View : 821 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author金玄淑-
dc.creator金玄淑-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:44Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:44Z-
dc.date.issued1986-
dc.identifier.otherOAK-000000015166-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172701-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015166-
dc.description.abstractThis study is an analysis research of Orchestral Suite No.2 in b minor B.W.V. 1067 written by Johann Sebastian Bach. For the theoretical backgrounds needed for the analysis of the work, this thesis involves studies on progression of form, range of tonality, organization of instruments and composition of wind and string in J.S. Bach's all four Orchestral Suites, as well as studies of his suites for solo and keyboard instruments. Orchestral Suite No.2 is similar to other three Suites by J.S. Bach in several aspects. While each movement is unconstrained, it is organized to have contrast between 2 beats and 3 beats and contrasts in tempo and rhythm. Ouverture is a typical ternary form. Middle section is in fugal structure and other movements are in binary, rondo and composite ternery forms. In each part of every movement there exist contrasts of tonality like between the tonic and the dominant and the major and the minor. Each possesses a clear end with a half-cadence or an authentic cadence. Transitions usually occur to a related key. In most main melodies, there are contrasts between disjunct end conjunct motions and contrast between long and short notes. In addition, imitatire progress and sequencial progress of the presented motives or figures are frequently applied. Generally, the structure of phrase progresses in a regular fashion. In some cases, however, there are a few irregular progressions. For example, characteristic chords like secondary dominant chord, diminished 7th chord and Neopolitan 6th chord are used as well as counterpoint progression like imitation, canon and ostinato. Flute, the sole wind instrument used duplicates the string part. At the same time it emphasizes the melody line or takes the role of solo or ensemble instrument in a concerto grosso.;本 硏究는 J.S.Bach가 남긴 4곡의 관현악 모음곡중 2번 b단조 B.W.V. 1067에 관한 分析的 硏究이다. 관현악 모음곡 2번을 分析하기 위한 理論的 배경을 위하여 J.S.Bach가 남긴 독주악기와 건반악기를 위한 모음곡 및 관현악 모음곡 전체의 악장구성을 살펴보았으며 4곡의 관현악 모음곡을 중심으로 한 形式, 조성분포, 악기편성 및 관현편성의 전개에 관하여 조사해 보았다. 관현악 모음곡 2번 b단조는 다른 세곡의 관현악 모음곡과 마찬가지로 악장구성이 자유로우나 각 악장은 2박자와 3박자를 통한 박자의 대비와 빠르기 및 리듬대비가 있도록 설계 되었다. 서곡은 통상적인 3부 形式으로서 중간부는 Fugue的 구성으로 되어 있으며, 나머지 악곡들은 2부 形式, Rondo 形式, 복합3부 形式의 形式분포를 보여준다. 각 곡의 각 부분은 Ⅰ-Ⅴ, 장조-단조와 같은 조성대비가 있고, 반종지, 정격종지와 같은 명확한 종지형을 가지며, 전조는 대부분 관계조 內에서 이루어진다. 주요 선율들은 도약진행과 순차진행, 긴 리듬과 짧은 리듬의 대비가 나타나는 경우가 많으며, 제시된 음형이나 동기의 모방진행, 동형진행이 많이 응용되었다. Phrase구성은 대부분 규칙적으로 진행되나, 경우에 따라 불규칙적인 진행도 나타나며 부속7화음, 감7화음, Neopolitan 6화음과 같은 특색있는 화음이나 모방, canon, ostinato와 같은 대위법的 진행이 사용되었다. 유일한 관악기인 Flute은 현 part에 중복되면서, 선율선을 강조하거나 합주곡 內에서 나타낼 수 있는 독주적 혹은 협주적 악기로서의 역할을 담당하고 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅱ 論文槪要 = ⅲ Ⅰ. 緖論 = 1 Ⅱ. J.S.Bach의 관현악 모음曲 = 3 Ⅲ. J.S.Bach의 관현악 모음곡 2번 b단조의 分析 = 10 1. 제1곡 Ouverture = 10 2. 제2곡 Rondeau = 28 3. 제3곡 Sarabande = 34 4. 제4곡 Bourre´e = 37 1) Bourre´e Ⅰ = 37 2) Bourre´e Ⅱ = 42 5. 제5곡 Polonaise = 43 6. 제6곡 Menuet = 47 7. 제7곡 Badinerie = 51 Ⅳ. 결론 = 57 참고문헌 = 59 ABSTRACT = 61-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2433457 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subjectJ. S. Bach-
dc.subject관현악 모음곡-
dc.subjectB.W.V 1067-
dc.titleJ. S. Bach의 관현악 모음곡 2번 B.W.V 1067에 관한 분석 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) STUDY ON J.S. BACH'S ORCHESTRAL SUITE NO.2 IN B MINOR-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded1987. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE