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홍대용 실학사상의 교육적 접근

Title
홍대용 실학사상의 교육적 접근
Other Titles
(An) Educational Approach to Hong Dae Yong's 'Practical Science' Thought
Authors
徐容喜
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공역사교육분야
Keywords
홍대용실학사상교육 사상역사적 의미
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
朝鮮後期에 나타난 實學思想은 敎育思想의 발전이란 측면에서도 重要한 意味가 있다. 湛軒은 北學派의 鼻祖로 그의 思想은 後期實學者들에게 많은 영향을 끼쳤다. 本考에서는 湛軒의 敎育思想을 보다 깊이 이해하고자 實學思想을 먼저 검토하고, 이를 토대로 敎育思想을 살펴보았다. 즉, 生涯와 時代的 背景을 中心으로 그의 實學思想을 이해하여 開化思想과의 관련을 살펴보았다. 敎育思想에서는 敎育理念, 敎育內容, 敎育制度, 敎育運營으로 나누어 그 실상을 밝혀보았다. 그리고 先行 實學者인 栗谷과 磻溪의 敎育思想과 비교하므로서 湛軒의 敎育思想이 가지는 意味를 살펴보았다. 湛軒이 살았던 18세기는 前近代的 社會에서 近代社會로 가는 時期로 당시 性理學을 理念으로 하는 敎育體系는 많은 問題點을 노출하고 있었다. 王權의 弱化, 노는사람과 兩班의 증가로 勞動力과 生産이 감소되었다. 그리고 淸과 西洋의 영향으로 科學이 새롭게 변해가고 있었다. 敎育制度 자체가 안고있는 矛盾點과 科擧制의 弊端은 敎育에 크게 영향을 가져와 일부학자들 사이에서 敎育改革論이 불가피하게 대두하게 된다. 이들의 敎育論이 湛軒에게 연결되어 發展된 것을 비교하면 湛軒의 敎育思想이 갖는 意味가 보다 분명해진다. 湛軒은 당시 科擧制度에 대해 敎育을 망치고 나라를 망치는 制度라고 하였다. 湛軒 자신도 科擧를 포기하였다. 湛軒의 敎育理念은 선비의 배양으로 나타난다. 선비는 科擧나 名譽; 私利私慾에만 집착하는 사람이 아니며 자신의 몸과 마음을 닦아 사람들에게 이익을 주는 사람이다. 선비의 敎育內容은 禮·樂·射·御·書·數의 6예이다. 六藝는 儒敎가 추구하는 이상적인 敎科目이었으나 湛軒이 살았던 18세기에는 禮를 제외하면 모두 末藝로 취급되었다. 그는 이러한 것을 바로 잡기 위해 몸소 科學에 몰두하여 새로운 기구를 직접 만들기도 하였다. 湛軒은 先行 實學者인 栗谷, 磻溪보다 훨씬 進步된 敎育思想을 提起하게 되는데, 무엇보다도 湛軒의 科學的 思考는 그의 敎育思想에 많은 영향을 주고 있는데, 대표적인 예로서 地轉論을 들 수 있다. 이러한 科學的 思考에 의해 그는 從來의 性理學 일변도의 學問에서 어느 정도 벗어나 學問을 客觀的인 입장에서 파악하려 하였다. 湛軒은 性理學을 主된 것으로 하고는 있지만, 古學과 陽明學, 佛敎에 대해서도 포용성을 가지게 된다. 西學에도 관심을 갖고 中國中心의 華夷觀에서 벗어나고자 하였으며 國史의 강조에 이어 한글의 효율성을 주장하기도 하였다. 技術學에 대한 실천이라 볼 수있는 機器제작 등 務實의 實踐的인 敎育思想으로 社會現實을 타개하려 하였다. 身分 철폐를 뒷받침하는 均田制실시와 無爲徒食의 풍조를 벗어나 勞動을 신성시하는 國民皆勞精神, 그리고 모든 面에 齋라는 學校를 세워 身分에 관계없이 8세가 되면 義務敎育을 받게하자는 주장을 提起하였고 能力과 適性에 따라 職業을 갖게 하고 先行 實學者들에게서는 찾아 볼 수 없었던, 맹종만이 강요 되었던 종래 女性觀에서 벗어나 한 인간으로서 인식하는 새로운 女性觀도 제시하였는데, 이는 그의 敎育思想과 관련된다. 敎育運營에서는 儒敎의 方法을 그대로 主張하고 있다. 그 중에서도 讀書를 가장 중요하게 생각하고 있다. 湛軒의 敎育思想은 그 당시에 實現되지는 않았지만 후기 북학파 실학자들을 통하여 개화사상에 까지 연결된다. 그의 敎育思想은 義務敎育思想, 人間平等思想, 職業適性敎育思想 등 近代的인 면을 보여주었다. 특히 교육의 성과를 효율적으로 수용하고자 綜合評價와 知行一致를 주장하였는데, 이는 매우 선진적이라 하겠다.;There is another important import in 'practical science', which was developer at the end of Cho Seon, in the light of development of educational thought. As a vanguard of the Pukhakpa, Dam Heon Hong Dae Yong, or his thought had a great effect on those who later followed him. In this thesis, I examined over his educational thought more thoroughly. That is, I looked into the relation between his 'practical science' thought and that of civilization, laying stress on his career and historical background I classified his educational thoufht as the subject matter of education, the educational system, the method of education and analyzed them. Also, I absolved the significance of Dam Heon's educational thought by comparing to that of Yul kok and Ban Kye, who were the precedent ones. The eighteenth century, when Dam Heon lived, was the period of transition and the educational system which put emphasis on metaphysics had many troubles. The weakening of sovereign power and the increasing of easy-goers and Yangban(nobility in