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dc.contributor.author이현경-
dc.creator이현경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:39Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:39Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000013326-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172648-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013326-
dc.description.abstract인터넷이 사회 • 문화적으로 영향력이 커지고, 온라인 학습에 대한 관심도 커지고 있다. 인터넷은 학습자가 시간과 장소에 관계없이 필요한 지식과 정보를 쉽게 검색할 수 있는 환경을 제공해주며, 정형화된 교실 중심의 수업을 다양화할 수 있다. 국내 온라인 학습 서비스 시장은 고속으로 성장하고 있으며, 온라인 학습 서비스를 활용하는 사용자가 증대함에 따라 온라인 학습 서비스를 활용함으로써 학습 효과를 증진시킬 수 있는 서비스가 필요하며, 체계적인 사용자 인터페이스가 중요시하는 인식도 증대하게 되었다. 그러나, 사용자 인터페이스의 중요성에도 불구하고 기존의 온라인 학습 서비스는 학습 목표의 달성을 중요시한 까닭에 사용자 중심에서의 인터페이스나 화면설계에 대한 연구가 부족한 경향이 있다, 따라서 본 연구는 사용자를 고려한 인터페이스를 설계하기 위한 방안을 제시하고자 한다. 우선 온라인 학습 서비스의 배경 및 개념을 전반적으로 알아보고 온라인 학습 서비스의 시장규모 및 중등 대상 온라인 학습 서비스의 시장 현황을 분석하였다. 그리고 사용자 중심의 인터페이스 디자인 및 필요성에 대해 문헌 분석 및 중등 대상 온라인 학습 서비스에서 학습자 중심의 인터페이스 설계 및 인터페이스 디자인의 요소에 대한 선행연구를 통하여 기존의 인터페이스 분석에 대한 평가모델의 근거를 도출하였다. 기존 서비스되고 있는 중등 대상 온라인 학습 서비스의 인터페이스의 문제점을 분석하기 위하여 휴리스틱 평가를 위한 평가모델을 선정하여, 휴리스틱 평가를 통한 온라인 학습 서비스를 분석하였다. 이와 같은 분석을 통한 휴리스틱 평가 방법으로 결과를 추출하였으며, 사용성을 고려한 디자인 범위를 체계적으로 나열하여 취약한 인터페이스의 오류를 미리 감지할 수 있다. 따라서 본 연구의 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 학습자의 목표의식을 강화하고 적절한 학습량과 점진적인 학습단계를 통해 학습효과를 극대화해야 한다. 둘째, 학습자가 학습을 조절할 수 있는 환경을 제공해야 한다. 셋째, 학습자가 학습에 어려움을 느끼지 않도록 기술적으로 지원이 되어야 한다. 넷째, 학습자의 피드백을 강화하며 학습자의 상호작용을 촉진시켜야 한다. 다섯째, 학습 인터페이스는 직관적으로 제공이 되어야 한다. 여섯째, 학습자의 방향상실을 최소화하기 위해 일관된 네비게이션을 제공하여야 한다. 일곱째, 학습자가 이해하기 편한 디자인을 제공해야 한다. 여덟째, 적절한 디자인 요소를 활용하여야 한다. 아홉째, 화면은 단순성과 일관성을 유지하여야 한다. 본 연구의 기대효과는 사용자 중심의 인터페이스를 제시하여 온라인 학습 서비스를 제공하는 업체에게 사용자 중심의 인터페이스를 고려한 설계를 할 수 있도록 방안을 제시하고 학습자에게는 편리한 인터페이스를 통하여 온라인 학습효과를 극대화하고자 함에 있다. 온라인 학습 서비스가 사회적 측면으로서의 의미가 크기 때문에 사용자 중심의 인터페이스를 제공할 필요성이 요구되며, 사용자들의 요구를 중심으로 인터페이스 개선사항을 제시함으로써 온라인 학습 서비스의 목적과 맞는 인터페이스 설계 방법의 영역 확대 가능성을 고찰하는데 있다.;There is an increasing interest in the online learning as the Internet has greater social and cultural effect. The internet provides the environment that enables learners to access the knowledge and information without the constraint on the time and space, and diversifies the learning which has been focusing on regular classes in classrooms. The domestic online learning service market is growing at a breakneck speed. As more and more users consume the online learning services, services which can increase the effect of learning by applying the online learning service are required, and there is a growing perception that the systematic user interface is critical. However, the existing online learning services put emphasis on the achievement of goal of learning despite the importance of user interface, and as a result, there is a lack of study on the user-oriented interface or screen designing. Therefore, this study tries to propose the measure to design the interface which considers the users. In the first place, this study explored the background and concept of online learning service and analyzed the size of online service market and the status of online learning service market for middle school and high school students. And this study derived the ground of evaluation model for the analysis of the existing interface by analyzing the user-oriented interface design and necessity and related literature and