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화장품 광고를 위한 복식 디자인 연구

Title
화장품 광고를 위한 복식 디자인 연구
Other Titles
(A) Study of fashion design for cosmetic advertisement
Authors
나경남
Issue Date
1991
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공
Keywords
화장품광고복식 디자인의상디자인
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
현대에 있어 패션의 개념은 헤어디자인(Hair Design)에서부터 신발에 이르기까지 신체에 장식되어지는 모든 것을 뜻한다. 화장 역시 토탈패션(Total Fashion)의 개념에서 존재하며 패션의 유행과 깊은 상관성을 가진다. 화장품 광고에 표현되어지는 복식은 광고 이미지에 상승작용의 역할로서 존재하며, 또한 복식표현의 효과가 중요한 전달수단이 되고 있다. 따라서 화장품 광고에 표현되는 복식은 추상적이며 감성소구(感性訴求)적인 화장품이라는 상품을 시각적으로 상징할 수 있도록 표현되어져야 한다. 인간이 화장품을 사용하는 근본적인 이유는 장식설, 이성유인설, 피부보호설로 나뉘어지나 현대에 와서는 단순히 미를 추구하는 수단에 그치는 것이 아니라, 생찰 그 자체에 깊숙히 침투되어 자기 만족감의 추구, 자기개선의 실현등을 통한 정신적인 생활의 풍족함과 쾌적함을 얻기 위한 수단으로도 애용되어지고 있다. 이러한 측면에서 화장품 광고는 단순히 화장품의 정보를 전달하는 기능외에 유행의 전달, 의상, 혜어스타일, 악세사리, 신발의 유행들을 알려주고 있다. 본 논문의 목적은 화장품 광고에서의 복식의 역할이다. 화장 역시 복식과 더불어 인간을 표현매체로 사용하고 있으며, 토탈패션의 범주에 포함된다. 화장품 광고에서 복식은 화장의 정보 전달로서의 보조수단으로 사용되어지고 있으나 이의 효과적인 표현으로 인해 광고의 효과는 상승될 수가 있다. 본 연구는 국내 화장품 제조회사의 광고사례 현황과 제품추구방향을 살펴본 후 광고에 사용될 복식의 이미지 효과를 작품으로 제시하고자 하였다. 화장품 광고 사례는 국내외 화장품 제조회사를 중심으로 조사분석하고 패션 경향과 화장 경향을 비교 분석하여 광고에 나타난 복식의 표현방법을 검토해 보았다. 본 논문의 연구작품은 화장품 제조회사의 제품추구방향이 식물성원료와 자연성분을 강조하고 환경오염으로 부터 피부를 보호한다는 컨셉트를 지향하므로 미적가치의 추구대상을 꽃에서 찾았다. 작품제작은 여성스럽고 사랑스러운 분위기 연출을 광고하고자 하는 "태평양화학의 아모레 라무르(AMORE L'AMOUR)"브랜드를 설정해서 표현하였다. 작품제작의 방향을 기초화장품용 복식과 색조화장품용 복식으로 나누어 각 4점씩 제작하였으며 색조화장품용 복식 색상을 퍼플(Purple)계열로 한정하였다. 작품의 표현소재로는 성글면서 탄력있는 효과를 이용하기 위하여 아바카(ABACA)섬유를 주 소재로 사용하였고 불규칙한 주름을 가한 새틴(SATIN)을 보조소재로 하였다. 작품은 소재를 묘염과 침염의 방법으로 염색가공하여 색상과 형태에 의한 이미지 효과를 함께 사용하였다. 본 연구의 의도는 다음과 같다. 첫째, 광고에 나타나는 시각언어로서의 복식의 가치를 강조하고자 함이며, 둘째, 작품제작을 통해 재료와 표현기법의 변화로 화장품 광고 의상에 새로운 방향을 제시하고자 하였다.;Fashion is a kind of the "silent language" communicated through use of nonverbal symbols. Moreover, it is established in our sensiblities and is the result of expression that integrates the visual externality and the invisible interality of the world. By this, we can caprehend the deep side of arts and approach the richness of life. Thesedays, non-liguisitic communications especially on visual aspect are in common use including cosmetic advertisements which carry out the useful information. It is said that the use of make-up becomes part of our everyday life and gives us higher quality of living as well as more mental satisfaction with self-realization, though it's fundamental function lies in the representation of beauty. Hence, with cosmetic advertisements, we may obtain not only the information on the cosmetics itself but the current fashion related. The main subject of this study is the role of fashion in cosmetic advertisements. Cometics which use human body as media for expression like clothing are considered a section of "Total Fashion". So appropriate emphasis on clothing will highly increase the ad-effect for all its character as supportive mens. The first half of the study deals with the present conditions and the sales direction of domestic companies as "case-study". The image effect of fashion will be presented as model works in the latter half. The aesthetic theme of model works is "FLOWER" and its image formation is expressed in the chosen label "L'Amour". The examples are divided into foundations and colorations, produced four pieces respectively. In order to utilize the sparsity and elasticity, 100% ABACA fiber as principal and irregularly-folded satin as assistant are used. Direct-painting and deep-dyeing are applied to achieve the image-effect of color and form. The purposes of this study are as follows; Ⅰ. to empahsize the significance of fashion in advertisements from the viewpoint of "visual language". Ⅱ. to represent the new ways of advertisement fashion through the model works with variations in both the material and style.
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