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성공적인 피아노 연주를 위한 효율적인 암보 학습에 관한 연구

Title
성공적인 피아노 연주를 위한 효율적인 암보 학습에 관한 연구
Other Titles
A Study of Effective Music Memorization for the Successful Piano Play
Authors
곽지현
Issue Date
2006
Department/Major
실용음악대학원 피아노교수학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
김강희
Abstract
피아노 연주자에게 암보는 음악적인 표현에 있어서도 중요하지만 심리적으로 부담스러운 학습의 하나인데, 충분한 암보 학습에도 불구하고 무대에서 일순간 기억을 잊게 되면 더 이상 훌륭한 연주를 하기 힘들어진다. 암보는 비단 관습적인 측면에서 뿐만 아니라 악곡에 대한 완벽한 이해와 청중에게 의미 있는 전달을 해주는 데에도 필수적인 요소이며, 악보를 가지고 칠 때보다 다양한 음악적 체험을 가능하게 하므로 더욱 활발한 연주 생활을 가능하게 해준다. 실제적인 암보 학습에 앞서 연주자는 기억의 파생과 저장의 과정을 살피는 인체 생리학적인 요소와 함께 음악적 기억의 중요성을 인식하여야 한다. 본 논문에서는 인체 생리학과 심리학적 학습 이론을 바탕으로 하여 연주자가 암보를 성공적으로 수행하기 위한 다양한 방법들을 제시하고 있으며, 암보의 실수가 되는 요인들을 제거하여 자신에게 적합한 암보 모델을 정립하는 방식에 대하여 살펴보았다. 음악적 기억들은 암보의 기초 조건이 되어 학습 적용에 많은 영향을 끼치므로 초견, 조성의 인지, 화음 분석력, 청음, 즉흥 연주 등의 선행 음악 요소를 바탕으로 하여 암보의 방법을 고찰하고 실제 암보를 위한 학습에 적용해야 한다. 암보 학습은 감각·운동적인 영역의 행동주의 학습 이론과 지적이고 능동적인 인지주의 학습 이론, 두 견해를 통합한 성취동기 중심의 인본주의적 학습 이론들이 연주자의 개성에 맞게 조화 되어야 하며 암보 연습의 상황에 맞게 적용될 때 효과적인 성과를 얻을 수 있다. 또한 저명한 피아노 연주자들이 제시하는 각각의 암보 학습법 역시 좋은 모델링이 될 수 있으므로 자신의 연습에 적합하게 사용할 것을 권장한다. 암보를 위한 학습 후에는 실제 연주에서 겪게 되는 암보의 저해 요인들을 제거해야 하는데, 망각, 연주 중 실수, 불안과 긴장, 무대 공포증, 연습의 부족, 심신의 허약 등은 곡을 외워서 연주하는 것에 악영향을 끼치므로 원인을 잘 알고 대처해야 한다. 다양한 암보의 방법을 단계별로 모두 학습했다면 연주자 자신만의 암보 모델을 선정해야 하는데, 이는 스스로에게 가장 적합한 연습을 가능하게 하며 암보 단계에서 취약했던 점을 되짚어 학습하게 하므로 궁극적으로 훌륭한 암보 연주를 할 수 있도록 도와주게 된다. 이와 같이 암보 학습은 피아노 연주에 있어 필수적이면서도 효과적인 방법임을 인지하여 일상의 연습 가운데에서 암보 훈련을 생활화 시켜야 하며, 피아노 지도자들은 학습자 개개인의 발달 단계와 개성에 맞는 암보 모델을 정립해줄 필요가 있다.;This dissertation analyzes that there are approaches to make a model of music memorization based on physiology and psychological Leaning theories. Along with this, this effort to contribute to build a proper model of a music memorization which can avoid to failure for the training. In the discussion of music memorization, it has a very important roll for the musical expression in the play but we can find that most of pianists have difficulties to Memorize whole music even how he/she tries hard to do. Occasionally, players have failed to play in a situation of a memory blackout. In the light of this, we cannot expect a good play without good music memorization. It because of that music memorization is an indispensable element to deliver proper understanding and meaning of music to the audience besides a common practice, and also it is possible to help to have various music experience and to do play lively when the player play without musical note. In the chapters, I defined that players have to recognize the importance of musical elements and physiological element for the derivation of memory and the process of preservation prior to do practical music memorization. And the music theory for the practical music memorization is applied on the basis of the precedent musical elements such as sight-reading, recognition of tonality, and an analysis of a chord, ear training, and improvisation when musical memory becomes the foundation of music memorization and affects the application of learning. It can become the large help to the successful performance when the method of music memorization is considered. In addition to these, the effective result of training of music memorization can be achieved as a result of the harmony between the Behavioral Learning Theory in sense and motion, the intellectual and active acknowledgement of the Cognitive Learning Theory, and the Humanistic Learning Theory which combine both the Behavioral Learning Theory and the Cognitive Learning Theory on the player's character and the practice situation. The obstructive elements that are experienced on the stage should be eliminated after the practice of music memorization. Since an oblivion, an error in play, an anxiety and strain, stage fright, lack of practice, weakness of body and mind have a bad influence upon the play without a score, the cause of them should be understood and they should be well coped with. It can be also good help to apply the method of music memorization of virtuosos to their own practice. In this dissertation, these results lead to the conclusion that the training of music memorization should be recognized as the necessary and effectual method for the piano play, and become the daily routine among everyday practice. Piano teachers should build the correct model of music memorization according to the player's own character and development. Since it makes the most suitable practice and supplements the fragility and insufficiency during the practice, it leads ultimately the excellent play without a score.
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