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J. S. Bach의 musical offering에 대한 연구

Title
J. S. Bach의 musical offering에 대한 연구
Other Titles
(AN) ANALJYTICAL STUDY ON "MUSICAL OFFERING" OF J.S. BACH
Authors
千芝淑
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
J. S. Bachmusical offering음악교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
"musical offering"은 "The Art of Fugue"와 더불어 J.S.Bach의 晩年을 장식하는 곡으로서 모두 동일한 주제 혹은 그 주제의 변형을 바탕으로 대위법적 전개의 모든 가능성을 표현한 작품이다. 본 연구의 목적은 3성과 6성의 리체르카레(ricercare)와 10곡의 캐논(canon), 그리고 트리오 소나타(trio sonata)로 구성되어있는 "musical offering"을 분석함으로서 바하의 대위법적 기교를 고찰 하는데 있다. 바하의 음악에서는 和聲과 對位性, 선율과 多聲的폴리포니(poly phony)의 서로 상반되는 원리가 다른 어떠한 작곡가에서도 찾아 볼 수 없는 상호간의 긴장을 간직하면서도 만족할 수 있는 균형을 이루고 있다. 괴테(J.W.V.Goethe 1749-1832)가 "Musical offering"과 "The Art of Fuque"를 가리켜 "아무런 선입관 없이 솔직히 대할 수 있는 최고의 예술작품들"이라고 극찬하였듯이 그의 음악은 모든 세대의 모든 사람들이 항상 새로운 이해를 위해 연구하여야 하는 중요한 과제로서 본 연구의 필요성은 충분하다고 하겠다. 이 연구의 이해를 돕기 위하여 이 곡이 작곡되어진 후기 바로크 시대의 역사적 상황과 작곡경위, 또 이 곡안에 포함되어진 형식에 관하여 간단하게 살펴보았으며 분석을 통하여 음형, 조성, 모방수법등을 고찰하였다. 그 결과 이 곡은 하나의 주제를 가지고 여러가지 대위법적 기교를 사용하여 다양하게 전개시킨 일종의 모음곡으로서, 음형의 다양한 변화와 모방으로 통일을 이루고 있으며 모방기법에 의한 분산화음과 종지형을 통해 조성을 확실히 하고 있는 즉, 폴리포니적 내용의 통일과 호모포니적 새로운 가능성을 동시에 포함하고 있는 곡임을 알게 되었다.;"Musical Offering" characterizes the latter years of J.S. Bach. Based upon one theme (King's theme), the piece expresses every possibility of contrapuntal techniques. The main purpose of this study is to examine bach's contrapuntal skills by analyzing "Musical Offering" which consists of 2 pieces of "ricercare", 10 pieces of "Canon" and a "trio sonata". Bach was a composer who unified the various modes of folk music and recreated them. In his music, such contradictory principles between harmony and counterpoint as well as between melody and polyphony do portray a sense of individualism, and yet maintain a satisfactory state of equilibrium which can not be found in any other composer. In praising Bach's "Musical Offering", Goethe stated that "It is the greatest work of art which one can appriciate without projudice," To facilitate the understanding of this research, I have presented a simpe overview of the history, compositional background and the "form" employed in the music during the "Baroque" period. I have also examined the form, figure, tonality, and limitative methods used in the entire piece. The results of this research are as follows: 1. This work is based on a single theme. 2. Nonharmonic tones, such as passing tones, neighbouring tones, suspensions, and syncopation are used for the transformation of the theme. 3. Various changes of figure can be observed. 4. Transposition of tonality is mainly made of relative keys and shows it certain effect through sequence. 5. Authentic cadence is the most frequently used cadentical type. 6. The counter-subject which appears in the ricercare is not applied in the entire movement. 7. The climax appears mainly toward the end of two thirds of the movement.
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