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휴대폰의 컬러마케팅에 관한연구

Title
휴대폰의 컬러마케팅에 관한연구
Other Titles
Reserch on the Celluar's Color Marketing
Authors
이수미
Issue Date
2006
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
경쟁이 날로 심화되는 산업사회에서 산업혁명 전 기존의 소비자들은 이성소비에 의해 제품을 구매했었다. 그러나 각 기업들의 제품 품질이 좋아지며 대량생산이 활발해 짐에 따라 소비자들은 공장이나 회사 파는 제품을 그대로 사서 이용하는 것이 아니라 그 소비자를 이해하며 감성을 호소하는 제품을 택하게 되었다. 이에 기업들은 감성소비의 일환으로 여러 가지 오감을 자극하는 마케팅을 시도하게 되었고, 그 중 시각을 동요시키는 마케팅을 더욱 더 활성화하기 시작한 것이다. 이 오감의 마케팅 중 최소의 비용으로 최대의 효과를 내어 차별화시킬 수 있는 컬러마케팅은 이중 가장 활성화되고 있는 마케팅이 되었고, 소비자의 감성 호소를 더욱 극대화하여 제품 판매를 촉진시키는 매개체가 되었다. 컬러마케팅은 고객지향적 마케팅의 근간으로 대두되고 있으며 미학적 마케팅과 감성소비 마케팅의 하나의 요소로 자리잡고 있다. 특히 디자인개발 중 제품 컬러개발과 마케팅의 컬러의 적용은 적은 투자비용으로 고부가가치 창출이 가능하기 때문에 기업의 경쟁력 향상에 지대한 영향력을 미치게 되는 것이다. 현대인의 필수품이 되어버린 휴대폰은 소비자들의 손에서 가장 집착하는 제품 중 가장 큰 것이 되었다. 이에 소비자들은 특히 다른 제품보다도 휴대폰의 디자인 및 컬러에 민감하게 되었으며, 패션의 코드로 자리잡아가고 있다. 이제는 휴대폰이 단지 자신이 편하게 통화하려는 수단만이 아니라 패션의 포인트 및 패션을 나타내어주는 코드로 자리잡아가고 있는 것이다. 이러한 이유로 1980년대 이전의 디자인하는 사람의 디자인적 특징만을 나타냈던 컬러는 개성과 패션의 표출물이 된 것이다. 이에 본 연구에서는 컬러마케팅이국내 휴대폰 시장에서 컬러마케팅이 어떻게 전개되어가고 있으며, 어떠한 결과를 낳았고, 또 그에 따른 문제점의 해결방안에 관하여 연구하였다.;In the increasingly competitive industrial society, consumers before the Industrial Revolution purchased goods based on rational decisions. However, as product quality has been improved and goods are being produced in bulk, consumers came to choose products that understand customers and appeal to their emotion instead of passively buying and using goods from factories or companies. In response to the emotional consumption, enterprises are attempting marketing stimulating consumers’ five senses and particularly activating marketing that excite their eyesight. Of five sense marketing strategies, color marketing can produce the maximum effect with the minimum cost, so is most preferred by marketers as a medium for appealing to consumers’ emotion and promoting product sales to the highest. Color marketing has emerged as a main stream of customer oriented marketing and is being settled as an element of aesthetic marketing and emotional consumption marketing. Particularly in developing design, the development of product colors and the application of colors to market create high added values with a small amount of investment, so they have huge effects on reinforcing companies competitiveness. A mobile phone, which is one of contemporary people’s requisites, is what consumers are most attached to in their hand. Thus, consumers are highly sensitive to the design and color of mobile phones compared to other products and, as a result, mobile phone is being settled as a fashion code. Now, mobile phone is not just a convenient means of communication but a fashion point and a code expressing the owner’s fashion. For this reason, color, which had indicated the designer’s design characteristic until the 1980s, now has become the expression of individuality and fashion. Thus, the present study investigated the development of color marketing in the Korean mobile phone market, the effects of the color marketing, resultant problems, and solutions for the problems.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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