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브랜드 차별화를 위한 BI디자인 표현연구

Title
브랜드 차별화를 위한 BI디자인 표현연구
Other Titles
Study on the BI Design expression for the brand distinction : Focusing on the coffee & tea store
Authors
이상희
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
The terms of 'High Tech' and 'High Touch' represent the culture and trend of present time. As the mechanical civilization has been developed people have a tendency to return back to their original feature of man itself and this tendency makes the sensuous culture and the art prosperous. Companies develop their businesses concerning how to satisfy the sensuous wants of customers. The exclusive and distinctive brands have been becoming the core strategy of companies. The time has come when companies compete with the sensuous factor based on the quality of merchandise because consumers have began to give their first consideration to sensuous object rather than its quality. For the consumers do not buy just things any more but prefer the brand to represent themselves and their sense the exclusive brand strategy is necessary to attract the consumer's attention. In the marketing activities and its field where the relationship of brand and consumer is formed design exists and plays an indispensible role in various fields. There is a tendency that the consumer's preference increases for the brand images that are integrated with visual image of design and potential image built with the marketing communication. The importance of a brand concept to integrate visual factor and unvisual factor has been raised up. The most principle thing in establishing Brand Visual Identity is the strong impact of the positive and distinctive image that is excluded from other competitive brands. This positive image is related to the value of company that the company pursues in the relationship with consumers. Through this thesis I pursue to realize the design expression for the brand distinction of the company. For this I analyze the design strategy of coffee and tea franchise companies that focuses on the brand distinction. Finally, through all this study, it is my goal to establish the sample of the successive brand. The analysis about the coffee brand has been done actively, however the study on the distinctive design of this field is not enough, also the study on the specialized design that reflects the company's value is on the rudimentary level. So, this thesis is intensively more focused on the distinctive design that reflects the value of company. The methodology of this thesis is both theoretical investigation and analyzation of the example. Investigating theoretically and analyzing practically the beverage brands I extract the failure and successive points about the distinctive brand image that reflects the company's value and suggest direction of brand image to go.;'High Tech, High Touch' 이 말은 현시대의 문화와 트랜드를 대변해 주고 있는 말이라고 볼 수 있다. 기술문명이 발달 할수록 그와 비례하여 사람들은 인간본연의 모습으로 돌아가고자 하는 회귀본능이 강해지게 되고 감성문화, 예술문화가 발달하게 된다. 기업은 고객의 감성적 욕구를 충족시킬 수 있는 가치와 관련된 것들로 비즈니스를 전개해 나가게 되면서 차별화 된 브랜드는 기업의 핵심전략이 되고 있다. 고객의 소비문화 역시 품질위주의 소비에서 감성위주의 소비로 변하고 있는 가운데 상품의 품질을 바탕으로 한 감성으로 승부해야 하는 시대가 되었다. 고객은 제품을 구매하는 것이 아니라 자신과 자신의 감성을 대변해 줄 수 있는 브랜드를 선호하고 있기 때문에 이러한 소비자들의 취향을 잡기 위해 물리적인 기능보다는 소비자의 감성을 자극하는 차별화 된 브랜드 전략을 내세우게 되었다. 브랜드와 고객과의 관계가 형성되어지는 다양한 마케팅 활동과 그 현장에는 디자인이 존재하며 다양한 영역에 걸쳐 디자인의 역할은 필수적이다. 또한 디자인을 통해 보여지는 시각적인 이미지와 더불어 마케팅 커뮤니케이션에 의해 형성된 내적 이미지가 통합된 브랜드 이미지에 고객의 선호도가 증가하는 경향이 있으며 시각적인 속성과 더불어 비시각적 속성을 포괄하는 개념인 브랜드의 중요성이 더욱 부각되고 있다. 브랜드 시각 아이덴티티 수립에 있어서 가장 중요한 점은 경쟁브랜드와 차별화된 긍정적이며 독특하고 강력한 이미지를 고객들에게 심어주는 것이고 이러한 긍정적인 이미지는 기업이 고객과의 관계형성에서 추구하고 제안하는 기업의 가치와 연결되어 있다. 본 연구에서는 기업의 브랜드 차별화를 위한 디자인표현에 대해서 연구하고자 한다. 그 중에서 현대인들의 생활의 일부가 되고 있는 커피를 비롯한 차 전문점들이 타 브랜드와 차별화를 위해 집중하고 있는 디자인 전략을 연구함으로써 성공적인 기업의 브랜드를 구축하는데 목적을 두고자 한다. 커피전문점에 대한 연구는 활발하게 이루어져 왔지만 차별화된 디자인분야에 대한 연구는 미비한 실정이고 특히 독특한 소재로 기업의 가치를 반영한 디자인에 대한 연구는 초보단계에 있는 실정이다. 그러므로 본 연구에서는 기업의 가치를 반영한 디자인 차별화 차원에서 연구하고자 한다. 연구 방법으로는 이론적인 조사와 성공적인 기업의 사례를 분석하는 방법을 병행함으로써 음료전문점들의 문제점 및 성공 포인트를 파악하고 가치와 의미를 반영한 디자인 차별화를 중심으로 나갈 방향을 추출하였다.
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