View : 18 Download: 0

인터넷 포탈 사이트 기업에서 디자인조직의 역량 강화 방안

Title
인터넷 포탈 사이트 기업에서 디자인조직의 역량 강화 방안
Authors
양혜림
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
본 연구는 기업 내 디자인 조직이 기업의 경영 효과의 확대라는 측면에서 경영 전략을 어떤 방식으로 이해하고 있으며 그것을 적극적으로 이해하기 위해 필요한 역량이 무엇인지 그리고 그 역량을 극대화하기 위한 전략(Strategy)과 구조(Structure)에 대한 연구이다 최근 ITㆍ인터넷 기업들은 시장환경 변화에 따라 저마다의 경영전략을 수립하고 이에 대응해 나가고 있다. 특히 인터넷 기반의 기업들은 지난 10년간 기술 발전의 가속화에 의해 새로운 인터넷 비즈니스 영역을 창출해왔으며, 벤처에서 기업으로서의 이미지를 구축하고, 심지어 사용자의 라이프 스타일(Life Style) 등 모든 것을 바꾸어 가고 있으며 이러한 시대적 패러다임을 읽지 못한 기업들은 도태되고 있다. 또한 인터넷 비즈니스 시장의 형태, 기업 구조의 변화, 경영의 혁신 등 디자인 주변 환경의 변화는 점점 더 초 경쟁시대에 돌입하였으며, 디자인이 차지하는 역할은 전체 프로세스에서 중요하고 넓은 영역을 차지하고 있음에도 디자인 조직의 위상은 좀처럼 높아지지 않고 있다. 이것은 인터넷 포털의 주요한 특성상 디자인이 사용자에게 있어 선택(소비)의 기준이기보다는 기업 내에서 브랜드의 퀄리티를 구성하고 있는 요소라는 인식이 강하기 때문이며 기업의 이익 창출이라는 경영 활동의 흐름에서 소외되어 있기 때문이다. 이에 본 연구에서는 디자인 개발이라는 것이 결국 기업 경영 활동의 일환이며 궁극적으로 판매 증진과 이윤을 창출하고 기업가치 향상을 목표로 한다는 기본 원칙을 바탕으로 “디자인 조직이 경영 전략을 이해하는 만큼 경영 성과에 기여한다”라는 가설을 설정하고 인터넷 포탈 중 우위에 있는 기업의 사례를 통해 디자인 조직의 운영 현황을 조사함으로써 환경 변화에 대응한 디자인 경영방안, 경영 전략 이해 방법, 경쟁 심화에 대응한 디자인의 핵심역량화 등 조직의 전략(Strategy)과 구조(Structure)를 중심으로 분석하여 문제 현안을 제시한다. 분석결과 디자인 경영은 다음과 같이 2가지 특성으로 나눌 수 있으며 이러한 역량들은 상호 밀접한 연관성을 갖고 있는 것으로 나타났다. (1) 경영전략 이해를 통한 디자인개발 (2) 디자인 조직의 구성형태 이러한 2가지의 디자인 경영 전략 간의 연관성을 파악하고 디자인 조직 특성에 맞는 요소를 발굴하여 경영에 접목하는 것이 디자인 경쟁력을 높이기 위한 수단이다. 또한 이 전략들은 『기업의 수익 창출을 위한 전략의 수립과 실행』과『기업 내 디자인 조직의 구성형태』이 두 가지 핵심 요소를 집중적으로 연구하고 개선할 때 기업 내에서 경영의 핵심 요소로서 디자인이 인식되게 되며 기업 역시 경쟁력 제고 방안이 수립된다. 이러한 흐름을 종합해 볼 때, 앞으로 디자인 조직은 더욱 전문적이면서 종합적인 지식과 능력을 바탕으로 기업과 고객을 주도하게 될 것이며, 무한한 창의성과 이노베이션을 통하여 새로운 시장을 지속적으로 창출해내는 기업내 리더로서 자리잡을 것이다.;This area of study is intended to investigate first, how design organizations in companies are understanding management strategy in aspect of enlarging management effect, second, what the essential capacity is for understanding it completely, and finally what kinds of strategy and structure should be required for enhancing above capacity extremely. Recently, IT, internet business companies establish their own management strategies and cope with the changes of market environment. They have created novel areas of internet business as the acceleration of technology development in the last decade and changed their images from venture to business companies and even more user’s life style. The companies that would not realize this paradigm are being weeded out as a result. Similarly, the changes of design surroundings such as configuration of internet business market, company structure and management innovation make design compete with each other more and more. However, though design is an important role to the entire process, design organization is not enough standing at company. This is because users - mostly characteristics at the internet portal site - have their mind ‘design is not a standard selection (consumption) but a component consisting on quality of business brand’, therefore design is kept a distance from management activity - creating profits. In this work, I made an assumption, “a design organization contributes an accomplishment of business management as much as it understands the management strategy” through the fundamental principles, i.e. design development is an activity of business management at all, creates profits and aims an improvement of business value. Through an investigation of current management status of design organizations in superior positioned companies of internet portal site, I empirically analyze and demonstrate them both strategy and structure, for example management programs, methods for understanding management strategy and essential capability enhancement of design against the changes of surrounding. A detailed analysis shows that design management has two main characteristics as listed below and it is revealed they are related with each other. (1) Design development through understanding management strategy (2) Configuration of design organization It is possible to enhance design competitiveness if we fully understand correlations between above two design management strategies and integrate them after developing some components that fit with the characteristics of design organization. Business companies also recognize design as an essential component of management when they make efforts to investigate and improve the two strategies - ‘strategy establishment and operation for creating business profit’ and ‘configuration of design organization in company’. As a result, they increase their competitiveness in markets. Considering trends of design management, a design organization standing on specialty, knowledge and capability will lead companies and consumers. It is obvious that its infinitive creativity and innovation create new blue oceans.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE