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익명성 유무에 의한 서비스 특성이 아바타 이용실태에 미치는 영향

Title
익명성 유무에 의한 서비스 특성이 아바타 이용실태에 미치는 영향
Other Titles
(The) effect of the existence of the anonymity on the use of Avatar : Focused on Internet Relay chat and Instant Messenger
Authors
강혜승
Issue Date
2003
Department/Major
정보과학대학원 전자상거래학전공
Keywords
아바타인터넷채팅인스턴트 메신저익명성
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
아바타는 익명의 특성을 갖고 있는 CMC 공간상에서 자신을 표현할 수 있는 가장 효과적인 도구이다. MUD 에서 자신을 나타내는 게임 주체로 나타났던 아바타는 현재 채팅, 게임, 커뮤니티, 음악 포탈, 쇼핑몰, 교육사이트 등 다양한 온라인 서비스에서 광범위하게 이용되고 있다. 지금까지 이루어진 온라인 공간의 이용자들의 행태에 대한 대부분의 연구들은 사이버 공간을 익명의 공간으로 전제하에 이루어진 연구들이 대부분이다. 그러나 최근에 사이버 공간의 사회적 관계가 중요해지면서, 오프라인 사회적 관계의 온라인 화에 관련된 온라인 도구들에 대한 관심이 점점 높아지고 있다. 이런 현상은 사회적 소프트웨어(Social Software)라는 신조어를 만들어냈으며, 사회적 소프트웨어의 대표적인 것들은 인스턴트 메신저, 블로그, 인맥관리 서비스 등이다. 이런 상황에서 채팅 서비스의 아바타 이용과 메신저 서비스의 아바타 이용에는 차이가 있을 것이라는 호기심에서 본 연구는 시작되었다. 이에 아바타 이용을 유도하는 중요한 동기들을 문헌 연구들을 통해 정리한 결과 자신의 정체성을 구축하고 상대방에게 자신을 표현하면서, 이런 과정을 통하여 좀더 의사소통 과정에 몰입하기 위해서 아바타를 이용한다는 것을 밝혀내었다. 이에 해당하는 자기 정체성, 자기노출, 몰입도의 문헌 연구를 통하여 채팅 아바타와 메신저 아바타에 차이가 있을 것임을 가정할 수 있었다. 이에 따라서 아바타 이용에 중요한 변인인 성별, 연령별로 동일하게 설문을 받아서 MANOVA를 통한 분석을 진행하였다. 연구 결과 사이버 공간에서의 커뮤니케이션에서 익명성의 유무가 아바타의 이용실태에 영향을 미치는 것을 알 수 있다. 즉 익명이 기반으로 된 채팅 서비스에서의 아바타 이용과 실명이 기반으로 된 메신저 서비스에서의 아바타 이용에는 차이가 있다는 것이다. 특히 자기 정체성 구축과 자기 노출 부분에서 확연한 차이를 나타내었다. 몰입도의 경우에는 채팅 서비스와 메신저 서비스에서의 차이가 나타나지 않았다. 단지 몰입도의 요인 중 호기심에서 채팅 서비스에서 조금 더 높은 몰입도를 보이는 것을 확인해볼 수 있었다. 성별에 의한 상호작용에 의한 연구에서는 성별로 유의한 차이를 나타내었다. 정체성에서는 여성이 남성보다 채팅서비스에서 환상적 정체성을 더 구축하는 것으로 나타났으며, 여성이 채팅 서비스에서 남성보다 능력에 대한 노출을 많이 하는 것으로 나타났다. 연령대에 의한 연구에는 연령대 별로 부분적으로 유의한 차이를 나타내었다. 정체성에서는 만족할만한 결과를 나타내지 않았다. 노출과, 몰입도에서는 부분적으로 차이를 나타내었다. 이상의 결과가 시사하는 것은 아바타의 이용이 이용자의 목적과 특성에 따라, 서비스 공간의 특성에 따라 다르게 나타난다는 것이다. 또한 익명의 공간에서의 아바타 이용과 실명이 기반으로 된 공간에서의 아바타 이용에는 의미 있는 차이가 있다는 것이다. 인터넷에서 일어나는 사람들의 행동에 영향을 미치는 중요한 요인은 사이버 공간을 방문하는 사람들의 목적이다. 그렇기 때문에 기업들은 서비스 특성과 목적에 따른 이용자의 아바타 이용 심리와 이용 실태를 파악하여 아바타 서비스를 기획하여 수익을 극대화 시킬 수 있을 것이다.;Avatar is one of the most effective ways that enable people to describe them on the cyberspace characterized by anonymity. It allows people to express their identity visually, rather than just through written worlds. The avatar appeared as a main body of MUD is used wildly on IRC(Internet Relay Chat), IM(Instant Messenger), eCommunity services, Music portal sites, shopping mall and so on. The most previous study of the user's behavior on CMC took cyberspace as an anonymous place. However, social relationships of the cyberspace have become more important so that people get interested in the social software which makes offline social relationship maintain on the CMC such as Instant messenger, email, web-blog and so forth. The purpose of this study was to examine the difference between chatting avatars and messenger avatars. Users of IRC have no knowledge of each other, but users of IM do know their names, their appearances, as well as their characters. It means that there is no anonymity on IM. However, both communication tools do not assume physical contact between users because there is no physical contact on CMC. I found motives of using Avatar with articles to analyze the difference between IRC avatars and IM avatars. It was shown that avatar users use it to make their identity and represent themselves and immerse them with it on cyberspace. By this point it should be obvious that the self-identity, the self-disclosure and the flow state are pivotal issues in the use of avatars. I assumed that the use of avatars in them would be very different between IRC and IM. This result indicates that the existence of the anonymity effects on the use of the avatars. There is a difference in the use of Avatar between IRC based on anonymity and IM based on real names. Specifically, it was found that there is clearly different in the self-identity and the self-disclosure between them. These results are caused by the relationship between a sender and a receiver as well as the service's characteristic. In other words, users of the chatting service disclose their identity to other people they don't know, and users of the instant messenger disclose their identity to people they do know. Therefore, users of the IRC avatars make a cyber identity that is not limited and not affected by real identity, but users of the IM avatar make identity that is much related with their real identity. There is no statistically significant difference in the flow state between the IRC and IM. Users of IM avatar just show little more curiosity in the flow state than users of IRC avatar. The study of interaction effects with gender illustrates that there is a significant difference between the IRC and IM with sex. The study of interaction effects with age illustrates that there is a partially significant difference between the IRC and IM with age. This study presents evidence that characteristics of the service and purposes of the users affect on use of the Avatar. There is a significantly difference between use of the anonymous space and real-name space on CMC. The main factor influenced by the Internet users behavior is why users visit cyberspace and what they want to do there. Therefore, the site manager need to analyze why their users use avatars and what is important thing that encourage users them to buy avatar items. We should understand how service's characteristics affect users' behavior.
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