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dc.contributor.advisor이성순-
dc.contributor.author윤경원-
dc.creator윤경원-
dc.date.accessioned2016-08-25T02:08:17Z-
dc.date.available2016-08-25T02:08:17Z-
dc.date.issued2004-
dc.identifier.otherOAK-000000009661-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172850-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000009661-
dc.description.abstract가정은 유아발달 과정 중에서 최초의 교육장으로서 역할을 하는 곳이다. 하지만 가정을 교육의 장소로 본다면 가정 내 유아가 차지하고 있는 부분은 대개는 작거나 또는 구분이 모호하다. 유아들이 오랜 시간을 보내게 되는 가정에서 작은 공간에서의 효과적인 환경조성의 한 방법으로 벽지의 사용을 들 수 있다. 주변 환경과 자연스럽게 조화를 이루며 다양한 표현이 가능하고 비교적 장기간 설치가 되어있는 실내공간을 조성하는 큰 구성요소의 하나인 벽지의 선택은 유아의 발달에 중요한 역할을 할 수 있다. 특히 유아들은 질감이나, 색채 혹은 선의 구성과 움직임을 관찰하고 알아차리기를 좋아하므로 적절하고 효과적인 실내 연출을 통해 바람직한 환경을 조성한다면 미에 대한 감수성이 발달하고 유아의 정서와인지의 발달에 무의식적으로 큰 영향을 준다. 그러므로 이시기에 생활공간에서 경험할 수 있는 시각경험은 유아를 긍정적으로 자극시키며 심리적으로 만족시킨다는데 의의가 있다. 그런 의미에서 유아의 주변 환경에서 많은 부분을 차지하는 벽지는 유아에게 중요하고도 영향력 있는 인지발달의 한 요소가 되고 있으며 이러한 필연성으로 인해 유아의 본질적인 욕구와 감각을 충족시키는 적극적인 대응책이 필요하게 될 것이다. 즉, 벽지로서 유아의 놀이 환경을 긍정적이고 계획적으로 변화를 꾀할 때 “누구를 위해 어떤 것으로 어떻게 변화시켜야 하는가? “라는 물음에 직면하게 된다. 이는 유아의 발달단계의 특성을 감안한다면 유아들의 발달에 효과적 역할을 할 수 있는 디자인의 벽지를 선택해야 한다는 것이다. 이상의 논의를 통해 본 연구의 목적을 다음과 같이 정리할 수 있다. 첫째, 유아발달에 대한 이해를 위해 유아기의 특징을 살펴보고 그 이론을 바탕으로 유아발달 과정에서 유아벽지 디자인 중 효과적인 방법이 무엇인지를 연구하고자 한다. 둘째, 벽지 시장에서 아동용 벽지의 현황을 살펴보고 문제점을 지적하여 현재 본 연구자가 운영중인 패브릭 유아용품을 제작 판매하는 인터넷 쇼핑몰에서의 경험을 바탕으로 놀이 환경을 위한 유아용 벽지 디자인 방향을 제시하고자 한다. 셋째, 수작업을 통해 제작되어진 테디베어등 유아들에게 친밀감을 줄 수 있는 모티브를 제작하고 선택하여 이를 이용하여 유아의 미적 감성을 자극하고 유아발달에 도움을 줄 수 있는 놀이 환경을 위한 벽지 디자인을 하고자 하였다. 그 결과를 요약해 보자면 다음과 같다. 첫째, 유아는 발달과정에서 유기체와 환경과의 상호 작용함으로써 발달되고 미적 감성을 자극할 수 있는 환경을 유아에게 알맞은 색채와 패턴의 벽지로 조성해 주어야 한다. 둘째, 소비자의 욕구를 충족시키지 못하고 특히 실 사용자인 유아에게 아무런 미적, 지적감성을 자극하지 못하는 국내 아동벽지 시장에서의 문제점을 보완하기 위해 단순히 아동수준의 색채와 패턴으로 제작되어지는 것이 아니라 한 단계 더 나아가 유아의 인지발달과 정서발달에 도움을 줄 수 있도록 디자인 돼야 한다. 셋째, 유아들에게 친밀감을 줄 수 있는 모티브인 테디베어와 같은 인형과 색채를 고려한 디자인으로 고부가가치를 실현할 수 있는 디자인을 제시하고자 하였다. 이러한 결과를 통해 본 연구의 의의는 다음과 같다. 본 연구는 유아벽지 디자인의 범주를 확장하고 교육적 효과의 부가가치도 지닐 수 있도록 하는데 의의가 있다. 과거의 일상적이고 단순했던 디자인에서 벗어나 슈퍼그래픽적 유아벽지를 통하여 유아들에게 꿈과 상상력을 불러 일으켜 미적 감성을 자극하는데 중점을 두었다. 그리하여 언어 발달이 가장 활발하게 일어나는 시기에 이야깃거리가 될 수 있는 디자인으로 주변 환경과 상호작용을 함으로써 인지발달을 향상시키는 벽지 디자인을 하였다는 데 의의가 있다.;Home serves as an initial training place in the entire stages of human's development. However, babies occupy only a small portion of the home space, or this distinction itself is very ambiguous. Use of wallpaper is one of the effective ways to create a pleasant play environment in the small space where babies spend a long time from their birth. Wallpaper is one of the important elements of interior decoration, which naturally harmonizes with the surrounding environment, presents various images and lasts for a relatively long period of time. Selection of wallpaper can exert a significant influence on babies' cognitive development. Since babies especially like to observe and notice texture, colors, or composition or movements of lines, creating a desirable play environment through an effective and appropriate interior decoration will help develop the aesthetic sense of babies and unconsciously impact their cognitive and emotional development. Therefore, visual experience in a living space during this period is quite important in that it provides positive stimulation and mental satisfaction for babies. In this sense, wallpaper, which takes up a major portion of babies' environment, is an important and influential element of cognitive development, and thus calls for active measures to satisfy babies' basic and sensory needs. In other words, while pursuing