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패션기업 마케팅 전략으로서의 판매환경 디자인 과정에 관한 연구

Title
패션기업 마케팅 전략으로서의 판매환경 디자인 과정에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on the Environmental Design process of a Fashion Enterprise : Total Brand Shop
Authors
김수연
Issue Date
1989
Department/Major
산업미술대학원 산업미술학과섬유디자인전공
Keywords
패션기업마케팅판매환경디자인토탈브랜드
Publisher
이화여자대학교 산업미술대학원
Degree
Master
Abstract
경영전략의 수립에 어느 때보다 다양한 수단의 강구가 요청되는 요즘, 효과적인 매장 디자인 활용에 대한 인식이 날로 높아가고 있다. 이러한 관점에서 기업은 기업목표를 실현하기 위한 수단으로서 다양한 조건을 갖춘 매장을 통해 고객을 흡인할 수 있어야 한다. 이에 따라 고객을 최우선으로 한다는 경영방침을 내세워 소비자들의 구매욕구를 충족시킬 수 있는 편의성과 충분한 서어비스를 제공할 수 있는 매장을 조성하려는 시도가 이루어지고 있다. 현재 패션기업 매장의 경우에는 그 추세가 전문화, 대형화 되어가고 있는데 그 이유를 조사 분석해 보면 다음과 같다. 우선 백화점의 바겐세일 사태 이후 판매관행의 규제가 심해짐에 파라 백화점을 탈피한 유통구조의 체질개선이 필요했다. 또한 부동산 가격의 상승으로 상권좋은 직영점 신설이 어려워 졌다. 그리고 인건비가 높아짐에 따라 인력을 집약적으로 활용하는 방법의 일관으로 패션기업은 유통업 형태를 띤 패션전문 매장을 구성하게 되었다. 구성방법은 단일브랜드 매장(One brand shop)의 소규모 패션 매장이었던 기존의 형태를 변화시켜 스토리(Story)와 테마가 있는 전문적인 종합브랜드 매장(Total brand shop)으로 전개시키는 것이다. 이를 통해 패션기업과 소비자 모두에게 유익한 합리적 체계를 이루어 소비자 욕구에 부합되어 구매편리를 도모하고, 궁극적으로는 기업측에는 판매증진을 통한 이윤 극대화를 이루게 하는데 그 목적이 있다. 이를 의한 패션기업 종합브랜드 매장의 환경디자인 방향은 다음과 갈이 요약된다. 첫째, 「인간-환경」이라는 기본틀 안에서 연구목적 및 범위를 정하고 방법을 기술하였다. 둘째, 의류상점의 전반적인 특성과 전략적인 측면에서의 마케팅이론을 고찰하고 기업의 이미지를 높이고 그에 따른 판매증진 효과를 가져올 수 있는 다양한 방법을 모색하였다. 셋째, 종합브랜드 매장 구성에 기준이 되는 결정요인들을 다학문적인 접근방법으로 분석, 체계화함으로써 디자인 기준을 마련하였다. -소비자 측면에서는 소비자들의 라이프 스타일과 구매패턴에 따른 환경개선을 시도하였다. -기업 측면에서는 이윤극대화를 위해 통합이미지 구현이 절대 필요하였으며 그러한 맥락에서 디자인 기준을 종합, 분석하였다. -공간 연출 측면에서는 시각적 균형과 조화를 이루기 위해 디자인 모티브와 테마 설정으로 이미지의 설득력있는 전개에 주력하였다. -앞선 기준들에 입각하여 유사한 개념의 종합브랜드 매장과 단일 브랜드 매장을 구별하여 사례 분석을 하였다. -조사된 분석 내용과 이론적 배경을 바탕으로 종합된 최적의 디자인 안을 제시하였다. -이를 통해 다양한 브랜드를 지닌 패선기업의 브랜드 관리와 프로모우션에 합리화를 가져오고 (경영합리화) 백화점 및 일반 의류 상점과 구별된 판매환경으로 상품의 부가가치를 높이고 환경체계의 질적가치를 향상시킨다. (미적가치향상);Recently, business strategy of various means is requested and perception of which effective stratagern of shop designs is established and used is elevating continuously. In these view, enterprises must equip diverse condition to establish its goal and absorb consumers. Through working principles which is prior to consumers, if is attempted to creat shop which can offer sufficient service and convenience to them. Fashion circulation markets of our country get to be large and specialized. The reason is summarized such as follow: I . After the situation of department stores' bargain sale, a habitual practice of sale is controled extremely. So circulation markets which secede from department stores required improving its physical constitution. 2. Because estate price is rising, it is in difficulties establishment of direct management shop at a good commerciai district. 3. As labor cost is rising, fashion enterprises are making total fashion shops which assume the form of circulation markets for employing manpower intensively. Composing methods is unfolded a special total brand shop which has story and theme. Accordingly, this dissertation has a purpose - as a qualitative system suitable for the current responses is established - to accord with needs of consumers, to promote the convenience of purchase, and finally to achieve profit maximization through the growth of sales. For this purpose, the process of a fashion enterprise total brand shop' environmental design is summarized such as follows : 1. This study is purported to prescribe research purpose and areas and to describe suitable methods within the framework of the relationship between man and enviornment. 2. This study is considered general character of the clothing shop, theoretical study of marketing from the strategic side, varied methods to elevate the image of enterprise and to bring effect of sales promotion. 3. Standards for environmental design is obtained, as the determing factors which are based on total brand shop' composition is analyzed and systermized. - From the side of consumers, according to the life styles and the purchase patterns of consumers, improvement of total brand shop' environment is tryed. - From the side of enterprises, it is necessary to incarnate an integrated image for the profit maximization in management. In that logical connection, standards for environmental design are analyzed and intergrated. - From the side of display spaces, design motive and theme to creat harmony and visual balance is set up. Thus, developement of persuasive image is thrown energy into. Case study of similiar total brand shops and one brand shops is based on previous standards. An optimal ideal for design is suggested according to investigated analytic materials and theoretical background. These bring the rationalization of management - control of brands and promotion - to the fashion enterprises of various brands. Differentiate or indivisual sale environment from department stores and general clothing stores elevate the value added of a commodity and enhance the quality of environmental system.
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