View : 23 Download: 0

Johannes Brahms의 가곡 연구

Title
Johannes Brahms의 가곡 연구
Other Titles
(A) STUDY OF SONGS WITH MEDITATION ON DEATH BY BRAHMS
Authors
金秀貞
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
Johannes Brahms가곡죽음명상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
슈베르트 (Franz Peter Schubert) 와 슈만 (Robert Alexander Schumann)에 이어 전통적인 독일 리트 (Lied)풍의 곡을 쓴 브라암스 (Johannes Brahms 1833-1897)는 1851년부터 1896년까지 리트를 203곡 작곡했다. 그의 리트는 민요의 영향을 많이 받아 유절형식 (strophic form)이 많고, 독일 민요풍의 종지가 자주 나타나며 피아노(Piano)의 역할을 부차전인 것으로 묶어 두었다. 또한 그의 리트의 중요한 특징중의 하나로 멜로디의 두드러진 서정성을 들 수 있겠는데 브라암스는 이 멜로디에 대응하는 베이스의 선율도 드러내기를 좋아했다. 그는 멜로디를 제일 먼저 생각하고 시에 대해서는 음악을 통해 그 시를 만들어낸 감정과 상상의 영역만을 드러내면 된다고 생각했다. 시에 대한 브라암스의 이러한 태도는 종종 낭독의 효과를 그르치게할 때가 있다. 그밖에 브라암스는 논리적인 구성력을 가지고 곡을 작곡하므로 그의 가곡은 견고한 건축물처럼 빈틈없이 짜여져 있다. 한편 그는 연애 서정시를 가사로 하는 곡들을 많이 작곡했다. 그 외 죽음, 고독, 인생, 자연에 대한 문제를 취급한 가사에 작곡된 엄숙하고 무거운 곡들이 있다. 브라암스의 위대함은 바로 이러한 곡들에서 더욱 잘 드러난다. 그 중에 특히 죽음의 명상을 담은 곡들이 있는데, 그 곡들은 가장 브라암스적이며 가장 위대한 곡들이라 할 수 있다. ‘Feldeinsamkeit’(op. 86), ‘Der Tod, das ist die ku¨hle Nacht’(op. 96), ‘Immer leiser wird mein Schlummer’(op. 105), ‘Auf dem Kirchhofe’ ‘Vier ernste Gesa¨nge’(op.121)같은 곡들이 바로 그러한 특징을 가진 곡들이다. 위의 곡들에 나타난 특징들을 살펴보면 우선 멜로디에 있어서 3도 하행 시퀸스(Sequence)로 이루어진 죽음의 동기가 나타나며, 화성음으로 이루어진 아르페지오 테마(Arpeggios Theme)가 멜로디와 베이스에 자주 나타난다. 또한 불규칙적인 길이의 악구가 통용되며, 전주가 있는 경우에는 전주에서 주제 선율을 암시해 주는 경우가 많다. 통작 형식(through-composed form)이 대부분이지만 멜로디간의 긴밀한 연관이 있는 것도 공통된 특징으로 나타난다. 리듬에 있어서는 당김음의 사용이 지배적이다. 또한 박자를 변화시키거나 불규칙적인 길이의 악구를 사용하므로 다양한 리듬의 형태를 만들어내고 있으며 곡의 종지 부분에 가서 앞 부분에 비해 이완된 박자를 씀으로써 자연히 리타르단도(ritardando)가 되도록 유도하는 방법도 흔히 쓴다. 화성에 있어서는 페달음이나 곡의 전주, 또는 후주에 간 Ⅰ화음을 사용함으로써 조성감을 튼튼히 해 주고 있다. 그러나 브라암스의 죽음에 대한 불안과 공포가 원거리조로의 잦은 전조로 인해 생기는 조성의 모호함, 곡의 종지의 Ⅰ_(6,4)화음, 감7화음의 병진행 등을 통해 잘 나타나며 가사의 낭독의 정확성보다는 멜로디의 움직임을 더 중시하던 그였지만 죽음을 직접적으로 노래한 ‘Der Tod, das ist die ku¨hle Nacht’와 ‘Vier ernste Gesa¨nge’에서는 죽음을 다룬 가사의 낭독의 효과가 두드러지게 잘 나타나고 있다. 또한 브라암스의 구성력이 위 8곡에서도 유감없이 발휘되어 각 곡들이 탄탄한 구조를 갖고 있다는 것도 중요한 특징으로 들 수 있겠다.;Brahms, the composer whose songs of traditional German lied style after Schubert and Schmann, composed 203 songs from 1851 till 1896. His Lieds which use strophic form were frequently under the influence of folksongs, put to use the cadence extracted from the folk song and the piano accompaniment plays a subordinate role. We can take the distinguished lyricism of melodies as an important characteristic of his Lied and he also likes to reveal base melody corresponding to that melody. He thought of the melody first and then thought that he had only to reveal the realm of feeling and fancy from whence the words had come. Thus Brahms' attitude toward the words is often ineffective in declamation. Besides that his Lied is organized fully like a solid building, because he composed the music with logical con struction. He composed songs with love poems as the words and serious songs dealing with death, resignation life and nature. Brahms' greatness as a Lied composer appears most strongly in these serious songs. There are songs especially dealing with meditation on death like 'Feldeinsamkeit'(op. 86), 'Der Tod, das ist die kuhle Nacht'(op. 96), 'Immer leiser wird mein Schlummer'(op. 105) , 'Auf dem Kirchhofe'(op. 105.), 'vier ernste Ce-sange'(op. 121). In the following, the characteristics of these songs will be examined in the aspects of melody, rhythm and harmony. In the melody the death motive is shown with a sequence of falling thirds. The Arpeggio theme appears often in melody and bass. Phrases of irregular length are in common use and when with a prelude, it rarely suggests a thematic melody. It was shown as a comman characteristic with prevailing through-composed form that the melodies are closely connected with each other. In the rhythm syncopation is mainly used. Brahms made various forms of rhythm by changing the measure and using phrases of irregular length and tie made ritardando in later parts of songs by using relaxed measure in cadence. In the harmony he made sure of the feeling of tonality by using pedal point and long tonic chord in the prelude or episode of songs. But in the parts on which the composer would like to lay emphasis, unusual atmosphere is produced by moving several times to remote keys and the parallel motion of the diminished seventh chord appears frequently. When he moved to the remote key, it is prevented from suddenly moving to a nonrelated key by the bridge of a secondary chord and borrowed chore. Brahms' anxiety about death appears very well through L_(6) chcrd of cadence, parallel chord of diminished seventh chord and frequent modulation. Though he lays greater stress on melody than the effect of declamation, the latter is represented well in 'Der Tod, das ist die kuhle Nacht' 'vier ernste Cesange'. Also it is an important characteristic that his ability of organization is demonstrated so fully in these songs that every song is tightly organized.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE