View : 27 Download: 0

확률 및 통계 영역의 연계성에 관한 연구

Title
확률 및 통계 영역의 연계성에 관한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON ARTICULATION OF PROBABILITY AND STATICS PARY IN MATHEMATICS
Authors
李廷姬
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 수학교육전공
Keywords
확률통계연계성
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 교육과정 연계성의 의미와 조직원리를 기초로 한 준거모형에 의거하여 1987년에 개정된 제 5차 교육과정의 확률 및 통계 영역의 연계성을 분석하였다. 그 결과 초·중 ·고 총체적 분석에서는 「발전」에 의한 연계가 59.2%로 「반복」과 「격차」에 의한 연계보다 높게 나왔다. 그리고 학교급별 단계를 보면 초·중에서는 「발전」이 76%로 높게 나오고, 중·고에서는 「격차」가 40.3%로 높게 나왔다. 「격차」가 높게 나은 항목들은 '확률 분포', '추정과 검정' 부분으로 고등학교에서 내용이 갑자기 확대되는 부분들로 판단되어졌다. 이러한 격차를 줄이기 위해서는 확률 및 통계 영역의 초기 개념에 대한 이해와 일반화를 도울 수 있도록 교과서가 구성되어져야 할 것이다. 위의 결과를 제 4차 교육과정의 확률 및 통계 영역의 연계성 분석 결과(김미옥, 1988)와 비교해 보면 전체적으로 큰 차이점을 찾을 수 없었으나, 주제별 분석에서 '경우의 수 ', '확률'의 중·고 단계에서의 「격차」의 비율이 낮아졌고, '확률 분포', '추정과 검정'의 중·고 단계에서의 「격차」의 비율은 여전히 높게 나타났다. 그러므로 본 연구에서는 개선되지 않은 '확률 분포', '추정과 검정'의 「격차」를 줄이기 위하여 두가지 중요한 초기 개념에 한해서 지도방안을 제시해 보았는데, 미흡하지만 이러한 연구가 다른 부분의 개선 방향에 참고가 되기를 바란다.;This study is to analyze the articulation in probability and statistics area under the 5^(th) curriculum amended in 1987 by the analyzing tool based on the natures and principles of articulation. As a result, 「development」 consists of 59.2% of the total and it is higher than 「duplication」 and 「gap」. To be specific in periods, between elementary school and middle school 「development」 takes 76% and this shows an acceptible articulation in the period. While 40.3% of 「gap」 in articulation between middle school and high school looks high compared with 「gap」 between the previous periods. The item suggested with the 「gap」 is the 'probability distribution', 'estimation and test'. It is observed that these materials is suddenly appeared in high school. In order to reduce these gaps, a new text composition built on more profound understanding and generalization of the first concept in probability and statistics is asked. Compare these results with those of analyzing the articulation in probability and statistics area under the 4^(th) curriculum(Kim mi-ok,1988), we can't find a wide point of difference on the whole. But in analyzing the articulation by themes, it is different that 「gap」 of 'number of case' and 'probability' in articulation between middle school and high school is low compared with previous curriculum. 「Gaps」 of 'probability distribution' and 'estimation and test' in articulation between middle school and high school is shown to be high as previous curriculum. Therefore, in order to reduce these gaps in 'probability distribution' and 'estimation and test' which are not improved, this study is to suggest a guiding device for two important first concepts. Although it is insufficient, I want this study to be a reference in improvement of another branch.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 수학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE