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대학 일반화학과의 연계성에서 본 고등학교 교과서의 분석 연구

Title
대학 일반화학과의 연계성에서 본 고등학교 교과서의 분석 연구
Other Titles
(An) Analysis of High School Chemistry I and II as Prerequisites of College General Chemistry
Authors
趙基松
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 과학교육전공화학교육분야
Keywords
대학화학고등학교교과서
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 인문계 고등학교 화학교과서가 대학 일반화학을 배우기 위한 준비단계로서의 기능을 제대로 수행할 수 있는가를 알아보기 위하여 현행 고등학교 화학Ⅰ·Ⅱ 검인정 교과서 5종과 대학 일반화학 교재 5종을 선택하여, 그 내용을 11개의 관련단원으로 구분하여 비교 분석하였다. 그 결과로부터 고등학교 화학교과서의 내용을 대학 일반화학과의 연계성이라는 측면에서 검토하여, 다음과 같은 결론을 얻었다. 고등학교 화학교과서에서 대학 일반화학으로 가면서 심도와 내용의 증가를 발견할 수 있으나, 전체적으로 보아 무난한 연계성을 지니고 있다고 사려되었다. 그러나 열화학에서는, 엔탈피에 대한 개념의 구체적 설명과 엔트로피의 도입도 필요하다고 생각되었다. 또한 원자량에 대한 설명, 각 화학결합에 대한 기본적인 개념들, 화학전지의 원리 등은 좀 더 상세히 설명되어야 할 개념들로 분석되었고, 일부 교과서에서만 다루어지고 있는 내용 중 원자구조에서의 양자수, 산·염기에서의 노르말 농도와 당량, 임계온도, 임계압력, 표면장력, 점성도는 공통적으로 다루어져야 바람직하다고 생각되었다. 결론은 통하여 고등학교 화학교과서에 대한 전반적인 고찰을 해 보면 화학Ⅰ·Ⅱ의 명확한 구분이 요구되며, 화학Ⅰ은 실생활과의 연관을 통하여 교양적으로 화학Ⅱ는 위에서 언급한 내용의 강화 내지 첨가를 통하여 전문적으로 발전시켜야 한다고 생각되었다. 그리고 고등학교 화학교과서의 내용이 대학 일반화학과의 연계성의 기능은 제대로 수행하고 있다고 하나 그 내용은 지식의 나열에서 탈피하여 탐구적으로 다루어지는 것이 바람직하며, 중학교 물상과의 연계성을 통한 재평가도 요구된다고 사려되었다.;An investigation has been attempted to see the contents of high school textbooks are appropriate as prerequisites of learning college general chemistry. The contents of 5 kinds of current high school chemistry Ⅰ and Ⅱ, and 5 kinds of general chemistry used in college were reorganized into 11 sections, and each section was analyzed in detail not only for contents itself but. also for the continuity from high school to college course. The results turned out that increments of contents in college chemistry are resonable and high school textbooks call achive their role in the sense of pre-requisites of college course. However, several sugg-estions are made for the minor part of high school textbooks. In thermochemistry, the introduction of entropy and more detailed explanation of enthalpy are recommanded. Also more detailed descriptions are needed for atomic weight, chemical bond, and chemical cell. The concepts of quantum number, normality and equivalent, critical temperature and pressure, surface tension, and viscosity which are contained in only one or two textbooks are desired to be treated in all textbooks. Finally, it is overviewed that clear classification of chemistry Ⅰ and Ⅱ is recommanded. Chemistry Ⅰ is desired to contain the concepts which are closely related to everyday life, and Chemistry Ⅱ should be reinforced the contents as mentioned above. In addition, although the contents of chemistry Ⅰ and Ⅱ aresatisfactory, the way of discription of concepts is highly recommanded to be inquiry process instead ofthe stack of array of knowledge. It is also needed to analyze the contents of high school chemistrytextbooks related to those of middle school sciencetextbooks.
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