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효과적인 프리젠테이션 디자인을 위한 색채모형 연구

Title
효과적인 프리젠테이션 디자인을 위한 색채모형 연구
Other Titles
A Study of the Color Models for Effective Presentation Design
Authors
한자영
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
Starting community life of mankind, a communication is very important means in order to receive all information or knowledge with co-ownership. Specially, in the society based on knowledge of the 21 century, my knowing, the ability. Transferring thought more has been requested, but this is not easy. For transferring an information and communication effectively, it should be based on understanding of communication. The company in the knowledge management times of 21 century is more becoming important. Preparing a presentation in order to dispose the information of the riches of knowledge quickly. Also the sensitivity was mentioned often due to being sensitive. In the presentation in order that we persuade an audience must understand this kind of society and come to them sensitively. For doing that, we must grasp an audience character and find how to stimulate sensitivity prior to producing a presentation design at the professional sight. It is important for a linguistic persuasion of presenter, but the approach through a visual method on the senses influencing a human extremely regard as being the greater. The most effective thing to people’s sensitivity on the visual approach is the color. In this dissertation, understood a theory meaning of presentation and Relation of Powerpoint used in most of the current business with being aware of the sensitivity meaning for a sensitive approach. And after recognizing a linguistic meaning of the color and the most sensitive effect, the color sensitivity in the visual factors, what kind of color is suitable for employee investigate and analyze with object to IT Company presenting often. In the presentation design of IT Company through an analysis, establish the meaning of a color as the formative factor and apply to a presentation design. Through the applied result, new vision and method will be indicated at the production of an effective presentation design.;커뮤니케이션은 인류가 공동체 생활을 시작하면서 지금까지 모든 정보나 지식을 받아들이고 서로가 공유하기 위해서 없어서는 안될 중요한 수단이다. 특히 21세기 지식기반 사회에서는 내가 알고 있는 것, 생각하고 있는 것을 남에게 정확히 전달하는 능력이 더욱 요구되고 있지만 쉬운 일이 아니다. 정보를 효율적으로 커뮤니케이션을 하기 위해서는 시각 커뮤니케이션에 대한 이해가 바탕이 되어야 한다. 21세기 지식경영 시대의 기업은 정보를 보다 빨리 사업으로 연결시키기 위해 프리젠테이션을 준비하고 진행하는 일이 점점 더 중요해지고 있다. 또한 감성이라는 단어가 자주 언급되고 있는데 이는 사람들이 그만큼 감성화되었기 때문이다. 우리가 청중들을 설득하기 위한 프리젠테이션에서는 이런 사회 문화적 흐름을 이해하고 그들에게 감성적으로 다가가야 한다. 그러기 위해서는 적절한 프리젠테이션 디자인으로 접근하기 위해 제작에 앞서 청중들의 특성을 파악하고 그들의 감성을 자극할 수 있는 시각화 방법을 찾아야 한다. 프리젠터의 언어적인 설득도 중요하지만, 오감 중에 인간에게 가장 영향을 크게 주는 시각적인 방법을 통한 접근이 효과적이라고 볼 수 있다. 많은 연구 결과를 통해 보면 시각적인 접근 중 사람들의 감성에 효과가 가장 큰 것이 색채이다. 본 논문에서는 프리젠테이션의 이론적 의미와 현재 대부분의 비즈니스에 사용되는 파워포인트와의 관계를 이해하고, 감성적 접근을 위한 감성디자인의 의미를 알아본다. 그리고 시각적인 요소 중 색채감성과 색채의미를 알아보고, 이를 프리젠테이션을 많이 사용하는 IT업체의 실무 결정권자를 대상으로 설문조사를 실시한다. 실제 실무자를 대상으로 조사한 내용을 중심으로 IT업체에 적합한 색상을 분석했다. 연구의 분석을 통해 밝혀진 IT업체의 프리젠테이션 디자인의 조형 요소로서 색채는 파란색 계열임이 확인되었고, IT프리젠테이션 디자인에서 IT 업체의 개성을 느끼게 하는 요인은 능력(Competence)으로 나타났다. 능력의 이미지와 파란색 계열 이미지로 배색을 설정하고, 프리젠테이션 디자인에 적용하였다. 본 논문은 프리젠테이션 디자인에 전체적인 느낌을 만드는 색채를 중심으로 연구되었다. 프리젠테이션 디자인은 여러 다양한 매채와 디자인 요소가 함께 조화를 이루어야 한다. 그러나 본 논문은 색채에 비중을 두고 연구되었기 때문에 프리젠테이션 디자인을 구성하는 다른 요소들에 대한 연구가 미흡했다. 색채 이외의 프리젠테이션 디자인을 구성하는 요소인 차트나 다이어그램 같은 그래픽 이미지나 사진 이미지 또는 오브젝트의 움직임 등은 향후 연구해야 할 과제이다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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