View : 22 Download: 0

한국 고등학생들의 영어독해전략 연구

Title
한국 고등학생들의 영어독해전략 연구
Other Titles
(A) Study on the Comprehension Strategies of Korean High School Students in EFL Reading
Authors
김선영
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공영어교육분야
Keywords
한국고등학생영어독해TOL 방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study investigates the comprehension strategies of Korean high school students in EFL reading and the differences in the comprehension strategies between good and poor readers. In the experiment, the reading comprehension processes of the readers were taped through the TOL method(Thinking-out-loud method). The TOL method was developed to study the cognitive processes in the area of cognitive psychology. In thinking aloud the subject simply lets his thoughts flow verbally without trying to control, direct or observe them (beyond certain instructions which an outside investigator may have given him). The TOL protocols were transcribed, coded and analyzed. The strategies found were then compared to those suggested by Ellen Block. She is Assistant Professor in Baruch college, City University of New York, where she teaches reading to ESL students. The result of the experiment showed that EFL readers use only the kinds of strategies suggested by Block, but also strategies of their own. It also showed that the differences between good and poor readers lie not in the kinds of the strategies used but in the frequency of the use of the strategies. It was found that good readers more frequently use higher level cognitive strategies than do poor readers. Such strategies include : inference, prediction and the integration of old and new information. Finally, this study suggests that more research using the TOL method be done, and that the TOL method can be applied in EFL teaching and learning in order to enhance students' reading ability.;인지심리학의 발달에 따라 독해과정에 대한 심리언어학적 측면에서의 연구가 강조되고 있으며 특히 심리과정에 대한 직접적인 관찰방법으로 Thinking-out-loud(TOL)방법이 독해과정연구의 한 방법으로 관심을 받고 있다. 본 연구는 미국에서 원어인을 대상으로 실험 연구된 TOL방법을 고찰해 보고, 같은 TOL방법을 EFL독자인 한국의 고교생들에게 적용해서 이들 고교생들이 영어독해과정에서 어떠한 전략을 쓰며, 독해능력의 차이에 따라 어떠한 차이를 보이는가를 알아보는데 그 목적이 있다. 이 목적을 위해서 서울시내 인문계 고등학교 여학생 60명을 30명씩 두 집단으로 나누어 TOL방법을 이용해 독해과정을 알아 보고, 이들이 사용한 전략들을 Ellen Block이 원어인과 ESL독자를 대상으로 한 연구에서 밝힌 전략들과 비교하였다. 통계 처리는 각 집단별로 사용된 전략의 사용 빈도를 계산하여 집단간 전략 사용별 평균의 차에 대한 유의도를 검증(t-검증)하였다. 위의 절차에 의거하여 얻은 결과를 기초로 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. EFL독자인 한국 고교생들은 Block이 예시한 전략을 모두 사용했다. 2. 한국 고교생들은 그들만의 독특한 전략도 사용했다. 3. 사용된 전략의 종류는 독해능력의 차이에 관계없이 동일했으나 상위 수준의 인지능력을 요구하는 전략은 우수한 독자가 미숙한 독자보다 더 높은 사용빈도를 보였다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE