, because the positive answer in 'elegance' and 'exotic' image amounted to over 50%. Hotel S showed the highest frequency in 'antique' and 'Korean-specific' and hotel G showed 56.25% of 'distinctive' image compared to the other hotels with the negative answer 'not Korean style' reaching the 87.50%. Third, respective hotels were commonly said to have well-harmonized lobby. But, in the case of hotel L, the answer 'just so so' was higher than 'yes' with 'not in the least', which showed the relatively inferior design. Fourth, the hotel with the totally different order of design elements is a s follows. Hotel H got the highest result in terms of color, and hotel R showed the highest result in terms of shape, and hotel W the color. The rest of hotels showed similar distribution. Fifth, the distinctive elements in the analysis of constituent that is influential on visual image of lobby were a s follow. 1) Hotel H, L : light(harmony of color) 2) Hotel S, G : ceiling(harmony of color and shape) 3) Hotel R : column(harmony of shape) 4) Hotel W : landscape architecture(texture and color) Sixth, the elements constituting the visual image of respective hotels are as follow. The visual image of hotel H is influenced upon by colors and light and the hotel has dark green used for the harmony of lobby. The visual image of lobby in hotel L is highly influenced upon by color and light, but the overall harmony is relatively not achieved because it has no distinctive feature and no strong points and unity. Nevertheless, the frequency of visit was high, because geographical and environmental factors might have works positively. Therefore, the hotel needs to strategically make use of better design elements by immaculately grasping the need of consumers. The level of satisfaction on the visual image of lobby of hotel R was relatively high owing to the design element satisfying the image construction under the title 'luxury chain hotel'. It has strong and distinctive design elements in column and shape in harmony with the space of lobby. The image of lobby in hotel W is greatly influenced upon by color and texture. The landscape-architectural harmonization with the surrounding elements gives the sense of stability with snugness. And it may give the sense of stuffiness because of many landscape-architectural elements all around. The visual image of lobby in the hotel S featured by Korea-specific elements is greatly influenced upon by the ceiling and shape in asymmetrical harmonization, which is the distinctive features of its design elements. Consumers will be impressed highly by the elements. The visual image of lobby in hotel G is influenced upon by ceiling and color. The white ceiling is the major feature that generates the creative and distinctive characteristics, but the various colors are lessoning the unity. The result in the lobby space that forms the visual image of consumers shows that the first rank hotels inside Seoul are in most cases foreign ones which are characterized by luxurious images and modernized design elements that merely resemble the foreign design, killing the Korean-specific design. These hotels are required to fully consider the light elements, and color which are influenced upon by consumers' recognition. The design elements should play the better role for marketing with the design that satisfies the desire of consumers, based on the increased unity and changes in general harmony with the space into which Korean-specific design elements of distinctive space are also to be infused for arousing the aesthetic inspiration.
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