positive and planned changes in babies' play environment by means of wallpaper, one is faced with questions such as "What changes should I make?" "How?" and "For whom?" This means one should select a wallpaper design that can effectively improve babies' recognition, considering the characteristics of their developmental stages. Based on the discussion above, the objective of this study can be summarized as follows. First, understand the characteristics of babyhood by studying 'the theory of cognitive development' of Piaget, and find out the visual elements in babies' wallpaper designs that are especially effective in the developmental stages of babies. Second, check the current status of children's wallpaper in the wallpaper market, point out problems, and suggest a direction for designing children's wallpaper based on the researcher's personal experiences of operating an internet shopping mall for baby fabrics. Third, create motives that can give babies feelings of intimacy such as handcrafted teddy bears, and design wallpaper that can stimulate the aesthetic sense of babies and help their cognitive development using such motives. The results can be summarized as follows. First, cognitive development is a process of adapting to interactions between organisms and their environment, and takes place in several phases. Therefore, wallpaper that has the right colors and patterns for babies is required to create a play environment that can stimulate babies' aesthetic sense. Second, the wallpaperscurrently available in the domestic wallpaper market fail to meet consumers' demands and to stimulate aesthetic and intellectual sensibility of babies, who are the actual users. In order to bridgethese gaps, various measures need to be considered to seek the colors and patterns that can help babies' cognitive and emotional development, rather than simply producing wallpaper with childish colors and patterns. Third, a design that has familiar colors and motives such as teddy bear dolls needs to be presented to realize a highly value-added design. These results highlight the significance of this study as follows. This study holds significance in that it broadens the scope of babies' wallpaper designs and creates added values of educational effect. The focus is placed on stimulating babies' aesthetic senseand evoking their imagination through super-graphic wallpaper, breaking away from the simple and monolithic designs of the past. The strongest significance lies in that this paper presents a wallpaper design that can improve recognition by promoting babies' interaction with the surrounding play environment during a period when their language skills develop the most rapidly.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅶ 1.서론 = 1 1.1 연구의 목적 = 1 1.2 연구 방법 및 내용 = 2 2.유아발달과 놀이 환경 = 3 2.1 유아발달에 대한 이해 = 3 2.2 놀이 환경의 중요성 = 4 2.3 놀이 환경의 유아 행태특성 = 14 3. 유아벽지의 디자인 실태 = 16 3.1 유아벽지의 경향 = 16 3.2 문제점 및 개선방안 = 25 4. 작품 제작 및 분석 = 34 4.1 작품제작 의도 및 제작방법 = 34 4.2 작품 분석 = 38 5. 결론 = 73 참고문헌 = 75 ABSTRACT = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3784691 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title유아 놀이환경을 위한 벽지 디자인-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedInfant Wall Paper Designs For Play Environment-
dc.creator.othernameYOON, kyoung-won-
dc.format.pageviii, 79 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 텍스타일디자인전공-
dc.date.awarded2005. 2-
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디자인대학원 > 텍스타일디자인전공 > Theses_Master
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