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사보 이용과 사내 커뮤니케이션 만족도와의 관계

Title
사보 이용과 사내 커뮤니케이션 만족도와의 관계
Other Titles
(The) relationship between the uses of house publications and the degree of satisfaction in internal communication
Authors
이화정
Issue Date
2003
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Keywords
사보 이용사내 커뮤니케이션uses of house publicationsinternal communication
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 커뮤니케이션의 '이용과 충족' 접근방법을 이용하여, 우리나라 기업 사원들의 사보 이용 동기와 사보 만족도, 사내 커뮤니케이션 만족도와의 관계를 살펴봄으로써 경영자와 사원간의 커뮤니케이션 매체로서 사보가 어느 정도의 역할을 하는지 알아보고자 한다. 또한 사보 연구의 대상을 오프라인 매체인 인쇄사보와 온라인 매체인 전자사보별로 나누어 매체 유형에 따라 사보의 이용 동기와 만족도, 사내 커뮤니케이션 만족도에 차별성이 있는지를 살펴보는데 본 연구의 목적이 있다. 연구의 조사 대상은 국내 기업 중에 인쇄사보와 전자사보를 별도로 제작하는 회사의 사원들을 대상으로, 인터넷을 이용하여 설문 응답자가 지정된 URL로 접속하면 설문 완료 후에 자동적으로 DB에 저장되도록 했다. 자료의 수집방법은 이메일을 이용하여 한국사보기자협회의 각 회원사 사원들을 대상으로 지정된 URL을 홍보하여 4월 29일부터 5월 7일까지 설문을 실시했으며, 이 기간 동안 322명이 설문에 응답했다. 이 중 답변의 내용이 불성실하거나 문항의 누락이 많은 35명을 제외한 287명의 응답을 자료로 활용했다. 본 연구에서는 McGuire의 동기 유형에 따라 사보의 이용 동기를 인지적 측면과 감정적 측면으로 나누고, McQuail과 Rubin 등의 이용 동기 분류에 따라 사보의 이용 동기를 인지적 측면에서 환경감시적 동기와 정보적 동기, 감정적 측면에서 참여적 동기와 오락적 동기로 분류하여 각각의 이용 동기에 대한 정도를 물었다. 또한 사내 커뮤니케이션의 구분은 Jefkins와 Baskin 등의 분류에 따라 상의하달 커뮤니케이션, 하의상달 커뮤니케이션, 수평적 커뮤니케이션으로 구분하여 각각의 만족도에 대해 물었다. 수집된 자료는 SPSS 10.0 프로그램을 사용하여 전산처리 했는데, 연구문제의 검증을 위하여 상관관계 분석과 회귀 분석, 일원 변량 분석, 매체 유형에 따른 그룹별 회귀 분석을 실시하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 1. 사보의 이용 동기는 사보 만족도와 어떤 관계가 있는가? 2. 사보 만족도는 사내 커뮤니케이션 만족도와 어떤 관계가 있는가? 3. 커뮤니케이션 매체의 유형에 따라 사보의 이용 동기, 사보 만족도, 사내 커뮤니케이션 만족도는 어떤 관계가 있는가? 본 연구에서는 조사결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 선호하는 매체의 유형과 관계없이 사보의 이용 동기 중 환경 감시적 동기가 사보 만족도와 가장 높은 상관관계를 갖고 있었다. 이는 급변하는 환경 속에서 정보를 집적하고 소외되지 않으려는 개인의 욕구에 기인한 것으로 생각된다. 둘째, 전자사보를 선호하는 응답자들의 경우, 사보의 이용 동기 중 오락적 동기가 사보 만족도와 높은 상관관계를 갖고 있었다. 이는 전자사보의 매체적 특성 중 하나인 멀티 미디어 컨텐츠의 장점으로 인해 오락적 기능 추구가 가능한 것에서 기인한 것으로 보인다. 반면 참여적 기능면에서도 단연 전자사보가 우세했는데, 이는 전자사보 특유의 실시간 참여와 즉각적 피드백 기능, 쌍방향적 커뮤니케이션이 가능한 매체적 특성에 기인한 것으로 보인다. 셋째, 인쇄사보를 선호하는 사람들의 경우, 사보의 이용 동기 중 정보적 동기가 사보 만족도와 높은 상관관계를 갖고 있었다. 인쇄사보를 선호하는 응답자들의 경우, 사보 기사 내용에 대한 이해도가 전자사보를 선호하는 응답자들보다 높았다. 이는 응답자들의 매체에 대한 친밀성에서 기인한 것으로 보인다. 넷째, 인쇄사보를 선호하는 응답자들과 전자사보를 선호하는 응답자 모두가 사보의 이용 동기 중 참여적 동기로 사보를 이용했을 경우에 사보 만족도와 부의 관계를 나타냈다. 이는 사보 만족도와 사내 커뮤니케이션 만족도 간의 높은 상관관계를 고려할 때, 사내 커뮤니케이션 매체로서의 사보에 대한 만족도가 낮아지는 것으로 고려된다. 다섯째, 인쇄사보와 전자사보 중 어느 것을 더 선호하느냐는 질문에 62%의 사원이 인쇄사보를 선호한다고 대답함으로써 아직까지는 인쇄사보에 대한 선호도가 전자사보 보다 높다는 것을 알 수 있다. 그러나 정보적 기능에서는 인쇄사보가, 오락적 기능과 참여적 기능에서는 전자사보가 사보 만족도와 상대적으로 높은 상관관계를 보였다.;In this thesis, I attempted to examine the role of corporate in-house publications a s a major corporate internal communication tool. The primary purpose of this thesis is to investigate the relationship between employees' motives of in-house publications and their satisfaction levels in corporate internal communications. To this end, I surveyed practitioners in charge of corporate communications in Korea. Another concern of this study is how different types -that is, online and print version of magazine - of corporate publications result in different satisfaction levels in organizational communications. More specifically, the research questions of this thesis can be summarized as follows : 1. How is the motivation of reading in-house publications related to the satisfaction levels of corporate publications? 2. How are employees' levels of satisfaction in in-house publications associated with the levels of satisfaction in corporate internal communications? 3. How do different motives in in-house publications make different levels of satisfaction in either corporate publication itself and corporate internal communication? An email survey was conducted between April 29 and May 5, in 2003. The sample of this research comes from the database of Korean Business Communicators Association, among which I selected only those companies which publish both online and print magazine for corporate news. I contacted the practitioners in corporate communications departments by email and requested them to participate in online survey. Among 322 responses garnered directly from online survey, I dropped 35 for being lack of sufficient information. A total of 287 responses were analyzed using SPSS 10.0. Based on the traditional method of uses and gratifications approach, this thesis first tried to identify the users' motives of reading corporate magazines. Especially, I adopted the classification of McGuire's motive types; thus employees motives were in general analyzed in terms of the cognitive and the affective motive. Using a factor analysis, cognitive aspects of motive in this study were delved further into sub-motives such as surveillant and informative motive while affective aspects comprise participant and recreational motive. From the perspectives of organizational communications, this study also investigated Jefkins and Baskin's communication structure; downwards, upward and lateral communication. On the basis of these identifications of employees' inhouse publications uses, this study tried to answer the previous research questions. First, among different motives, surveillant motive was most associated with the levels of in-house-publication satisfaction. Second, respondents who prefer online corporate magazines to print version of magazine tended to have higher gratification level in recreational uses of in-house publications. This result can be attributed to online's unique functions represented by interactivity. Third, the informative use of in-house publications was associated with preference of reading print version of inhouse publications. It is noteworthy that 62 percent of the respondents prefer print version to online corporate magazine. This result implies that editors of in-house publication need to keep in mind the importance of traditional version of magazine, especially when it still contributes to higher gratification level in informative use of corporate magazine. Finally, when it comes to the relationship between the media use motives and levels of satisfaction in organizations' internal communications, those who had strong motive in participation showed low satisfaction in internal communication, implying lack of participatory programs in current in-house publications.
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