Korea) reduced labor and production. Also, Cheong culture and the West changed science. The inconsistency of educational system and the vice of the old state examination had mal-effects on education, in the end some scholars rasied the theory of the educational reform. Dam Heon's educational thought comes to be more meaningful when it is compared to their ones which were developed with the connection of Dam Heon's. Dam Heon's insisted that the old state examination should spoil education and the entity of Cho Seon. Dam Heon himself didn't take the old state examination. Dam Heon's aim in education is to cultivate Sunbi(a learned man). Sunbi is not to adhere to personal profit, but to benefit many people by tranning his body and mind. The subject matter of education consists of six subjects which are the code of cerimonies, Music, an archery practice, horsemanship, writing and arithmatics. These six subjects are perfect ones on which were laid emphasis in Confucianism, but subjects except the code of cerimonies were made nothing of in the eighteenth century. To correct this practicing, he devoted himself to science and made new device. Dam Heon raised even more progressive educational thought than that of Yul Kok and Ban kye. Above all, Dan Heon's scientific thought had many effects on his educational thought. One of these effects is the theory that the earth rotates on its axis. This scientific thought enabled him to pursue his learning in the objective point of view. Dam Heon took a serious view of metaphysics, but he accepted old science, the philosophy of Wang Yang-ming and Buddhism, By the way, he was interested in western science, trying to break Hwaikoan, emphasizing history and he insisted the efficiency of Han Gul, With practical thought of education such as the work of machinaery and tools, he tried to find a way out of the social difficulties. Also, to abolish social-rank system he, in his educational thoufht, insisted on the enforcement of Kyun Jeon Je, an idea of industry which can lead people to make high value on tabor, forbidding them to just vegetate, Furthermore, he maintained that when eight of age, all men should be taken compulsory education regardless of personal social-rank, taking jobs according to personal ability and aptitude. Also, in connection with his thought, he held a new poing of view on women that women should be valued as humanbeings, On the method of education, he followed the ways of Confucianism, Among them, reading is utmost important, he thought. Dam Heon's educational thought was not realized, but his educational thought was succeeeded to eminent scholars and connected with cibilization thought. his educational thought showed modernizing education such as the thought of compulsory education, equality and education of vocational aptitude Especially, he claimed synthetic evaluation and the consensus between knowledge and conduct to accept scholastic achievement efficiently. It may be said that his opinion is very progressive.
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