View : 702 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박현자-
dc.creator박현자-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:44Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:44Z-
dc.date.issued1987-
dc.identifier.otherOAK-000000015548-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172697-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000015548-
dc.description.abstract학교교육에서 학업성취도는 중요한 관심사중의 하나이다. 특히 기초교과이며 도구과목인 산수교과는 더욱 중요하기 때문에 산수교과의 학업성취도에 영향을 주는 요인에 관해서는 많이 연구되어 왔는데, 본 연구에서는 산수교과의 학업성취도에 영향을 주는 학습자 자신의 요인 중에서 인지양식과의 관계를 알아봄으로써 산수교육계획과 방법개발의 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 인지양식은 산수과 능력과 관련이 있는 장독립적-의존적 인지양식과 분석적-관계적 인지양식으로 구분하였으며, 그 구체적인 연구의 문제는 다음과 같다. 1. 장독립적-의존적 인지양식에 따라서 산수과 학업성취도에 차이가 있는가? 2. 분석적-관계적 인지양식에 따라서 산수과 학업성취도에 차이가 있는가? 3. 남자아동과 여자아동간에 장독립적-의존적 인지양식 및 분석적-관계적 인지양식 점수와, 산수과 학업성취도는 차이가 있는가? 인천시내 1개 공립 국민학교 6학년 아동 300명(남 152명, 여 148명)을 선정, 연구대상으로 하였다. 대상 아동의 장독립적-의존적 인지양식과 분석적-관계적 인지양식을 검사하기 위해 집단잠입도형검사와, 분석적-관계적 인지양식 검사(개념화 양식 검사)를 각각 실시하였고, 산수과 학업성취도는 6학년 1학기 산수성적 전체점수의 평균(산수 성취도)과 연산시험성적을 내어 서로의 차이를 알아보았다. 그리고, 남자아동과 여자아동간에 인지양식 점수와 산수성적들의 차이도 같이 검증해 보았다. 자료처리는 t검증으로 하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 장독립적 인지양식을 가진 아동은 장의존적 인지양식을 가진 아동보다 산수과 학업성취도가 높다. 2. 분석적 인지양식을 가진 아동은 관계적 인지양식을 가진 아동보다 산수과 학업성취도가 높다. 3. 남자와 여자아동간에 장독립적-의존적 인지양식 및 분석적-관계적 인지양식 점수와, 산수과 학업성취도에서 차이는 거의 없다.;In the school education we pay much attention to the achievement students have made in their studies. In particular, it is because arithmetic as a fundamental subject as well as an instrumental subject is more important than any others that a lot of studies have been given to know what causes students to achieve more in arithmetic. The main purpose of this study is to present basic data for arithmetic education plan and its teaching method development through studying the cognitive style among the factors of learners themselves which influence their achievements in arithmetic. The cognitive style is devided into two categories, field independent-field dependent cognitive style and analytic-relational cognitive style, which are related to the capacity of arithmetic. And the substantial problems in the study are detailed as follows. 1. Is there any difference in the degree of the achievement in arithmetic according to the field independent-field dependent style? 2. Is there any difference in the degree of the achievement in arithmetic according to the analytic-relational cognitive style? 3. Is there any relation between "the score of the field independent-field dependent cognitive style and the analytic-relational cognitive style" and "the degree of the achievement" performed by boys and girls? 300 childrens who are the sixth grade students in the public Primary School in Incheon were selected as an object for this study. To examine the field independent-field dependent cognitive style and analytic-relational cognitive style of the objective children, the group embedded figure test and analytic-relational cognitive style test (conceptualization style) were carried out respectively, and the degree of the achievement in arithmetic was examined by the average of the total arithmetic score during the first semester and the score of the test. And the relation between the score of the cognitive style and the score of the arithmetic by boys and girls was also verified. And the data were treated by the t-verification. The results of this study are as followed. 1. Children who have the field-independent cognitive style showed the higher degree of the achievement of the arithmetic than those who have the field-dependent cognitive style. 2. Children who have the analytic cognitive style show the higher degree of the achievement of arithmetic than those who have the relational cognitive style. 3. There were little difference in "the score of the field- independent cognitive style and the analytic-relational cognitive style" and "the degree of the achivement" in arithmetic between boys and girls.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 의의 및 목적 = 1 B. 연구의 문제 = 3 C. 용어의 정의 = 3 D. 연구의 제한점 = 5 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 A. 산수과 학업성취에 영향을 미치는 요인 = 6 B. 인지양식과 학업성취도 = 13 1. 장독립적-의존적 인지양식과 산수과 학업성취도 = 15 2. 분석적-관계적 인지양식과 산수과 학업성취도 = 22 Ⅲ. 연구방법 = 28 A. 연구설계 = 28 B. 연구 대상 = 28 C. 검사도구 및 측정기준 = 29 D. 연구절차 = 31 E. 자료처리방법 = 32 Ⅳ. 결과 및 해석 = 33 A. 장독립적-의존적 인지양식과 산수과 학업성취도와의 관계 = 33 B. 분석적-관계적 인지양식과 산수과 학업성취도와의 관계 = 35 C. 인지 양식과 산수과 학업성취도에서의 남녀차 = 37 Ⅴ. 논의 및 결론 = 41 참고문헌 = 45 부록 = 51 ABSTRACT = 76-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2184902 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject인지양식-
dc.subject산수과-
dc.subject학업성취도-
dc.subject초등교육-
dc.title인지양식과 산수과 학업성취도와의 관계에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(The) Study of the Relation Between the Cognitive Style and the Degree of the Achievement Arithmetic-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공초등교육분야-
dc.date.awarded1988. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE