View : 16 Download: 0

아동의 발달적 신체활동에 대한 이론적 연구

Title
아동의 발달적 신체활동에 대한 이론적 연구
Other Titles
(A) Theoretical Ground for Developmental Movement Activities for Pre-school Children
Authors
홍성희
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Keywords
아동신체활동Pre-school Children
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
A review of literature was conducted with a view to establishing a theoretical ground for developmental movement experiences for optimum development of pre-school children under ages of 3-6. With a view to this purpose, the relationship between physical activities and optimum development of children was explored along with the basic concept of growth and development. A theoretical rationale in support of the importance of physical activities was derived from the developmental characteristics of pre-school Children. A general kind of movement activities characterizing pre-school children was described to lay a theoretical foundation of developmental movement experiences for optimal development of children. Finally, a theoretically sound educational movement activities for pre-school children was suggested with an implication for the development of a movement education curriculum for children with age 3-6.;현대의 부모들이나 교사의 대부분은 지적 교육만을 강조하는 실정이며 이결과로 지적인 사고력이나 창조력이 결여된 어린이, 신체적으로 형태나 기능이 불균형한 어린이, 사회적으로 이기적인 어린이 그리고 정서적, 으로 불안정한 어린이가 속출되고 이러한 영향과 비정상적인 아동이 청년이나 어른이 되면서 자칫 사고의 대상이 될수 있는 소지가 생기는 것이다. 그렇기 때문에 활동적이고 활발한 신체 운동 놀이를 수단으로한 체육활동의 필요성에 대해 바른 인식이 있어야 하며, 지덕 만의 편중에 따른 주위의 잘못된 영향을 받은 문제를 시정해야 할 필요성이 증대되고 있다. 아동들의 생활은 주로 가정, 학교 특수교육기관에 의하여 이루어지며 이를 통하여 아동의 신체발달은 이루어지고 있다. 아동의 신체활동 하나 하나가 의미있는 가치와 직관적으로 영상적으로 사물을 터득하는 과정에 의해 아동의 성장과 발달에 직접적인 영향을 주고 있다. 아동기의 신체활동의 프로그램을 세우는데 있어서 인간의 발달을 좀 더 높일수 있는 가치있는 활동과 내용이 포함되어야 하며 달성하고자하는 목적에 따라 특별한 요구가 만족되어야 하며 내용 선정에서 요구가 충족 되었을 때 아동에게 충분한 참여의 기회를 제공하고 바람직한 발달을 이룰 수 있는 프로그램이 내용 선정시에 사용되어야 한다. 특히 활동적이고 자연스럽게 마음대로 놀 수 있는 환경속에서 어릴 때부터 적응시켜 사회성을 몸에 익히게 하며 동시에 적극적이고 활동적인 어린이를 육성시키는 것은 중요하다. 아동의 신체적, 지적, 정서적 사회적 균형있고 조화있는 발달을 위해서는 발달의 모든 측면에 근간이 되고 기초가 되는 신체적 성장과 발달의 수단으로서 신체활동의 종류와 양적, 질적 측면은 교육적 차원에서 중시되어야 한다. 교육적 시도의 일부로서 아동의 신체활동은 아동의 성장 발달의 특징을 감안하여 이루어져야 하며, 발달적 동작활동(developmental movement activities)은 아동기의 조화있는 발달을 위해서 교육적 프로그램의 구성에서 필수적으로 고려되어야 할 요소이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE