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dc.contributor.author전경희-
dc.creator전경희-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:58Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:58Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011502-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172826-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011502-
dc.description.abstract오늘날 디자인 비즈니스의 패러다임이 바뀌고 있는 환경적, 시대적 흐름에서, 브랜드 운용은 변화를 가져오는 강력한 촉매 역할을 하는 것으로 바뀌고 있다. 브랜딩은 이미 이전, CI 개념에서 규정한 정체성에 국한된, 소극적 의미의 정체성을 뛰어넘고 있다. 시장 구조가 세분화되고 판매경쟁이 치열해짐에 따라 브랜드와 기업의 이미지는 구매를 결정하는 중요한 요인이 되었다. 또한 소비자들의 기호와 상품을 선택하는 안목이 다양하고 개성적으로 변화되면서 각 기업들은 좋은 제품의 개발 못지않게 우수한 제품을 효과적으로 상품화하여 소비자에게 인지시키고 구매로 유도하기 위한 전략이 필요하게 되었다. 고객의 브랜드에 대한 첫 인상은 아이덴터티에 의해 규정되지만, 그들로부터 로열티를 끌어내는 것은 좀더 강화된 창의적인 시각화 노력에 있다. 기업은 고객의 반응에 대응하는 것만이 아닌, 새로운 가능성을 만들어 가야 한다. 이처럼 브랜드 이미지에 따른 소비자의 구매 패턴이 형성됨에 따라 기업은 증가하고 있는 브랜드의 포화상태 속에서 자사의 브랜드와 경쟁브랜드를 구별시킬 수 있는 차별적인 요소를 부각 시키고, 브랜드 아이덴티티(Brand Identity) 운용 전략을 가지고 브랜드력을 증가시켜야 한다. 소비자는 제품 그 자체를 구입하는 것이 아니라 그 제품이 갖고 있는 이미지를 구입한다고 할 수 있다. 특히 기술의 비약적인 발전과 평준화로 품질수준이 비슷한 상황 하 에서는 제품의 물적 속성만으로는 차별화가 어렵기 때문에 이익창출의 극대화를 위한 이미지 차별화는 더 이상 선택적 사항이 아니다. 본 논문에서는 이미지 표현 전략으로서 브랜드 아이덴티티의 운용에 대해 새로운 각도로 조명해 보았다. 즉, 기업이 지닌 아이덴터티의 시각적 출발이 되는, Logo를 중심으로, 컬러, 시각적 텍스츄어, 스페이스 아이덴터티 등 브랜드의 시각적 느낌을 전달하는 모든 요소의 운용에 따른, 브랜드 이미지 형성과 그러한 선진 로고 운용 사례들을 통해, 전략적인 시각적 일관성이 기업의 Looks & Feels 형성에 기여함을 살펴보며, 브랜드 이미지를 효율적으로 전달하는 방법에 대해 연구함으로써, 디자인 신 가치 창조 형 비즈니스로의 새로운 가능성을 고려해 볼 수 있음을 시사한다.;Under the time stream of paradigm change in the design business, "brand operation" has become a catalyst incurring a change. Branding is now surpassing its passive identity which has been just defined to the CI. As the market structure is being more fractionized and the competition in the market becomes more severe, brand and company image have become decisive elements for buyers' decision of purchase. Furthermore, customers' strong individualities as well as their various tastes and high appreciation are compelling seller companies to think over a strategy for giving impression on their products beyond quality in order to lead them to purchase. Though the first impression of a customer on the brand is defined by the identity, it needs more creative efforts of visualizing to induce loyalty out of the customer. That is, the seller company must create a new possibility rather than just replying to the customer's reaction. As customers' purchase pattern is formed by brand image, the seller company, among a number of its rival brands which are still increasing in numbers, should reveal its own differentiated elements comparing to rival products and should increase brand power with the strategy of brand identity operation. It can be said that the customer is not just buying a product itself but buying the image of a product. Moreover, as the differentiated marketing is impossible just with common material contents of a product under current circumstances of technical development and standardization, it is no more a matter of option for the seller company to differentiate the image of a product so as to maximize its profit. This thesis is treating "Operation of Brand Identity" as a strategy of image expression from a new angle of view. That is, with LOGO which is the visual initiative in the company identity, this thesis shows how the seller company's strategical continuity for the visual consistency contribute deeply in the formation of the company's "Looks & Feels" by looking into brand image formation resulted by the operation of all elements, which are traveling visual feelings of the brand such as color, visual texture, space identity, etc., and also scrutinizing advanced examples of operation. Also, by looking into the way of effective transmission of the brand image, it suggests possibility of new value-created business through design.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅷ 1. 서론 = 1 1-1. 연구의 목적 = 1 1-2. 연구내용 및 방법 = 2 2. 이론적 이해 = 4 2-1. 로고의 개념과 중요성 = 4 2-2. 로고 유형별 분류 = 5 a. 심벌 = 5 b. 로고타입 = 6 c. 워드마크 = 7 d. 심벌과 로고타입의 결합 = 8 2-3. 브랜드의 시각적 요소에 관한 연구 = 8 2-4. 브랜드 인지도 = 11 2-4-1. 브랜드 인지도 개념 = 11 2-4-2. 브랜드 인지도의 중요성 = 12 2-4-3. 효과적인 브랜드 인지도 향상을 위한 방법 = 13 2-5. 브랜드 이미지와 브랜드 연상 = 14 2-5-1. 브랜드 이미지에 관한 이론적 고찰 = 14 2-5-2. 브랜드 이미지의 중요성 = 17 2-5-3. 브랜드 연상 = 18 2-6. 브랜드 정서(Brand Affect) = 20 3. 토털 브랜드와 라이프스타일 = 22 3-1. 라이프스타일과 토털 브랜드의 상징성 = 22 3-2. 토털 브랜드로서 로고 분류 = 25 3-3. 토털 브랜드로서 로고 활용 = 27 4. 라이프스타일 형 브랜드의 Logo Management 사례 = 30 4-1. 프라다(PRADA) = 30 4-2. 구찌(GUCCI) = 33 4-3. CJ Logo Shop = 37 5. 결론 = 45 참고문헌 = 47 ABSTRACT = 49-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1783392 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.titleLogo Management에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA study on the logo management-
dc.creator.othernameChun, kyung-hee-
dc.format.pagei, 50 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2006. 2-
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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