by conducting prior study on the design of learner-oriented interface and the element of design related to the online learning service for middle school and high school students. The evaluation model was selected to conduct the heuristic evaluation to analyze the problem with the interface of the existing online learning service for middle school and high school students, in order to analyze the online learning service through the heuristic evaluation. I draw the conclusion using the heuristic evaluation through the analysis like in the above, and try to detect in advance the error that occurs in the vulnerable interface by systematically listing the range of design that considers the usability. Therefore, the findings of this study indicate the followings: First, the goal of learners should be set in a firmer way, and the effect of learning should be maximized through appropriate load of learning and gradual (progressive) learning stage. Second, an environment should be provided to allow learners to adjust their learning. Third, technical support should be provided to prevent learners from encountering problems in learning. Fourth, the feedback of learner should be strengthened, and the interaction should be promoted. Fifth, the learning interface should be provided intuitively. Sixth, a consistent navigation should be provided to minimize the chance that learners lose the direction. Seventh, design that is easy for learners to understand should be provided. Eighth, appropriate design element should be utilized. Ninth, the screen should have the simplicity and consistency. By presenting the user-oriented interface, this study tries to propose companies, which supply online learning services, with the measure that enables them to design the user-oriented interface, and maximize the effect of online learning through the convenient interface for learners. As the online learning service has a great significance from the social perspective, the need to provide user-oriented interface arises. And by presenting the interface that fulfills the requirement of users, this study considers the possibility to expand the sphere of interface design that suits the purpose of online learning service.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 3 C. 연구의 제한점 4 Ⅱ. 온라인 학습 서비스의 이론적 배경 4 A. 온라인 학습 서비스의 배경 및 개념 4 B. 온라인 학습 서비스의 시장 규모 6 1. 온라인 학습 서비스의 시장 규모 6 2. 중등 대상 온라인 학습 서비스의 시장 규모 8 C. 중등 대상 온라인 학습 서비스 현황 분석 9 Ⅲ. 사용자 중심의 인터페이스 분석을 위한 이론적 배경 11 A. 사용자 중심의 인터페이스란? 11 1. 사용자 중심의 인터페이스 개념 11 2. 사용자 중심의 인터페이스 디자인의 필요성 15 B. 중등 대상 온라인 학습 서비스 인터페이스 디자인 설계 18 1. 학습자 중심의 인터페이스 디자인 설계 18 2. 중등 대상 온라인 학습 서비스 인터페이스 디자인의 요소 20 Ⅳ. 중등 대상 온라인 학습 서비스 인터페이스 실증조사 27 A. 휴리스틱 평가항목 28 B. 휴리스틱 평가를 위한 평가모델 선정 31 C. 휴리스틱 평가를 통한 분석결과 51 Ⅴ. 중등 대상 온라인 학습 서비스 인터페이스 개선사항 제안 72 Ⅵ. 결론 76 참고문헌 77 Abstract 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1531932 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.title사용자 중심의 인터페이스를 위한 온라인 학습 서비스 평가모델 기반 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEvaluation Model of Online Learning Website & Required Improvement of User-Oriented Interface : By focusing on the online learning website for middle school students-
dc.creator.othernameLee, Hyun Kyung-
dc.format.pagev, 82-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 멀티미디어학전공-
dc.date.awarded2006. 8-
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