View : 898 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박성운-
dc.creator박성운-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:44Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:44Z-
dc.date.issued1988-
dc.identifier.otherOAK-000000015822-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172699-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015822-
dc.description.abstractOur country's main educational aim in elementary, middle and high schools is to complete its educations in each school. In addition, systematic and step-by-step education, as well as previous mentioned completed education, has become increasingly important since the rate of entering higher educational institution has been increasing. In view of this, this study has analysed and researched various aspects of an articulation between physics in elementary school's nature textbook and that in middle school's science textbook. 1. Among the total of 57 items, which are subjects mentioned by in the physics textbook, 37 items, consisting of 65% of the totals, are known to be related in educational contents between elementary and middle school physics, items, which first appeared on middle school textbook, totaled 20. 2. Among these 37 related items, articulated items in educational contents between elementary and middle school totaled 21, taking up 57% of the items, and non-articulated items totaled 16, taking up 43%, thereby achieving general articulation. 3. Broadly viewing, systematic articulation in experimental contents in view of inquiry process, has been achieved well since inquiry elements have been more numerous with higher grade. 4. When educational contents was determined by the formats of concrete reasoning pattern (C) and format reasoning pattern (F) developed by Piaget, concrete reasoning patterns were more numerous in elementary school compared with middle school while formal reasoning patterns were more visible in middle school.;우리나라 국민학교, 중학교, 고등학교의 성교육으로 되어있으며 더욱이 상급학교의 진학률이 급증하고 있는 현재에서는 완성교육 뿐만아니라 상급학교의 진학과 학문의 체계적인 발전을 위해 국민학교, 중학교, 고등학교로 이어지는 학교급별 체계와 단계교육의 역할도 중요하다 하겠다. 이러한 관점에서 본 논문은 국민학교 자연 교과서 2, 3 ,4 , 5, 6 과 중학교 과학 교과서 1 , 2, 3을 가지고 여러 측면에서 연계성을 분석한 결과는 다음과 같다. 1. 국민학교 자연 교과서와 중학교 과학 교과서간의 물리영역의 총 57개의 항목중에서 관련된 학습내용은 37개로 나타났다. 따라서 약 35 %에 해당하는 20개 항목은 중학교에서 처음 제시된 항목이 된다. 2. 국민학교와 중학교 간에 관련된 항목 중에서 역57%에 해당하는 21개 항목이 연계되었고 5 %에 해당하는 2개 항목이 중복되었으며 38 %에 해당하는 14개 항목이 격차로 나타났다. 그러므로 전체 항목의 43%에 해당하는 16개 항목이 비연계항목인 것이다. 3. 국민학교와 중학교의 실험내용을 탐구과정 측면에서 살펴본 연계성은 국민학교에서의 탐구요소평균이 25 %, 중학교에서의 탐구요소평균이 36 %인 것으로 보아 연계가 잘 이루어 졌다. 4. Piaget의 인지발달론에 의한 준거모형을 이용하여 국민학교와 중학교, 교과서를 분석하였더니 국민학교는 구상적 사고유형에 해당되는 내용이 72%인 반면에 중학교는 42%로 나타났다. 이것으로 보아 국민학교에서 중학교로 갈수록 학습내용의 수준이 구상적 사고유형에서 형식적 사고유형으로 변해가고 있음을 알 수 있다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 학습내용의 조직원리 = 5 B. 연계성의 정의 = 6 C. 탐구과정 = 6 D. Piaget의 지적 발달단계 = 7 E. Piaget의 사고유형에 의한 구상적 사고유형과 형식적 사고유형의 지적준거모형 = 8 Ⅲ. 자료 및 연구방법 = 10 A. 자료 = 10 B. 연구방법 = 10 Ⅳ. 연구결과 = 12 A. 국민학교 자연과 중학교 과학교파서 중 학습내용의 관련성 조사 = 12 B. 국민학교와 중학교 간의 관련항목에 대한 연계성 분석 = 18 C. 탐구과정면에서 본 실험내용의 연계성 분석 = 24 D. Piaget의 인지발달론에 따른 지적준거모형에 의한 학습내용의 분석 = 30 Ⅴ. 결론 및 제언 = 40 참고문헌 = 42 ABSTRACT = 44-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1696354 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject국민학교-
dc.subject자연교과서-
dc.subject중학교-
dc.subject과학교과서-
dc.subject연계성-
dc.subject물리분야-
dc.title국민학교 자연교과서와 중학교 과학교과서 중 물리분야의 연계성에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(A) Study of an Articulation Between Elementary School's Physics and Middle School's Physics in Their Respective Science Textbook-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 과학교육전공물리교육분야-
dc.date.awarded1988. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE