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리듬연주를 통한 몰입경험에 관한 연구

Title
리듬연주를 통한 몰입경험에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Flow Experience in Rhythmic Play
Authors
김주연
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장현주
Abstract
자기 삶에 대한 결정은 자기 내면의 경험들을 어떻게 조절하느냐에 달려 있으며 감각, 지각, 감정, 사고 등의 내면 경험들을 조절하여 자신이 원하는 활동 방향으로 심리적 에너지를 활용하는 것은 의식이 질서를 갖춘 최적 경험(optimal experience)의 상태에서 가능한 일이다. 이러한 의식의 질서 상태인 몰입(flow)은 어떠한 행위에 깊게 집중하여 시간의 흐름이나 공간, 더 나아가 자신에 대한 생각까지도 잊어버리게 되는 심리적 상태로서 음악활동을 통해서도 충분히 경험할 수 있다. 따라서 본 연구는 ‘음악치료 참여자들이 리듬연주를 통해 경험하는 몰입의 본질적 구성요소는 무엇인가?’라는 연구문제를 설정하여 리듬 연주를 통한 몰입경험의 실질적인 유도 상황에서 참여자들이 체험하는 몰입경험의 본질과 의미를 밝히는 데에 목적을 두고 있다. 본 연구를 위한 음악치료에는 뇌성마비장애를 지닌 성인 집단 4명과 정신장애를 지닌 성인 집단 2명이 참여자로 선정되어 이들은 2006년 4월 둘째 주부터 2006년 5월 첫째 주까지 총 7회의 음악치료에 참여하였으며 참여자들의 몰입경험은 신체적·심리적 동조화를 일으키는 반복적인 리듬의 연주로써 유도되었다. 참여자들의 주관적 체험에 관한 묘사와 기술들이 연구자와의 면담을 통해 이루어졌고 그 내용은 모두 녹음 자료에 의해 기록되어 Giorgi의 현상학적 연구방법에 따라 분석되었다. 분석 결과 음악치료에 참여하였던 참여자들의 체험 기술과 묘사 기록 자료들로부터 120개의 의미단위가 추출되었다. 이 의미단위는 단위별 동일한 내용들로 묶여 24개로 요약되었으며 이 가운데 의미 간 상관성을 형성하고 있는 요약 단위를 통합하여 14개의 하위구성요소로 범주화하였다. 범주화된 14개의 하위구성요소들은 참여자들이 체험을 기술하던 연주 상황의 맥락과 Csikszentmihalyi(1990)의 몰입경험의 구성요소와의 비교를 통하여 상관성 있는 주제별로 묶여 기술과 도전의 균형, 구체적인 피드백, 통제감, 행위와 의식의 일치, 시간의 변형, 자의식의 상실, 내적 보상 체험 등의 7개의 구성요소로 통합되었다. 음악치료에서의 리듬연주를 통해 체험되는 몰입경험의 구성요소들은 상호 밀접한 관련 속에서 통합적인 의식의 흐름을 형성한다. 즉 연주 수행에 있어 기술과 도전의 끊임없는 상호 균형 관계의 순환 구조는 실질적으로 몰입경험으로 이끌어가고 그 과정에서 지속적으로 체험되는 ‘구체적인 피드백’, ‘내적보상체험’에 의하여 연주를 반복하게 됨으로써 연주는 더욱 자연스러워진다. 자연스러운 연주 수행은 의식의 긴장을 늦추어 평소와는 다른 의식 상태를 경험하게 하는데 특히 온전한 몰입 상태에서 나타나는 ‘행위와 의식의 일치’, ‘자의식의 상실’과 연관된 전치된 의식 상태(Altered States of Consciousness)의 경험은 자신의 내면을 통찰할 수 있는 계기를 마련해 준다. 이 같은 의식의 흐름 속에서 주관적으로 체험되는 몰입경험은 즐거움, 잠재력의 실현, 자신감, 통찰력, 카타르시스 등의 음악치료적 의의와 가치를 획득하게 되며 본 연구에서는 음악치료적 가치를 지니는 이러한 몰입경험을 반복적인 리듬연주로써 유도할 수 있다는 사실을 확인하였다. 따라서 앞으로 후속연구들에 의하여 몰입경험에 관한 음악치료적인 효과가 엄밀하게 규명된다면 몰입경험 또한 음악치료적 원리의 개념으로서 그 가치를 확고히 얻을 것이다.;Making decision for one's life depends on how the one regulate one's inner experiences. Using psychological energy to the intended direction by regulating one's sensual, perceptional, emotional, and thinking experience is possible when the one is endowed with the optimal experience state of regulated consciousness. Regulated consciousness means the flow that one is deeply concentrated on one's performance, then not able to aware of time, space even self. This state can be fully experienced through musical activity. Thus, this study is to explore the question, 'what are the components of the flow that the participants of music therapy experience by playing rhythmic instruments?' The purpose of the study is to clarify the essence and meaning of flow that experienced through music therapy which directs experiencing the flow practically induced situation. The subjects of the study were 4 adults with a cerebral palsy and 2 adults with a psychological disorder. The therapeutic sessions were done total 7 sessions, twice a week from the second week of April, 2006 to the first week of May 2006. The flowing experience was induced by playing rhythmic instrument repeatedly to provoke physical and psychological alignment. The participants described and gave accounts of subjective experience through interview. The verbatim record of the accounts were analyzed by phenomenological research method of Giorgi. The results show 120 of meaning units were stratified from experimental accounts and documented records of description. Those meaning units were classified into 24 according as the same substance. These classes are integrated into 14 subordinate categories due to relation between meanings. Categorized subordinate components were integrated into 7 constituent units by comparing the context; participants played and gave accounts, and components of flowing experience by Csikszentmihalyi(1990). The 7 constituent units are Challenge-skill balance, Unambiguous feedback, Sense of control, Action-awareness merging, Transformation of time, Loss of self-consciousness, Autotelic experience(a inner compensation experience). In the music therapy, the components of flowing experience through rhythmic play are intimately associated with each other that constitutes the integrated stream of consciousness. In other words, a circulation of a mutually balanced relationship between skill and challenge in the playing instruments leads the one into the experience of the flow. By experiencing 'Unambiguous feedback', 'a inner compensation experience' constantly, the performance gradually becomes natural. Playing naturally relieves a tension of conscience then one can experience non-ordinary states of consciousness. Especially, experiencing the altered states of consciousness provides opportunity to gain an insight into inner-self. The subjective experience of flow in the stream of consciousness obtains the significance and value of music therapy such as pleasure, realization of powers latent within one, insight, and catharsis. This study clarified that the reiteration of rhythmic play derives the flowing experience which is music therapeutic value. Therefore, the researchers are recommended to study further on inquiring the effect of music therapy through the experience of flow so that it could gain the firm ground as a fundamental concept of music therapy.
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