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자폐아동을 위한 음악프로그램 모형개발에 대한 연구

Title
자폐아동을 위한 음악프로그램 모형개발에 대한 연구
Other Titles
(A) Study on the development of programmed music instruction for autistic children
Authors
이영진
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
자폐아동음악프로그램모형개발
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
정상아동은 물론 심신의 발달이 매우 빠른 흔히 영재아라고 불리는 아동들에게 음악교육의 중요성은 많은 실험, 연구들을 통해서 이미 알려진 바이고, 이에 바람직한 음악환경이나 음악경험을 의도적, 구체적으로 조직해나가는 작업들 또한 꾸준히 연구, 발표, 실행되어오고 있다. 그러나 장애아동들, 특히 그 중에서도 자폐아등을 위한 음악교육의 중요성이나 실제 음악교육은 매우 소홀히 여겨지고 있는듯하다. 연구자의 조사에 따르면, 현행 특수교육기관들은 기존하는 정상아를 위한 음악교재를 자폐증아에게 그대로 사용하고 있다. 이는 바람직하지 못하다. 따라서 연구자는 자폐아동을 위한 음악교재 개발이 절실히 필요하다고 생각하며, 본 연구를 통하여 이러한 음악프로그램 모형을 제시하고자 하였다. 본 논문에서는, 자폐증과 자폐아동의 특성, 자폐아동과 음악과의 관계, 기존하는 자폐아동을 위한 음악요법, 자폐아동을 위한 음악프로그램설립을 위한 교육학적 이론, 위의 순서를 기초하여 좀 더 효율적인 자폐아동을 위한 음악프로그램 모형을 제시하였다. 본 논문에서 제시한 음악프로그램 모형은 크게 집단, 개별, 컴퓨터 학습의 모형으로 발전시켰다. 집단학습은 일반적인 음악교육 및 자폐아동의 비사회적인 특성을 치료하는데 필요하며, 개별학습은 집단학습시 학생의 개인차로 인하여 부진했던 부분을 보충학습시킴 및 그 학생이 특별히 치료받아야 되는 부분을 집중학습하는데 필요하며, 컴퓨터학습은 집단과 개별학습 후 학생과 교사의 자유로운 판단아래 학습을 더 보충하는데 필요하다고 판단하여, 프로그램의 기본골격에 포함시켰다. 본 논문이 제시한 음악 프로그램모형은 현행 자폐아동 음악교육의 문제점들 중에서 다음과 같은 사항들을 해결시켜 주는데, 우선 현재 특수학교에서 행해지고 있는 가창위주의 음악수업을 지양하고 가사학습, 율동학습, 합주학습, 음악놀이 등의 보다 자폐아동에게 필요한 내용의 포괄적인 음악교육이 가능하며, 자폐아동을 위한 음악교재가 따로 준비되어 있지 않은 현실때문에 매 수업때마다 교재를 발췌, 수정, 조작해야 하는 특수교사의 번거로움을 해결시켜줌은 물론 이러한 인력들이 자폐아동의 교육발달과정에 적극적으로 참여할 수 있는 기회가 될 수 있으며, 마지막으로 단순한 음악지식의 전달에 그치는 것이 아니라, 음악을 통해서 자폐아동의 특징을 치료할 수 있는 기회를 가질 수 있다. 가정에서 자폐아동을 양육하는 부모에게나, 학교에서 자폐아동의 교육을 담당하는 교사에게나, 자폐아동을 학습시킨다는 것이 얼마나 어려운 일인가는 새삼 언급할 필요가 없다. 끊임없는 반복과 아동의 흥미에 맞춰진 프로그램구성등은 아동에 대한 인내와 사랑없이는 불가능하다고 할 수 있겠다. 음악은 특정인의 소유물이 아니다. 이는 모든 어린이의 공유물로서 함께 나누어야 할 부분이며, 특히 자폐아동에게는 치료방법도 될 수 있기 때문에 더 절실한 부분이다. 본 논문에서 제시한 프로그램모형이 후속 연구자들에 의해서 보다 실질적이고 효과적인 형태로 계속 개발되어져야 한다. 이를 위해서는 사회, 부모, 교사들이 공동적인 노력이 필요하다.;This study is designed to help autistic children and their teachers who probably have difficulties in finding any proper textbooks or educational programs for music. I tried to develop an efficient and desirable programmed instruction to teach music to autistic children. More specifically this study covered: 1. characteristics of autism and an autistic child. 2. relation between an autistic child and music, 3. existing musical treatment method for an autistic child, 4. all pedagogical theories for establishment of musical programs for an autistic child, 5. suggested the more efficient pattern of musical program for an autistic child, based on the order above mentioned. The suggested pattern of music program is developed and classified largely into those of group, individual and computer lesson. Group lesson is necessary for common musical education and treatment of non-social character of an autistic child. Individual lesson is necessary for a process of supplemental learning in relation to unprogressed part in group lesson because of students' individual differences, and also necessary for concentrated learning focused on the part that must receive special treatment. And computer lesson is understood to be necessary for further complemental processes based on the decision of both of the student and the teacher after proceeded group and individual lesson. Expected advantages of the suggested pattern program, when practiced on autistic children, are as follows: First, while the musical lessons currently practiced at special schools are those of simple nodes chiefly centered on singing, this program may include more necessary contents for autistic children such as language development, dancing, performance and musical activities. Second, it is the reality that musical texts for autistic children are not prepared. So, special teachers have to extract, amend and control texts in every lesson. This trouble may be solved. Also this resource can have opportunity to be indulged positively to the educat-ional development process of autistic children. Third, not just, remaining in a state of conveyance of simple musical knowledge, but opportunity to treat the characteristic of an autistic child can be secured via music. Fourth, with group, individual and computer lesson processes connected and complemented, poor parts in each lesson that are emerged due to individual differences in capability can be supplemented and learned again phase by phase. To teach an autistic child is really a very difficult mattre to both of the teacher and parents without need to mention it again. Continous repetition, composition of a child's interest-oriented program etc. may be impossible if there is no perseverance and love for a child. Music is not a property of any specific person. It must be shared with together as a common property for every child, and especially for an autistic child it is more immediate because it can serve as a way of treatment. The program pattern suggested in this study is considered to have a need to be followed by further substantial and effective researches, and, for this, it is believed that there should be formed some atmosphere community, parents and teachers make efforts together.
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