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자기주장훈련 프로그램이 정신분열병환자의 주장행동과 대인관계에 미치는 영향

Title
자기주장훈련 프로그램이 정신분열병환자의 주장행동과 대인관계에 미치는 영향
Other Titles
Effect of self-assertiveness training program on the self assertive behaviors and interpersonal relationship of schizophrenic patients
Authors
장화순
Issue Date
2003
Department/Major
임상보건과학대학원 임상보건학과임상간호학전공
Keywords
자기주장훈련정신분열병환자주장행동대인관계
Publisher
이화여자대학교 임상보건과학대학원
Degree
Master
Abstract
Human beings want to show their rights, demand, opinions, and feelings straightforwardly to others while trying to avoid infringing on others' rights. However, patients with schizophrenia show impairment in interpersonal relationship not only by severe deficits on cognition, perception, affect, behavior and social skill but also by persistent isolation from a society, families, and relatives. The aims of this study were to examine the effects of self-assertiveness training which was designed to help schizophrenic patients improve their relationship and express their opinions more assertively on self assertive behavior and relationship. 39 inpatients with schizophrenia at Y psychiatric hospital in a Y city in Kyungi Province were randomly assigned with a experimental group of 20 and control group of 19. Outcome assessment was rated by using self assertiveness scale, assertive behavior observation scale and measure of change in relationship. The self assertiveness training program used in this study was re-adapted to be suitable for the mental illness based on the program revised by Chang-jin Byeon and Seong-hwe Kim according to Korean circumstances and a program developed by Kyoung -ja Hong, Research methods and procedures are as follows. The patients with self- assertiveness training program participated in a total of 16 sessions, three times a week for seventy minutes at a time, from May 2, 2003, to June 9, 2003. Self assertiveness, assertive behavior observation, and change in relationship were used to assess program effects on a pre-post basis. Data was analyzed with SPSS 80 and differences in proportion of categorical variables were assessed by a Chi square test. Research hypotheses were also verified with paired t-test and Cronbach's alpha coefficient was produced for the internal-consistency of the research instruments. Results of experiments are as following 1. Schizophrenic patients with self-assertiveness training program showed greater improvement on the self-assertiveness and assertive behavior observation in comparison with pre-training. (self-assertiveness t= -26.41, p= 000 assertive behavior observation t= 10.63. p= .000) 2. Schizophrenic patients with self-assertiveness training program revealed higher scores on the self-assertiveness and assertive behavior observation than those who had no training program. (self-assertiveness: t=2 01 p= .050. assertive behavior observation: t= 5.29. p= .000) 3 There was no change on scores of interpersonal relationship scale among schizophrenia who were trained with self-assertiveness training program in comparison with pre-training. ( t= 11, p= 910) 4. The scores of interpersonal relationship of schizophrenia who were trained with self-assertiveness training program were not significantly different from that of those who were not trained. ( t= -1.35, p= .180) Research results show that patients receiving self-assertiveness training program revealed greater improvement in assertive behavior compare to control group There was no significant effects on the scale of interpersonal relationship, but the effects of the education was showed. These results support the efficacy of self-assertive training program for schizophrenic patients. Therefore self-assertive training program will be used as an mental health care intervention for helping social adaptation of the schizophrenic patients.;인간은 누구나 자신의 권리와 요구, 의견, 느낌 등 자신이 나타내고자 하는 바를 그대로 솔직하게 상대방에게 나타내면서 상대방의 권리를 침해하지 않으려 하고 살아간다. 그러나 정신분열병을 않고 있는 사람은 비교적 이른 나이에 발병하여 인지, 지각, 정동, 의지, 행동, 사회활동 등 다양한 정신기능의 이상을 초래하게 되어 사회로부터 소외되고 행동에 위축이 오며 사람들로부터 점점 멀어져 친구나 가족까지도 소원해지는 대인관계상의 문제가 야기된다. 따라서 정신분열병환자들의 대인관계 증진을 도모하고 자신이 나타내고자 하는 바를 주장적으로 표현 할 수 있도록 자기주장훈련을 실시하여 주장행동과 대인관계에 미치는 영향을 연구하고자 하였다. 본 연구는 자기주장훈련프로그램이 정신분열병환자의 주장행동과 대인관계에 미치는 영향을 검증하기 위한 유사실험연구로서 비동등성 대조군 전후설계이다. 연구대상은 경기도 Y시의 Y정신병원에서 입원한 환자 중 연구 대상자를 편의 추출하여 임의 할당한 실험군 20명과 대조군 19명이며, 연구 도구는 자기주장척도, 주장행동관찰평가척도, 대인관계변화척도를 사용하였다. 본 연구에서 사용한 자기주장훈련프로그램은 변창진과 김성희(1980)가 우리나라 실정에 맞도록 수정한 프로그램과, 홍경자(1988)가 개발한 프로그램을 토대로 본 연구자가 정신질환에 맞도록 재구성하였다. 연구방법 및 절차는 연구대상자를 선정한 후, 2003년 5월 2일부터 2003년 6월 9일 까지 매주 3회, 70분씩, 16회 자기주장훈련프로그램을 시행하였고 실험 처치 전·후의 효과를 밝히기 위하여 자기주장행동, 주장행동관찰평가와 대인관계의 변화를 측정하였다. 자료의 분석은 SPSS 80을 이용하여 전산통계처리 하였고 연구대상자간의 일반적 특성에 대하여 동질성검정은 카이(χ^(2))검정으로 분석하였으며 가설 검정을 위해 paired t-test를 실시하였다. 연구도구의 신뢰도 검정은 내적 일관성 신뢰도 계수(Cronbach's alpha)를 산출하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 자기주장훈련프로그램을 받은 정신분열병환자는 훈련전보다 훈련 후 자기주장이 강해졌으며, 주장행동 관찰평가 점수도 높아졌다. (자기주장 t=-26.41, p= .000, 주장행동관찰평가 t= 10.63, p= 000). 2. 자기주장훈련프로그램을 받은 정신분열병환자는 자기주장훈련프로그램을 받지 않은 정신분열병환자보다 자기주장이 강해졌고 주장행동관찰평가 점수도 높아졌다. (자기주장 t=201 p= 050, 주장행동관찰평가 t= 5.29, p= .000). 3. 자기주장훈련프로그램을 받은 정신분열병환자는 훈련 전과 후에 대인관계 점수에 유의한 변화가 나타나지 않았다. (t= .11, p= .910). 4. 자기주장훈련프로그램을 받은 정신분열병환자는 훈련을 받지 않은 정신분열병환자와 대인관계 점수에 유의한 차이가 없었다. ( t=-1.35, p= .180). 연구결과 자기주장훈련 프로그램을 받은 정신분열병환자는 자신의 주장행동이 향상되고, 훈련을 받지 않은 정신분열병환자보다도 더 주장행동이 향상되는 것으로 나타났다. 훈련 후 대인관계 변화는 통계적으로 유의한 차이는 없는 것으로 나타났다. 훈련 후 대인관계 변화는 통계적으로 유의한 차이는 없었으나 교육의 효과는 있으므로 정신분열병환자의 사회 재 적응을 돕고 정신간호 중재 방법으로 활용될 수 있으리라 사료된다.
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임상보건융합대학원 > 임상간호학전공 > Theses_Master
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