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dc.contributor.author박혜정-
dc.creator박혜정-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:47Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:47Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000017177-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172720-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000017177-
dc.description.abstract본 연구는 패션산업에 영향을 미치는 여대생집단 중에서 패션에 가장 민감한 예·체능계 학생들의 착장 상태를 조사하고 이들 중 패션 의견선도자의 의복행동을 조사하여 스타일 수용을 가장 잘 예측할 수 있는 지표를 밝히며 신제품개발에 구체적 정보를 제공하고자 한다. 이를 위해 문헌과 선행이론을 통한 이론적 고찰과 착장 조사, 질문지 조사, 인터뷰의 연구방법을 병행 실시하였으며, 조사대상자는 이화여자대학교의 예·체능계 학생들로 한정하였다. 자료의 분석은 빈도, 백분율, 평균, 표준편차의 산출 및 분산분석(Analysis of Variance)을 실시하였다. 자료 분석결과를 토대로 내린 연구결과는 다음과 같다. 1. 예·체능계 학생들은 쟈켓형, 스웨터, 바지.점퍼형-바지를 가장 많이 착용하였으며 이들은 직선형 실루엣, 여유있는 Box형, 4가지 색상수가 주종을 이루었다. 소품에 있어서 악세서리는 1가수의 귀걸이의 착용이 가장 많았으며, 가방은 크기가 큰 메는형의 착용이 많았다. 헤어스타일은 퍼머넌트하여 푼 장발이 많았다. 2. 타인지칭법에 의한 의견선도자 학생들은 의복선택요인으로 색채를 우선순위로 하였으며 의복에 대한 정보는 쇼윈도우를 통해 가장 많이 얻었으며 이를 포함한 모든 정보원의 사용빈도는 체육대학 의견선도자 학생들을 제외하고는 대체로 높았다. 의복 구매 동기는 개성을 돋보이게 하기 위한 동기가 우선되었으며 계절이 바뀔때 의복 구매가 가장 많았다. 의복 구매 평가기준으로는 스타일과 자신의 체형을 우선순위로 하였으며 구매처의 위치는 유명백화점이 가장 많았고 종류는 유명메이커의 직매장 및 대리점이 가장 많았다. 사회환경 변인으로 쇼핑활동을 가장 즐기며 심리적 변인으로는 의복을 통한 자기 확신감과 호기심이 강한 편이면서도 사회규범내에서 규범적 가치관을 준수하려는 경향이 나타났다. 의복에 대한 지루함도 쉽게 느껴 변화지향적이며 체육대학 의견선도자 학생들은 이러한 경향이 더욱 강하였다. 또한 의복을 통한 동반감은 낮았다. 패션관심의 평가에 있어서 보통수준 이상의 관심을 나타냈으며 이들은 스스로 패션에 대해 많은 지식과 정보를 갖고 있다고 인식함을 보였다. 현대적인 여성미를 강조한 의복을 생산하는 의류업체를 패션 경향에 가장 민감한 의류업체로 기술하였으며 현재의 패션 경향을 복고적인 디자인과 스타일의 재등장으로 생각하였다. 3. 자기지칭법에 의한 의견선도자는 실루엣은 삼각형 또는 역삼각형 실루엣, 몸체 밀착정도는 Fit형, 칼라는 테일러드 칼라, 소매와 어깨라인은 돌만형 소매와 이에 의한 어깨라인, 바지는 일자형, 스커트는 무릎위 5㎝이상의 타이트 스커트, 색상은 흑색계를 선호하였다.;The purpose of this study is to analize the fashion preference of the women university students in art and physical training area as the opinion leaders who has the great effect on fashion involvement dimensions and also, in order to be a help to the demand forecast and marketing strategy, to identify an index that can most precisely predict the style accomodation. furthermore, this study supplys some concrete informations for the development of newly-made merchandises. For this research, theoretical observation through already-existing theory and documents were examined, waring samples were collected, questionnaire and interviewing method were enforced. To analize these data, frequencies, percentage, average means, S.D., and analysis of variance are in use. The result of the observation, with the analytic result as its basis, are as follows. 1. The students in art and physical training area have strong preference about jacket style, sweater, trousers, jumper style - trousers, also straight silhouette, ease box style and four kinds of colors are the main current. For accessory, they like to use one, especially earrings and for bag, large size is a lot selected. 2. According to other admitted-method, the opinion leaders consider color preferentially as the color chosen factor and get most informations about clothes from show windows. Except the opinion leaders of physical training area, the frequency of in use of all sources of information is highly accepted. The way of expressing the personallity is the first motive of purchasing the clothes and during the change of seasons the purchasing impulse becomes pretty active. The style and their physical conditions are urgent on the factors of purchasing and they make a purchase from the famous department stores especially direct selling stores or agency that treat well-known brand. Socially they enjoy shopping a lot, also phychologically, they satisfy self-confidence and strong curiosity from the clothes but don't want be out of the common social viewpoint. They get tired of clothes with ease so they pursuit changable tendency, particuraly opinion leaders in physical training area, also don't feel recognize their position from clothes. They show interest more than average, furthermore pride themselves on their abundant knowledge and information about fashion. The opinion leaders describe the fashion manufacture that emphasize the mordern women's beauty as a sensitive manufacture and think the revival fashion design and style appear now a days. By self admitted method, the opinion leaders prefer triange or anti-triangle style for silhouette, fit style for adhesion to body, tailored style for color, dolman style for sleeve and shoulder line, straight style for trousers and shoulder line by sleeve, also make a interest in tight style skirt that ends up to 5cm from knee and black sort of color.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅸ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 의의 = 1 B. 연구의 목적 = 2 C. 연구의 구성 = 3 Ⅱ. 이론적 고찰 = 4 A. 패션 의견선도자 = 4 B. 패선에 관한 일반적 고찰 = 12 C. 여대생의 의복행동 = 16 Ⅲ. 연구방법 및 절차 = 18 A. 연구대상 및 자료수집 = 18 B. 조사내용 및 측정방법 = 20 C. 자료 분석 = 23 Ⅳ. 결과 및 논의 = 24 A. 착장 조사 = 24 B. 의복행동 조사 = 44 Ⅴ. 결론 = 78 A. 착장 조사 = 78 B. 의복행동 조사 = 79 참고문헌 = 83 부록 = 89 ABSTRACT = 113-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2933826 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 산업미술대학원-
dc.subject여대생-
dc.subject의복선호도-
dc.subject이화여자대학교-
dc.subject예,체능계열-
dc.title여대생의 의복 선호도에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle이화여자대학교 예, 체능계열을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on Fashion Preference of the women university students-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major산업미술대학원 산업미술학과의상디자인전공-
dc.date.awarded1990. 8-
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디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
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