View : 16 Download: 0

國民學生의 視唱能力 向上을 위한 槪念的 接近 Program 開發 및 適用

Title
國民學生의 視唱能力 向上을 위한 槪念的 接近 Program 開發 및 適用
Other Titles
Development and Application for a Improvement of Sightsinging Ability in Elementary School by Conceptional Approach Program
Authors
신미자
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공초등교육분야
Keywords
국민학생시창능력향상개념적 접근
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 모든 음악활동의 기본을 이루고 있는 음악시창 영역의 초등교육실태를 살펴볼 때 그 중요성에 비해 인식의 부족과 지도, 방법에 대한 자신감 부족으로 많은 수업의 손실이 초래되고 있으므로 이를 보완할 수 있는 구체적인지도 방법과 교재를 절실히 요구하고 있다는 필요성에 따라 국민학생들의 시창능력 향상을 위하여 개념적 접근방법에 의한 시창교육 프로그램을 개발하여 실제 적용해 보고 그 효과를 검증하는데 연구의 목적을 두고 있다. 본 연구를 위해 서울시내 ㅅ국민학교 6학년 중에서 음악능력 검사결과가 비슷한 두 학급을 실험반과 비교반으로 선정하여 실험반에는 개념수업 프로그램을, 비교반에는 제 5차 교육과정에 있는 교사용 지도서의 프로그램을 본 연구자가 10차시에 걸쳐 각각 지도하였다. 개념적 프로그램을 개발하는데 있어서는 개념수업 모형을 따랐는데, 학습위계에 계에 따라 과제를 분석하여 그림악보, V.T.R. 카드, OHP film둥의 자료제작과 여러가지 음향 테이프를 사용하여 프로그램을 구안하였으며, 지도결과에 대한효용성을 검중하기 위해 프로그램을 적용하여 지도한 후에 본 연구자가 제작한 시창력 검사를 실시하고 그 결과를 t 점수화하여 두 집단간의 유의한 차이를 비교해 보았으며 프로그램 적용 지도전, 후 두번에 걸쳐 음악 재능검사를 실시하여 두 집단의 수업전, 후의 점수를 t 점수화하여 유의한 차이을 알아 보았는데 그 결과는 다음과 같다. 1. 본 연구자가 제작한 시창력 test는 프로그램 적용후 평가를 실시하여 실험반, 비교반 각 집단의 평균차를 t검중하였는데 실험반의 평균점수는75.31이고 비교반은 65.80이며 유의 수준 .05로 볼 때 t=3.27(p=0.002)로서 유의한 차이를 보였다. 2. 음악 재능검사는 8개의 소 검사중 시창에 관련된 5게의 소 검사만을 프로그램 실시 이전과 이후를 비교한 결과, 실시이전의 실험반과 비교반의 종합능력은 t: -1.23(p=0.22)으로서 유의한 차이가 없었으나 프로그램 실시 이후의 두 반의 종합능력은 t=12.32(p=0.000)으로서 유의한 차이를 나타내었다. 이상과 같은 연구결과를 종합해 볼 때 개념적 접근법에 의한 시창지도는 아동들에게 음악요소를 학습위계에 따라 구체적으로 지도함으로써 음악에 대한 이해를 바르게 하고 새로운 음악에 대한 적응을 가능하게 하며 좀 더 창의적으로 음악활동에 참여할 수 있는 능력을 기르는 데 효율적이라고 말할 수 있다.;In view of the fact that lack of understanding and confidence in teaching Methods of sightsinging in music education at primary schools, which is the fundamental musical activity, inflicts a loss on classes, more concrete teaching methods and meterials are strongly needed for making up for the real conditions of sightsinging in music education. The purpose of this study is to apply the conceptual approach(program) of sightsinging education program from Kodaly to M.M.C.P in actual education and verify the improvement of primary school student' sightsinging ability. For this study, two classes are selected from 6th grade students of 's' primary school in Seoul, who are found that they have similar musical ability on the basis of test. The above students are divided in two groups: one is experimental group and the other is control group. The author taught the experimental group wi th conceptual program and the control group wi th teacher's guideline of the 5th educational phase for 10 times of lessons each. The author chose the Gagne theory of teaching-learning pattern in teaching the conceptual program. The educational program was designed by analyzing the subject in accodance with study hierarchy and using various materials such as score picture, V.T.R, card, O.H.P film, and sound effect tapes. In order to verify the effect of sightsinging ability was checked with the author-originated test, and the author gained T-verification score from the test result with which the two groups were compared. Furthermore, musical ability tests were held both before and after applying the experimental program and the author also calculated T-verification score from the results. The significant differences between the two groups attained from the above comparison are as follows: 1. The author-originated sightsinging ability tests were held after applying the experimental program and got to the T-verification score for the two groups average T-verification score for experimental group is 75.31 and 55.80 for comparison group, and presented a significant difference of t=3.27(p=0.002). 2. The result of Musical talent test for 5 test types in relation to sightsinging out of 8 test types was compared between before and after the performance of the program. For experimental group and control group before the performance of the program, total ability is t =-1.23(p=0.22) and shows no significant difference for 5 types. but. the both group after the performance of the program, total ability is t=12.32(p=0.000) and shows signigicant difference. As we know from the above study result, teaching of sightsinging by conceptual approach provides correct understanding for music, makes possible to familiar with newer music, and is efficient to improve capability to participate in musical actibities more creatively.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE