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여성인력활용을 위한 리더십 교육의 효과분석

Title
여성인력활용을 위한 리더십 교육의 효과분석
Other Titles
Analysis on Effect of Leadership Education for Facilitating Women Human Resources
Authors
박경아
Issue Date
2006
Department/Major
정책과학대학원 공공정책학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
이근주
Abstract
기업과 국가의 경쟁력을 유지하고 지속적인 경제성장을 추구하기 위해서는 남성 노동력만으로는 한계가 있으며, 여성인력의 적극 활용이 필수불가결한 시점에 와있다. 2000년 이후 여성들이 기업 및 정부부처의 과장급 이상 중간관리자에 대거 진출하고, 전문분야에 치중해 있던 여성인력이 관리직으로 영역을 넓히면서 여성리더십 교육의 필요성이 제기되었다. 이러한 이유로 본 연구에서는 현재 여성인력활용을 위해 리더십 교육을 행하는 기업들 대상으로 설문지를 돌려서 리더십 교육 후의 적절성은 어느 정도이며, 그에 따른 효과성은 어느 정도인지를 알아보았다. 또한 어떠한 교육항목들이 적절성에 많은 영향을 주는지와 연령, 근속년수, 직급, 학력, 직군, 교육시간대별로 비교 분석해, 실제 활용도 높은 리더십 교육이 이루어지는데 도움이 되고자 한다. 본 연구의 설문대상자는 2006년 5월 동안 외부강사를 초빙해 리더십 교육이 실시된 컴퓨터 제조·수리관련업, 금융·보험업의 여성인력 250명을 대상으로 했으며, 리더십 교육 시행 후 250부의 설문조사를 실시하였다. 본 연구의 결과를 정리해보면 교육시간은 2~4시간이 흥미유발에는 좋으나 교육 효과로 본다면 6시간이상의 교육이 이루어져야 한다고 보여주고 있고, 다양한 매체 활용과 토론을 통한 의견교환을 위해서도 6시간이상의 교육이 이루어져야 한다고 보여주고 있다. 40대 이상, 근속년수 9년 이상, 과장급 이상 응답자들이 교육내용을 현 직무와 연관을 두고 활용하려는 것으로 나타나고 있고, 단지 20~30대는 흥미유발에 높은 만족도를 보여준 것으로 보아 연령대에 따라, 근속년수에 따라, 직급에 따라 리더십 교육을 수준별로 등급화 하고, 교육대상자들도 연령대별, 근속년수별, 직급별로 나누어 교육이 이루어진다면 좀 더 교육의 효과가 높을 것으로 기대된다. 가설검증 결과를 정리해 보면 교육 내용 적절성 부분에서는 자아발견의 효과 중 과목의 체계적 구성이 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으므로, 교육 효과를 극대화시키기 위해서는 앞으로 이 부분에 좀 더 비중을 두어야 하겠다. 조직과의 융합의 효과 중 교육 과목의 체계적 구성이 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으므로, 앞으로 이 부분에 좀 더 비중을 두어야 하겠다. 교육 여건 적절성 부분에서는 자아발견의 효과 중 전반적 만족도 구성이 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으므로, 교육 효과를 극대화시키기 위해서는 앞으로 이 부분에 좀 더 비중을 두어야 하겠다. 조직과의 융합의 효과 중 교육 인원 적절성 구성이 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으므로, 교육 효과를 극대화시키기 위해서는 앞으로 이 부분에 좀 더 비중을 두어야 하겠다. 교수 기법 적절성 부분에서는 자아발견의 효과 중 의견교환 적절성 구성이 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으므로, 교육 효과를 극대화시키기 위해서는 앞으로 이 부분에 좀 더 비중을 두어야 하겠다. 조직과의 융합의 효과 중 다양한 매체이용이 가장 영향을 많이 미치는 것으로 나타났으므로, 교육 효과를 극대화시키기 위해서는 앞으로 이 부분에 좀 더 비중을 두어야 하겠다. 반면에 교육 내용 적절성, 교육 여건 적절성, 교수 기법 적절성에서는 일과 가정양립 효과에 영향력이 매우 작다고 나타났다. 리더십 교육 중 일과가정양립 부분의 필요성이 대두됨으로, 앞으로 일과 가정 양립부분에 좀 더 심층적인 연구를 통해 교육을 실행해야 할 것으로 보인다.;For maintaining the corporate and national competitiveness and pursuing the sustainable economic growth, the labor force in male alone would be insufficient, and the active facilitation of women human resources has become indispensable now. After 2000, women have been advanced to intermediary manager positions, division managers or directors, in corporate and government positions, and the women human resources that had focused on the specialized fields have broadened its territory into the managerial positions that the need of education for the women leadership has emerged. With such a reason, this study was conducted with questionnaires for companies that undertake the leadership education for facilitating the women human resources to find out the appropriateness of leadership education and the effectiveness thereof. In addition, the comparative analysis is made for what education categories would influence on the appropriateness and for each age, service year, rank, education, occupation group, and education time with the intention of providing help on making the actually utilized leadership education. The subject persons of the questionnaire in this study were 250 women human resources in computer manufacturing and repairing related business, finance and insurance business where the leadership education was implemented by inviting the outside lecturers for five months in 2006, and 250 copies of questionnaires were provided after implementing the leadership education. Looking into the result of this study, the education for 2~4 hours was fine for stimulating the interest, however, for the education effect alone, 6 hours or more of education have to be provided, and for the facilitation of various media and the exchange of opinions for the discussions, six hours or more of education have to be made. The respondents with 40 years of age or older, 9 years or longer of service year, division manager or higher rank showed the intent to facilitate the education contents with the current works, and 20~30s showed the satisfaction for the interest stimulation that the leadership education has to be classified for each level in age, service year and rank, and divide the subject persons for education for each level of age, service year and rank for higher effect of education. Summarizing the outcome of the hypothesis verification, in the part of the appropriateness of education contents, the systematic composition of the curriculum from the self-ego discovery is shown to make most influence that, in order to maximize the education effect, the greater weight has to be placed in this part. From the effect of the harmony with organization, the systematic composition of the education category is shown to make most influence that the greater weight has to be placed in this part. In the part of the appropriateness of education condition, the composition for overall satisfaction from the self-ego discovery was shown to make most influence that, in order to maximize the greater weight has to be placed in this part. From the effects of harmony with organization, the composition of the appropriateness of education personnel is shown to be most influential that in order to maximize the education effect, the greater weight has to be placed in this part. In the part of the appropriateness of teaching method, the composition of the appropriateness of opinion exchange from the self-ego discovery was shown to make most influence that, in order to maximize the greater weight has to be placed in this part. From the effects of harmony with organization, various media uses have impact the most that, in order to maximize the education effect, the greater weight has to be placed in this part. On the other hand, in appropriateness of education contents, appropriateness of education condition, and appropriateness of teaching method, the influence on the dual effects for work and family affairs has shown to be very small. From the leadership education, the needs of the work and family affair part has emerged that it is likely to implement the education through more in-depth studies on the areas of overlapping in work and family affairs.
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